Stefan Berglund Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 Hej! Är alldels färsk här på forumet. Har funderat på att bygga en seven några år och nu när man fått tag i ett garage kan jag sätta igång! :) Har köpt byggboken + sfro-boken. Har ett antal frågor (fler som jag inte kommer på nu...) om material å lite allt möjligt! (Har självklart suttit och läst på forumet innan men inte hittat tillfredsställande svar. ) 1. Vart får man tag i stolar passar i ett bokchassie eller McSorley? Vad har ni för stolar ? Verkar ju vara ganska tajt med plats. 2. Vad sågar ni era rör till ramen med ? Har själv gått å köpt en bosch ger-kap för en rejäl slant... 3. Hur går det till när man besiktar med Mc-motor ? Eller går inte det ? Ska köra bilen på gata. Tänker själv bygga på en ford Sierra 85-87 (pinto), verkar lättast. Lite andra funderingar... Vore det inte schysst att sätta ihop ett slags "mall" här på forumet. En mall för t.ex. oss som vill ha så enkelt som möjligt. fördelar/nackdelar med vissa spindlar, Sierra grejor, pinto motor etc. Vilka spindlar, styrstång m.m... Tycker själv att det blir rätt så rörigt på forumet efter ett tag. Svårt att hitta på det man sett nån gång förut. Går såklart att läsa det mesta i boken, men ändå... Ett tips ! Kikade på rör till ramen häromdagen, 25x25x2. Killen som jag pratade med sa att de även hade 2:a sortering på fyrkantsrör. Rör med små repor eller en svetsskarv. Skulle få de rörena för 12,40/m. Blir bara 620 spänn för en ram (50m). Det var väl billigt ? :) Borde väl finnas å få tag i överallt. Det var absolut inget fel på materialet ur hållfastighetsperspektiv. Hej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 (edited) Välkommen i Seven-träsket, Stefan! Grattis till garaget och ditt beslut att bygga en 7:a! Du har en rolig och intressant tid framför dig. :) Du kommer att få många svar på dina frågor, och låt mig ge dig ett par av de första. 1. Stolar finns att få från England bl.a. Det finns flera leverantörer med svenska återförsäljare, sök på stolar här på forumet. Jula säljer också en kinesisk stol som är lite för bred, men som en person här på forumet ändrat så den går ner i bilen. Ett annat alternativ som jag kommer att testa är passagerarstolar från buss. Jag har köpt 2 stolar från en turistbuss, pris 100:- för 2 st med justerbart ryggstöd. Enda problemet jag ser är att jag kanske inte får tillräckligt sidostöd. Vi får se, det är i alla fall "Locost"! 2. Olika sätt att kapa med precision har också diskuterats på forumet, du borde hitta info om du söker på rätt sätt. Din kap blir nog bra. 3. Att besikta med MC-motor borde inte vara annorlunda än med bilmotor, samma krav finns. Backväxel måste finnas. Går att fixa med en startmotor du kopplar in som drar bilen bakåt. Mekanisk back finns att köpa som du monterar på drivlinan, dyrt dock. Bygga med Pinto är kanske lättast, speciellt om du köper ett kit med färdig ram och plastkaross (vuxenlego). Att sätta ihop en mall för novisen är ett bra förslag. Dock är tyckandet bland medlemmarna så olika vad som är bra och inte bra. Och någon måste göra jobbet. Idén är värd att diskutera vidare, tycker jag. Slutligen, kanontips om rören! :D Edited November 15, 2006 by Sören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 Har för mej att man slipper backväxel om man hamnar under 450 Kg. Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 Köp rören! Mina var fina när jag började men nu har man släpat runt lite på betonggolvet med dem och de ser ut därefter.... 1. Mina stolar ska jag få från Stylingbutiken.se för 2500/par (om de nånsin kommer in i lager igen). Annars finns samma (tror jag) på Ridetech.se för en 500-lapp extra. Bör tilläggas att dessa inte passar i ett bokchassie, jag bygger McSorley+4, alltså 10 cm bredare rakt igenom. 2. Jag kapade mina rör med en kap/gersåg från Jula för 298:-. Bytte ut klingan mot en 230 mm vinkelslipsskiva. Fick göra lite minimodifikationer på kapen, originalklingan var 210 mm. Men hade tur med fastspänningen av klingan. Kapen var gjord för 16 mm centrumhål men vände man på distansen som centrerar klingan så var där en annan "fals" på 22 mm ;). Vill höja ett varningens finger för att använda en sån kap som jag gjorde. Köp en billig, den är inte snygg längre och låter som ett krossverk. Det tar betydligt längre tid att kapa ett 25x25 rör i metall (speciellt i vinklar) än en 2x4 tum regel i trä. Man skaver allså betydligt längre och sliter REJÄLT på maskinen. En Bosch i bra kvaliet kanske pallar belastningen, men det vore synd att ha sönder den. Bild på min kap... 3. Kolla www.mride.se för ännu ett tips på backväxel med en elvinsch Angående mallen så kan det kanske bli lite svårt eftersom jag tyckar att alla mer eller minder kör efter eget huvud. Alltså tar lite här och där och sätter ihop själv. Men visst, en lite faq kanske inte hade varit fel med som du säger: den spindeln + den styrleden + de spindellederan = sant Stort lycka till med bygget!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 "Har för mej att man slipper backväxel om man hamnar under 450 Kg. Eller?" Tyvärr fel detta gäller endast motorcyklar ej bilar. I sverige måste bilar ha back. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 En bil som väger 450kg för nästan inte ha motor heller på grund av effekt/vikt regeln. Gummisnodd kanske är tillåtet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 (edited) Tack för svarena, blir nog lite fler frågor snart! :) ps. Köpte en sån där metallgerkap alltså, finns en sån i blått. Har inte fått den än, men man får ju HOPPAS att det går att ställa in vinkeln rätt så exakt... :blink: edit: När jag tänker (läser på forumet...) efter så var det kanske lite "overkill"... Hade ju lätt räckt med den där vinkelslipshållaren på jula... http ://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/P...p;prod_id=7946 edit igen: ... Ska det vara helt omöjligt att lägga till en lång länk lite snyggt, hehe. :prop: Edited November 16, 2006 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 hej har du länk till den på biltema? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Jag kapade alla mina rör för hand med bågfil, hade man inte muskler så har jag det nu, däremot får man bra precition - Locost var det väl frågan om eller? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Bågfil är hardcore! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 17, 2006 Share Posted November 17, 2006 Tack rickard, bygger du med stel eller Irs bak? jag letar ritningar på bakre bärarmar till IRS om du bygger med det och har ritningar. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 17, 2006 Share Posted November 17, 2006 Bygger med en tämligen stel Volvo 940 axel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted November 18, 2006 Author Share Posted November 18, 2006 En annan grej... Är det smart att kapa upp alla rör till ramen direkt, eller kan det bli fel på slutet då ? Hur gör ni ? Tillverkar man bärarmarna likadant till alla sorters spindlar ? Vilka spindlar är enklast att använda ? Ska bygga bilen på en sierra ifrån 85-87. Blir det krångel med bromsarna om man skulle ta spindlar ifrån en annan bil då kanske ? /Stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Jag kapade upp i princip alla rör efter McSorleys +4 ritningar. Skrämmande exakt faktiskt... Blev fel på ett ställe och då var det jag som kapat fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 19, 2006 Share Posted November 19, 2006 Jag använde i stort sett den BOM list som finns i excel för att maximera användandet per 6m pipa. Jag har gjort hela ramen på 36m rör efter Mcsorley och Rortys bakdel för Sierrra bakaxel. Jag har inte kommit till bärarmar ännu men det är härnäst efter att jag byggt klart motorn. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 20, 2006 Share Posted November 20, 2006 "2. Jag kapade mina rör med en kap/gersåg från Jula för 298:-. Bytte ut klingan mot en 230 mm vinkelslipsskiva"........ Vi köpte ett kapstativ för vinkelslipmaskiner på Clas Ohlsson art.nr. 30-8866, pris 449 SEK. I stativet spände vi fast en vinkelslip på 2000 W köpt på Rusta för 399 SEK (kommer inte ihåg, men det kan även vara 299 SEK). Gick alldeles utmärkt att kapa samtliga rör. Slipen krävde lite specialanordningar för att fästas på ett bra sätt, vi använde t.ex ett slangklammer runt maskinen och stativet som blev stadigt och bra. När det krävs exakta vinklar rekommenderar vi att kapa i några rörstumpar för att kolla vinklarna. Skivorna kan ha en tendens att flexa någon -ra grader. Antas&Ola i Luleå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.