Jump to content

Någon Med Erfarenhet Av "leak Down" Test


Jonas

Recommended Posts

Hej!

Motorn (1275cc + turbo) i min hundkoja ryker mer och mer så nu tänkte jag fixa det i vinter.

Toppen är renoverad med nya ventiler och styrningar så det borde inte vara fel på den.

Tänkte att det kanske är slitna cylindrar så jag köpte en Leak Down Tester för att bekräfta det innan jag plockar ner motorn.

Jag har dock lite svår att tolka resultatet av testerna. Grunkan mäter läckaget i % vid ett givet tryck, så här blev det:

Cyl 1 1bar:64% 1,5bar:47% 2,5bar:10% 0%läckage vid 2,75bar

Cyl 2 1bar:64% 1,5bar:47% 2,5bar:10% 0%läckage vid 2,8bar

Cyl 3 1bar:64% 1,5bar:46% 2,5bar:7% 0%läckage vid 2,7bar

Cyl 4 1bar:67% 1,5bar:49% 2,5bar:15% 0%läckage vid 2,9bar

Det man kan konstatera är ju att Cyl 4 har lite mer läckage än dom andra, men kan det vara orsaken till olje röken?

Hur vet jag om alla cylindrar är slitna?

Någon med erfarenhet av dessa tester och kan ge lite råd!?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hur gammal är turbon? Kolla glappet i den! Turbon är vanligaste felkällan när motorn ryker olja.

Om toppen är nyrenoverad med nya oljetätningar så borde det inte vara därifrån. Om det skulle läcka i cylindrarna så borde du ha fler symptom.

Drar motorn mycket olja?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är turbon, jag har bytt den mot en ny (som ifs legat ett antal år).

Motorn ryker även om jag tar bort röret mellan turbo och förgasaren och röret är inte oljigt inuti.

Skulle isåfall vara läckage på avgas sidan, men jag har för mig att grenröret innan turbon är lika sotigt som röret efter.

Drar olja gör den, men det är inte så att man får tanka olja när man kollar bensinen. Skulle tro att det inte behövs så mycket olja för att det ska ryka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...