Tommy Posted February 12, 2004 Posted February 12, 2004 Jag kommer att ha ett B23 block med portad 405 Topp k-kam och dubbla weber 45:or ( ev lättat svänghjul ) extraktor etc, samt en M47 låda..... ( Hk= ingen aning ) Nu letar jag diff, ev hel utväxling och undrar om det är någon som har erfarenhet av vilken utväxling man bör ha! :unsure: Quote
Drake Posted February 12, 2004 Posted February 12, 2004 Någonstans på Roadsters sida finns en excelfil som räkanar ut varvet. Sedan beror det ju på låda , däck och vad du ska ha bilen till. 5,5:1 kanske är bra på strippen men lite dyyrt med soppa i längden. "Riktiga bilar dricker minst 2 liter milen" ;) Quote
-Daniel- Posted February 13, 2004 Posted February 13, 2004 Har en exceltabell jag gjort som ni kan använda. Jag hittade inte den på Roadster. :unsure: tabell Hoppas den hjälper :) :) Hälsningar Quote
Acke Posted February 13, 2004 Posted February 13, 2004 ser mycket trevlig ut... ( om jag får tag i en s2000 växellåda så får du se till att lägga till en 6:e växel oxså.. ;) ) Quote
Marcus a Posted February 13, 2004 Posted February 13, 2004 Någon som kan föklara hur man "läser" utväxlingen. Man skiver väl typ 1:5 eller något sånt? Vad betyder vad? Marcus Quote
Tommy Posted February 13, 2004 Author Posted February 13, 2004 Någon som vet vad det är för utväxling på varje växel i en Volvo m47 låda... Tabellen verkar vara användbar! B) Quote
Acke Posted February 13, 2004 Posted February 13, 2004 (gissa) 1 är väll direktdrivning = samma som vevaxeln, och 5,5:1 är 1/5 av vevaxelns hastighet ?? (/gissa) fast jag har faktskt ingen aning så ja borde nog vara tyst... :unsure: Quote
gka Posted February 13, 2004 Posted February 13, 2004 Någon som kan föklara hur man "läser" utväxlingen.Man skiver väl typ 1:5 eller något sånt? Vad betyder vad? Marcus Exempel: En bakaxel kan ha utväxling 4:1 betyder att det kommer in 4 varv och kommer ut ett varv. Du läser ju "fyra till ett". Och en låda på femmans växel med överväxel kan du ju ha 0,8:1 t.ex... Quote
Arrowsmith Posted February 13, 2004 Posted February 13, 2004 Någon som vet vad det är för utväxling på varje växel i en Volvo m47 låda... Tabellen verkar vara användbar! B) Utväxlingar M47 & M46 1:a 3,54:1 2:a 2,16:1 3:a 1,37:1 4:a 1,00:1 5:a (M47) 0,82:1 5:a (M46) 0,79:1 backen: 3,68:1 Quote
Acke Posted February 13, 2004 Posted February 13, 2004 Hmm.. för att få det att funka så måste man väll ha bakaxelns utväxling oxså.. Någon som vet hur man kollar vad man har i sin bakaxel ?? för det är ju inte samma i alla... Quote
Tommy Posted February 13, 2004 Author Posted February 13, 2004 Någon som vet vad det är för utväxling på varje växel i en Volvo m47 låda... Tabellen verkar vara användbar! B) Utväxlingar M47 & M46 1:a 3,54:1 2:a 2,16:1 3:a 1,37:1 4:a 1,00:1 5:a (M47) 0,82:1 5:a (M46) 0,79:1 backen: 3,68:1 Tack ! Det här var exakt den info jag ville ha..... 1:a 3,54:1 2:a 2,16:1 3:a 1,37:1 4:a 1,00:1 5:a (M47) 0,82:1 Nu skall vi testa excel filen... :D Quote
-Daniel- Posted February 16, 2004 Posted February 16, 2004 Jag har lagt in en 6:e växel åt dej Acke :D :D tabell för 6 växlar onödig fakta: datan i tabellen gäller en corvette ZR1 med T56 låda. Snacka om toppfart, ca 450 km/h vid 6500 rpm :blink: :D hälsningar Quote
Acke Posted February 16, 2004 Posted February 16, 2004 tack... :D :D någon som vet hur man kollar vad man har för utväxling i en volvobakaxel ?? Quote
-Daniel- Posted February 16, 2004 Posted February 16, 2004 På vänster sida om klumpen (sett bakifrån) ska det sitta en liten plåtbricka på dem äldre axlarna, eller en klisterlapp på dem nyare axlarna. Dessa båda sitter nästan aldrig kvar utan då får man plocka av kåpan på klumpen och läsa på kronhjulet. Där står inskrivet i ytterkant vilken utväxling, t.ex 39-11 som blir 3.54:1 osv. Man kan också lyfta bilen och snurra kardanen. Räkna ett varv på hjulet och se hur många varv du får på kardanen. Betydligt jobbigare dock. hälsningar Quote
Acke Posted February 16, 2004 Posted February 16, 2004 Ahh.. tackar... :wub: HÄR ligger bakaxeln så det skall nog inte vara så svårt att kolla.. :) Quote
Marcus a Posted February 16, 2004 Posted February 16, 2004 Då vet jag det också:) vad man lär sej bra saker här... Quote
Kamikaze Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Vill man veta utväxlingen på bakaxeln så är det väl bara att räkna hur många varv man behöver snurra kardanen för att bakhjulen ska snurra ett varv?!?! Quote
Per Wackt Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Jag kommer att ha ett B23 block med portad 405 Topp k-kam och dubbla weber 45:or ( ev lättat svänghjul )extraktor etc, samt en M47 låda..... ( Hk= ingen aning ) Nu letar jag diff, ev hel utväxling och undrar om det är någon som har erfarenhet av vilken utväxling man bör ha! :unsure: Jag har provkört med en 3,73 utväxling i min bakaxel och en m46 låda. Tyvärr så hade jag verken hastighetsmätare eller varvräknare.. men jag fick känslan av att det var lite för hög. Fick ligga på höga växlar eller varva mycket. Finns en volvo orginal utväxlning på 3,4-3,5 , kan nog funka. Men helst skulle det nog va ännu lägre. Eller en tätare låda med högre "etta". Men jag behöver mer tester innan jag kan uttala mig säkert... Quote
Acke Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 det finns ju en getraglåda som brukar sitta i vissa porchar med 1:an i "raceläge" nere till vänster... någon som vet något om dessa lådor ?? Låter ju bra då man inte använder 1:an så ofta.... :) Quote
Sonett7 Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Vad jag hört så satt dessa bland annat på 924 och de är visst inte speciellt bra. Quote
Acke Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 jag vet att dom sitter i 928 när jag tänker efter.. ( ja har ju en i garaget... :D men jag vinterförvarar den bara för polaren.. :( ) men det är ju v8 å ganska bra me hästar så helt piss kan dom väll inte vara ?? Quote
-Daniel- Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Jag har provkört med en 3,73 utväxling i min bakaxel och en m46 låda. Tyvärr så hade jag verken hastighetsmätare eller varvräknare.. men jag fick känslan av att det var lite för hög. Fick ligga på höga växlar eller varva mycket. Finns en volvo orginal utväxlning på 3,4-3,5 , kan nog funka. Men helst skulle det nog va ännu lägre. Eller en tätare låda med högre "etta". Men jag behöver mer tester innan jag kan uttala mig säkert... Dessa utväxlingar vet jag finns på volvo, (200,700,900) men vilka modeller som hade vad är omöjligt att reda ut. 5.38:1 rally utväxling, finns inte standard 4.88:1 samma som ovan 4.10:1 satt på 75-76 240 med B20 motorn. 3.91:1 satt bl.a på 240 med B19 motorn 3.73:1 satt på dem flesta volvo 3.54:1 Satt på bl.a Turbo och GLT 3.31:1 finns men vet ej vilka modeller 3.15:1 samma som ovan hälsningar Quote
Per Wackt Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Jag har provkört med en 3,73 utväxling i min bakaxel och en m46 låda. Tyvärr så hade jag verken hastighetsmätare eller varvräknare.. men jag fick känslan av att det var lite för hög. Fick ligga på höga växlar eller varva mycket. Finns en volvo orginal utväxlning på 3,4-3,5 , kan nog funka. Men helst skulle det nog va ännu lägre. Eller en tätare låda med högre "etta". Men jag behöver mer tester innan jag kan uttala mig säkert... Dessa utväxlingar vet jag finns på volvo, (200,700,900) men vilka modeller som hade vad är omöjligt att reda ut. 5.38:1 rally utväxling, finns inte standard 4.88:1 samma som ovan 4.10:1 satt på 75-76 240 med B20 motorn. 3.91:1 satt bl.a på 240 med B19 motorn 3.73:1 satt på dem flesta volvo 3.54:1 Satt på bl.a Turbo och GLT 3.31:1 finns men vet ej vilka modeller 3.15:1 samma som ovan hälsningar Intresssant info !!! 3,31 och 3,15 menar du ska finnas som standard utväxlingar ? Trodde att 3,54 var den lägsta... då vår man leta lite då.... Quote
Baalzamon Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 det finns ju en getraglåda som brukar sitta i vissa porchar med 1:an i "raceläge" nere till vänster...någon som vet något om dessa lådor ?? Låter ju bra då man inte använder 1:an så ofta.... :) Fanns en getrag med ettan nere till vänster på vissa av de mera motorstarka BMW också på åttiotalet, den kallads för "dogleg". Kanske är samma? Quote
Tommy Posted February 17, 2004 Author Posted February 17, 2004 Jag har provkört med en 3,73 utväxling i min bakaxel och en m46 låda. Tyvärr så hade jag verken hastighetsmätare eller varvräknare.. men jag fick känslan av att det var lite för hög. Fick ligga på höga växlar eller varva mycket. Finns en volvo orginal utväxlning på 3,4-3,5 , kan nog funka. Men helst skulle det nog va ännu lägre. Eller en tätare låda med högre "etta". Men jag behöver mer tester innan jag kan uttala mig säkert... Dessa utväxlingar vet jag finns på volvo, (200,700,900) men vilka modeller som hade vad är omöjligt att reda ut. 5.38:1 rally utväxling, finns inte standard 4.88:1 samma som ovan 4.10:1 satt på 75-76 240 med B20 motorn. 3.91:1 satt bl.a på 240 med B19 motorn 3.73:1 satt på dem flesta volvo 3.54:1 Satt på bl.a Turbo och GLT 3.31:1 finns men vet ej vilka modeller 3.15:1 samma som ovan hälsningar Intresssant info !!! 3,31 och 3,15 menar du ska finnas som standard utväxlingar ? Trodde att 3,54 var den lägsta... då vår man leta lite då.... Puhhh ! :blink: Det var tur för jag var på gång och skulle köpa en 4:10 utv, till Volvo Då kanske den skulle ha varvat som en " Motorsåg ". <_< med snigelfart!! Quote
Per Wackt Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Puhhh ! :blink: Det var tur för jag var på gång och skulle köpa en 4:10 utv, till Volvo Då kanske den skulle ha varvat som en " Motorsåg ". <_< med snigelfart!! Det beror ju lite vad man har för däck också... jag kör med 195/55/15" klart mindre rullomkrets än volvo orginal. Men 4,1 tror jag är lite för högt.... Quote
Arrowsmith Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 med en så lätt bil så borde det inte vara farligt med 3,54 är min övertygelse så det skaffade jag.... 3.15 ska du nog leta efter på en automatväxlad volvo tror jag Per..... Quote
-Daniel- Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 (edited) Den enda utväxlingen jag är osäker på är 3.15:1 men den diskuteras på denna länken Turbo Performance Club forumsida så tydligen finns den :huh: 3.31:1 bör sitta på vissa turbo enligt en kompis :huh: Hälsningar :) Edit: Hade jag varit dej Tommy, så hade jag satsat på en M46 istället. M47:ans rykte är riktigt dåligt, tål ingen effekt alls. Se bara på Volvo som inte vågade använda den till GLT och turbona. D.S Edited February 17, 2004 by -Daniel- Quote
gka Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Puhhh ! :blink: Det var tur för jag var på gång och skulle köpa en 4:10 utv, till Volvo Då kanske den skulle ha varvat som en " Motorsåg ". <_< med snigelfart!! Jag hade en BMW 02:a med 4:11, fyrväxlad låda och 175/70-13. Det gick undan det! Med en låda med överväxel hade det varit perfekt tycker jag. Jag som ska bygga på Sierra kommer nog att välja en 3:92 om jag hittar nån. Det känns ju inte som det är nån mening att ha en Seven med teoretisk topphastighet på över 260 knyck... :) Quote
Tommy Posted February 17, 2004 Author Posted February 17, 2004 Den enda utväxlingen jag är osäker på är 3.15:1 men den diskuteras på denna länkenTurbo Performance Club forumsida så tydligen finns den :huh: 3.31:1 bör sitta på vissa turbo enligt en kompis :huh: Hälsningar :) Edit: Hade jag varit dej Tommy, så hade jag satsat på en M46 istället. M47:ans rykte är riktigt dåligt, tål ingen effekt alls. Se bara på Volvo som inte vågade använda den till GLT och turbona. D.S Jo ... M46 i stället för M47... tråkigt! Men jag har redan nu en M47... tror jag provar den i alla fall. Den verkar vara ok! än så länge. Har nu hört från fler att den inte är speciellt bra... det var inte kul... :( Är det någon här på forumet som har upplevt M47 lådan annorlunda? Quote
Acke Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Jag har lagt in en 6:e växel åt dej Acke :D :D tabell för 6 växlar hälsningar Hmm.. får jag bråka mer med dig ??? :unsure: Motorn varvar 9000 rpm orginal och ditt fina document går "bara" till 7000 rpm... :( är det jobbigt att fixa tror du ??? :D Quote
Arrowsmith Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 Den enda utväxlingen jag är osäker på är 3.15:1 men den diskuteras på denna länkenTurbo Performance Club forumsida så tydligen finns den :huh: 3.31:1 bör sitta på vissa turbo enligt en kompis :huh: Hälsningar :) Edit: Hade jag varit dej Tommy, så hade jag satsat på en M46 istället. M47:ans rykte är riktigt dåligt, tål ingen effekt alls. Se bara på Volvo som inte vågade använda den till GLT och turbona. D.S Jo ... M46 i stället för M47... tråkigt! Men jag har redan nu en M47... tror jag provar den i alla fall. Den verkar vara ok! än så länge. Har nu hört från fler att den inte är speciellt bra... det var inte kul... :( Är det någon här på forumet som har upplevt M47 lådan annorlunda? M47 har fått ett lite väl orättvist rykte enligt min åsikt. Att M47 inte är helt skottsäker kan man dock ganska snart enas om . Desvärre skulle man inte kunna hävda skottsäkerheten med m46 heller vilken som extra lök på laxen väger bly och är klumpig i formatet som en finlandsfärja. Problemet med m47 är i första hand bakre lagringen till bottenstocken som är väl klent tilltagen. i o m de snedskurna kuggarna på dreven så strävar bottenstocken axiellt bakåt och belastar den klena alu. "konsollen" till bakre lagringen och kan lätt knäcka den i o m att det är för lite plats mellan lagren för att få dit en kraftig "innre lagergavel". Detta problem är dock möjligt att lösa med en "sellholmbricka" vilket innebär att man istället för den klena lagerkonsollen monterar en heltäckande "bricka" mot hela lådans bakre gavel och fräser av växelhuset för 5:an motsvarande tjocklek. Sedan håller M47:or riktigt riktigt bra faktiskt... En sak som dock är sämre med M47 är att du alltid har en viss effektförlust i den på högsta växeln. En M40 , M41 , M45 , M46 m.fl. har direktdrift mellan ingående och utgående axel (+ od på vissa) på hösta växeln. d.v.s. bottenstocken används ej . Så är inte fallet med M47 där kraften går genom bottenstocken ut till 5:ans drevpar i bakre huset på högsta växeln (5:an) vilket är den växel som används till upp emot 75-90 % av lådans driftstid undet dess liv. Att detta skulle påverka livstiden på en M47 negativt är dock inte sannolikt eftersom det finns hur många exempel som helst på långmilare likväl som hos de andra volvolådorna. Min jobbarkompis låda börjar dock bli dax att byta lager i bottenstocken på då den tjuter på alla växlar utom 4:an (då bottenstocken ej används liksom på en M45 på högsta växeln). Den växellådan har nu gått i en 945:a dagligen sedan bilen var ny och har passerat 52 000 mil utan någon renovering. Tilläggas bör kanske att den har tjutit i över 10 000 mil utan att rasa..... En nära bekant som har som levebröd att bygga växellådor och bakaxlar får ofta in M47 lådor som används i både rally och rallycross många av dom utan att vara modifierade alls. Det är däremot vanligt att använda sej av den så kallade "sellholmbrickan" i rallycross där påfrestningarna är gigantiska på startplattan med slicks och hög effekt. I en så lätt bil som en seven tror jag dock att en M47 kommer hålla för ganska mycket effekt om den inte ska misshandlas allt för mycket, för då går det ju att mörda en växellåda med std. motor oavsett växellådsmodell. Det jag anser talar för M47 är formatet och vikten, om man sedan väljer en av generation 2 med aluminium hus så är den ju ännu lättare. M46 modellen har ju även den sina ljusa stunder med slirande lameller till överväxeln och avvridna axlar för den delen. Personligen är min åsikt att tycker man att man har plats & råd och vill ha en bra växellåda så ska man nog kika lite på Borg Warners T5 WC eller NWC låda. Men de kostar 5-10 tusen begagnade. Men de lådorna håller garanterat i en seven och tar inte mer plats än en M46...... Quote
loop Posted February 17, 2004 Posted February 17, 2004 En toyotalåda W55 väger mindre än en T5 om jag har fattat det rätt och kostar mindre. Vad är en NWC? Quote
-Daniel- Posted February 18, 2004 Posted February 18, 2004 Problemet med m47 är i första hand bakre lagringen till bottenstocken som är väl klent tilltagen. Detta har hänt mig två gånger, därför lite tveksam till M47. Men jag håller med dig Arrowsmith att det är en trevlig låda annars och jag visste inte att Sellholms hade grejor till den. Kanske får ta en funderare själv vilken låda man ska använda.. Vad kostar en Sellholmsbricka ca? Acke: Ordnat :D :D Tabell för varvtokiga B) Hälsningar :) Quote
Arrowsmith Posted February 18, 2004 Posted February 18, 2004 Problemet med m47 är i första hand bakre lagringen till bottenstocken som är väl klent tilltagen. Detta har hänt mig två gånger, därför lite tveksam till M47. Men jag håller med dig Arrowsmith att det är en trevlig låda annars och jag visste inte att Sellholms hade grejor till den. Kanske får ta en funderare själv vilken låda man ska använda.. Vad kostar en Sellholmsbricka ca? Acke: Ordnat :D :D Tabell för varvtokiga B) Hälsningar :) Jag har ingen klar prisuppgift på den hos sellholm, men där är ju inget gratis som bekant kanske.... jag kan kanske ordna på annat sätt om det är några som är intresserade så vi blir några... jag hade tänkt göra egen till min låda men har så ont om tid så att det kan bli prisvärt att köpa från rätt ställe om det blir mer än min egen bricka, för då sjunker priset naturligtvis och jag får tid över til annat.... intresserade kan meddela mej så jag kan fixa prisförfrågan på bricka till lådan........ Quote
Acke Posted February 18, 2004 Posted February 18, 2004 jag kan inget om Volvos lådor men då du verkar veta vad du pratar om så litar jag på dig... ;) jag kan vara intresserad om jag hittar en M47 för en överkommlig summa pengar.. (vad brukar dom ligga i pris ?? ) Quote
Arrowsmith Posted February 18, 2004 Posted February 18, 2004 jag kan inget om Volvos lådor men då du verkar veta vad du pratar om så litar jag på dig... ;)jag kan vara intresserad om jag hittar en M47 för en överkommlig summa pengar.. (vad brukar dom ligga i pris ?? ) Det är absolut ingen bristvara med M47.... Priset är mest en fråga om tillgång och efterfrågan... Hittar du en med Alu hus så är den lite lättare men har också lite mer svikt i växellådshuset. Det ska dock inte vara något problem på en så lätt bil som en seven.. Hittar du en privat som ska vara funktionsduglig och utan vissel på någon växel och med friska synkringar men utan någon känd "historia", så skulle inte jag ge mer än max 500-800:- om den inte är utbytes eller renoverad. Letar du lite så ska du se att priserna ligger i pris från 500:- och uppåt privat. Dock finns det ju alltid folk som tror dom sitter på en guldklimp..... Hittar du en sådan säljare så ska du se dej om efter en annan låda, det ligger en M47 på varenda stenmur i hela småland och häckar..... Quote
Acke Posted February 18, 2004 Posted February 18, 2004 det ja hitta på blocket som var någorlunda när mig var M47 (från 240) 800kr M47:1000:- Gått ca: 20000 Växellåda M47 21 000 mil 1200 kr kollar vi lite längre bort så ser denna ganska ok ut... Manuell 5-växlad (M47), suttit i 940 -91. Pris: 2000:- Bägge lådorna genomgångna och renoverade av fackman. Garanterat felfria. Passar även i 240 och 740-serien. Har några fler M46 och M47:or till salu. Lite dyrare, men är den redan renoverad så kan de kanske vara värt det.... annars e de som du skriver.. jag hitta från 300:- upp till 2000:- Quote
Tommy Posted February 18, 2004 Author Posted February 18, 2004 jag kan inget om Volvos lådor men då du verkar veta vad du pratar om så litar jag på dig... ;)jag kan vara intresserad om jag hittar en M47 för en överkommlig summa pengar.. (vad brukar dom ligga i pris ?? ) Det är absolut ingen bristvara med M47.... Priset är mest en fråga om tillgång och efterfrågan... Hittar du en med Alu hus så är den lite lättare men har också lite mer svikt i växellådshuset. Det ska dock inte vara något problem på en så lätt bil som en seven.. Hittar du en privat som ska vara funktionsduglig och utan vissel på någon växel och med friska synkringar men utan någon känd "historia", så skulle inte jag ge mer än max 500-800:- om den inte är utbytes eller renoverad. Letar du lite så ska du se att priserna ligger i pris från 500:- och uppåt privat. Dock finns det ju alltid folk som tror dom sitter på en guldklimp..... Hittar du en sådan säljare så ska du se dej om efter en annan låda, det ligger en M47 på varenda stenmur i hela småland och häckar..... Då har jag nog betalat lite för mkt, Fick slänga upp 1100:- för en M47 låda med sprängkåpa, spakställ och urtr, lager med arm..... och har jag otur så kommer den nog från en "stenmuren" i Småland... :( Quote
Arrowsmith Posted February 19, 2004 Posted February 19, 2004 En toyotalåda W55 väger mindre än en T5 om jag har fattat det rätt och kostar mindre. Vad är en NWC? Oj lessen Loop jag har missat ditt inlägg !! toyota grejor är inte min grej.... kan inte svara på vad det är för saker i dom. jag vet dock att det användes Borg Warner T5 lådor i vissa japsbilar lite modifierade ibland men med samma innehåll som alla andra... men om vi pratar jänkare så...... Borg warner lådorna finns i WC (world class) och NWC (non world class) utförande det som skiljer dom är att wc lådan är en några år nyare "uppgraderad" version med nål lagrade drev på 1:an 2:an och 3:an vilket inte nwc lådan har samt att bottenstocken även har fått koniska rullager. wc lådan har även fått bättre synkringar . Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.