Jonas Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Hej! Motorn (1275cc + turbo) i min hundkoja ryker mer och mer så nu tänkte jag fixa det i vinter. Toppen är renoverad med nya ventiler och styrningar så det borde inte vara fel på den. Tänkte att det kanske är slitna cylindrar så jag köpte en Leak Down Tester för att bekräfta det innan jag plockar ner motorn. Jag har dock lite svår att tolka resultatet av testerna. Grunkan mäter läckaget i % vid ett givet tryck, så här blev det: Cyl 1 1bar:64% 1,5bar:47% 2,5bar:10% 0%läckage vid 2,75bar Cyl 2 1bar:64% 1,5bar:47% 2,5bar:10% 0%läckage vid 2,8bar Cyl 3 1bar:64% 1,5bar:46% 2,5bar:7% 0%läckage vid 2,7bar Cyl 4 1bar:67% 1,5bar:49% 2,5bar:15% 0%läckage vid 2,9bar Det man kan konstatera är ju att Cyl 4 har lite mer läckage än dom andra, men kan det vara orsaken till olje röken? Hur vet jag om alla cylindrar är slitna? Någon med erfarenhet av dessa tester och kan ge lite råd!? /Jonas Quote
pacman Posted November 15, 2006 Posted November 15, 2006 Hur gammal är turbon? Kolla glappet i den! Turbon är vanligaste felkällan när motorn ryker olja. Om toppen är nyrenoverad med nya oljetätningar så borde det inte vara därifrån. Om det skulle läcka i cylindrarna så borde du ha fler symptom. Drar motorn mycket olja? Quote
Jonas Posted November 15, 2006 Author Posted November 15, 2006 Jag tror inte det är turbon, jag har bytt den mot en ny (som ifs legat ett antal år). Motorn ryker även om jag tar bort röret mellan turbo och förgasaren och röret är inte oljigt inuti. Skulle isåfall vara läckage på avgas sidan, men jag har för mig att grenröret innan turbon är lika sotigt som röret efter. Drar olja gör den, men det är inte så att man får tanka olja när man kollar bensinen. Skulle tro att det inte behövs så mycket olja för att det ska ryka. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.