dlt Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Jag behöver en jätteliten växellåda utan sprängkåpa. Volvos M40 från 140 är ca 30 cm lång och fyrkantig, tyvärr är även den för stor. Användningsområdet är OT, jag skall ha den efter den vanliga växellådan men före fördelningslådan på en suzuki-jeep för att minska utväxlingen vid skogskörning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 då gäller det att den klarar en del vrid också.... så frågan blir då va de finns för några.. skulle varit ngn hög/låg grunka alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dlt Posted November 27, 2006 Author Share Posted November 27, 2006 Jo, det är till för att växla ner utväxlingen ännu mera. Iofs så finns det ungefär 46 friska hästkrafter i den vid leverans, nu är den 20 år gammal så det är nog 46 ganska trötta hästar... Men visst, vid ettans växel på kanske 1:3 så är det vridet från 150 hk in i lådan... Inte så värst mycket kanske... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Om det fungerar med en plattare låda så borde du leta bland små, framhjulsdrivna bilar. Volvos låda i 850 är väl också ganska "tunn". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dlt Posted November 27, 2006 Author Share Posted November 27, 2006 Nån som har några mått? Enda kravet jag har är att kraften skall gå "genom" lådan, alltså funkar inte en mc-låda samt att den skall vara ca 20 cm tjock. I övrigt kan man alltid kapa plåt. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Huset på en m40 är 22cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 Intressant. Har du en bild på en V4-låda? Vad har dom för utväxling? V4 lådor har jag många kanske 15 stycken för jag köpte på mig en bunt för 7-8år sedan. Helt rätt. Du är en förebild... :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dlt Posted November 28, 2006 Author Share Posted November 28, 2006 Ja, V4-lådan verkar intressant. Bild och mått tack! Utan sprängkåpa och koppling helst... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T08R Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 et räcker inte med dom elektroniska överväxlarna som sitter på Volvos M46 lådor då? dom är väl ca 10cm tjocka. Borde gå att bygga med två stycken efter varandra. Det är ju planetväxlar och dom tål en hel del effekt innan dom pajar. Vet ju inte hur mycket du vill dreva ner. Lätt att lägg i ur iaf när den är elektrisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dlt Posted November 28, 2006 Author Share Posted November 28, 2006 Kan man separera en M46 och får en M40 + en friliggande överväxel? Har läge på två M46 plus en kardan för 500 spänn och det verkar ju mycket bra isåfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 M46 minus överväxel = M45 d.v.s. M40's 4 växlade efterträdare som kom 1975-76 i sin första version. De går att separera men inte använda O.D'n ensam utan en del pyssel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 Passar på att här fråga en fråga till angående volvolådor. Är det samma elektriska öveväxel oavsett årsmodell? Jag menar skiljer sig överväxeln för m45 och m40 åt? Intressant det där med överväxel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dlt Posted November 29, 2006 Author Share Posted November 29, 2006 Vad skiljer en M40 från M45 då? Någon storleksskillnad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.