Jump to content

Ni Som Byggt Mk Med Skivor Bak...


Recommended Posts

Ok.

32815322746.jpg

Den tandade remsan är för ABS-sensorn. Baknav med denna går inte i uprights från MK.

Troligtvis är dessa ursprungligen designade för trumbromsar som nog är lite mindre i diameter. Någon eller ett par mm skall bort.

Ingen fara på taket. Detta är känd faktum på locostbuilders där man rekommenderar mig att inte slipa bort med vinkelslip utan att få ytan svarvad. Misstänker att detaljen är härdad och inte kommer att vara kompatibel med den "hobbysvarv" en kompis till mig förfogar över.

Jag undrar således hur ni andra som byggt MK med skivor bak gjort. Mekanisk verkstad?

Ni kanske gav er på uprightsen istället. Det verkar ju enklare men alltså inte det man vanligtvis gör i England...

Link to comment
Share on other sites

jag vet inte om det är rätt... jag har ibland när grejer är ythärdade satt upp dom i svarven och slipat bort härdningen med vinkelslip..när det roterar sakta i svarven..sedan svarvat detaljen slät för ballans och ytfinnish.

har ni testat att svarva?? varför tror du tänderna är härdade??

passar delen inte så har du ju inget att förlora på att prova.. det måste ju bli gjort hur som.

good luck.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det är skivor utan abs som det skall vara. Dessa skall vara ovanliga i sverige men detta är endast hörsägen. I andra länder finns dessa bromsar bak på kombin enligt egil som sålde MK i norge.

Tror

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Så är det nog. Man ska egentligen ha skivor utan abs. Har man med abs så får man bearbeta.

Nu har jag ju turen att ha 3 stycken navhubbar. Eftersom jag inte läste verkstadshandboken innan jag började så visste jag inte att vänster nav är vänstergängat och fick således köpa en ny från skroten för 300 spänn. Läropengar. Men nu har jag som sagt en som ändå är kass att öva på. Vi får testa som Michael säger....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...