Fredrik i Trollhättan Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Hur bearbetade ni ner "tänderna" för ABS på bakhubbarna? Slipat? Svarvat? Filat? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 25, 2006 Author Posted November 25, 2006 Ok. Den tandade remsan är för ABS-sensorn. Baknav med denna går inte i uprights från MK. Troligtvis är dessa ursprungligen designade för trumbromsar som nog är lite mindre i diameter. Någon eller ett par mm skall bort. Ingen fara på taket. Detta är känd faktum på locostbuilders där man rekommenderar mig att inte slipa bort med vinkelslip utan att få ytan svarvad. Misstänker att detaljen är härdad och inte kommer att vara kompatibel med den "hobbysvarv" en kompis till mig förfogar över. Jag undrar således hur ni andra som byggt MK med skivor bak gjort. Mekanisk verkstad? Ni kanske gav er på uprightsen istället. Det verkar ju enklare men alltså inte det man vanligtvis gör i England... Quote
Arrowsmith Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Det är inte säkert den är så hård att svarva i, men att köra bort den med vinkelslip kan nog ge dej bekymmer med t.ex. balansen i axeln vid höga varv kan jag tro... Quote
Michael Th Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 jag vet inte om det är rätt... jag har ibland när grejer är ythärdade satt upp dom i svarven och slipat bort härdningen med vinkelslip..när det roterar sakta i svarven..sedan svarvat detaljen slät för ballans och ytfinnish. har ni testat att svarva?? varför tror du tänderna är härdade?? passar delen inte så har du ju inget att förlora på att prova.. det måste ju bli gjort hur som. good luck. :racesmile: Quote
Michael Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Jag har för mig att det är skivor utan abs som det skall vara. Dessa skall vara ovanliga i sverige men detta är endast hörsägen. I andra länder finns dessa bromsar bak på kombin enligt egil som sålde MK i norge. Tror Michael W Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 26, 2006 Author Posted November 26, 2006 Så är det nog. Man ska egentligen ha skivor utan abs. Har man med abs så får man bearbeta. Nu har jag ju turen att ha 3 stycken navhubbar. Eftersom jag inte läste verkstadshandboken innan jag började så visste jag inte att vänster nav är vänstergängat och fick således köpa en ny från skroten för 300 spänn. Läropengar. Men nu har jag som sagt en som ändå är kass att öva på. Vi får testa som Michael säger.... Quote
dlt Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Bygger med skivor bak på MK, filade helt enkelt bort 0.5 mm på uprightsen så att det fick plats, tyckte det var enklare än att ge sig på axlarna med obalans och allt vad det nu innebär. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 27, 2006 Author Posted November 27, 2006 Jovisst, det förefaller ju vara det enklaste. Men man kan ju undra varför engelsmännen svarvar? Är det så lite som 0,5mm? Quote
dlt Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Det är verkligen jättelite, nästan synd på pulverlacken... :-) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 27, 2006 Author Posted November 27, 2006 (edited) nästan synd på pulverlacken... :-) :doh: Det kanske är därför engelsmännen drar sig. Mitt chassi är olackerat så... Edited November 27, 2006 by Fredrik i Trollhättan Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.