Jump to content

Helt Grön


daromer
 Share

Recommended Posts

Hej

har börjat titta mer och mer ang att bygga en locost.

när man har börjat undersöka saken så är det hela ett enda stort virrvarr.

det är olika dimensioner på material i olika ritningar och vissa är inte kompletta.

Men nu har jag hittat hit och hoppas få lite hjälp.

Budgetten är billigaste möjliga. Jag ska tillvekra så mycke av delarna som jag bara kan.

så frågan är vilka ritningar man ska följa? vilken är den nödvändiga infon jag behöver?

har dels boken how to build... och sedan tittat runt lite granna bland anant på MK och westfields.

tacksam för bra svar.

mvh daniel

Link to comment
Share on other sites

Tjena Daniel och välkommen in i Locostens förlovade värld ! :racesmile:

Såg på din avatar att du hör hemma i Ljungby så du har ganska många bilar att kika på i din närhet.

Minst en finnes i Ljungby, ett par i Växjö, och ytterligare fler strax utanför Växjö.

Min är bok byggd med visa skillnader.

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Hej

jag är i Växjö just nu. Studerar där.

Så har du tid för ett besök så kommer jag gärna att tittar! :)

som sagt har funderat på bygget i ngt år men började inte informationssökningen förräns 2 veckor sedan. och när jag väl har kommit underfull med ngt som ska göras så samlas det snabt in info! :)

Link to comment
Share on other sites

Åk ut till Micke"heralue" och börja med att kolla in hans bil och diskutera dina frågor.

Fundera och åk runt och se på olika versioner av ramar och provsitt några stycken

som finns här i området, för det börjar bli några trots allt.

Sätt dej sedan hemma och samla dina intryck och fråga dej vad du ska ha bilen till.....

Sedan kan du bestämma dej för det som passar dej bäst. Då har du fått svar på de flesta

av dina frågor och fått se lite olika lösningar och fått "mer kött på benen"...

Då blir allt lättare och risken att du gör rätt val har blivit större......

För jag kan tänka mej att det är en liten djungel för de mindre invigda nya entusiasterna

till en början....

Link to comment
Share on other sites

i största almänhet ska jag ha bilen till att köra lite almänt med på sommaren. ska ev försöka köra lite granna på bana.

Och om inte annat ge volvokillarna hemma spö :prop: :515: :D

ska lusläsa igem boken nu de närmaste dagarna.

hur mycket går en genomsnits locost på om man gör "allt" arbete själv? dvs allt utom motor/växellåda?

vad brukar skrotarna ta för de olika delarna och så? för att ta allt ifrån en och samma bil känns inte riktigt aktuelt som det ser ut just nu.

Link to comment
Share on other sites

Du bestämmer själv vad bilen kommer att kosta. Min erfarenhet är att du får mest för pengarna om du tar så mycket som är rimligt från en och samma donator. T.ex. får du en nybesiktigad Sierra för ca. 3.000 kr om du väntar på rätt tillfälle ( billigare om den fått några rost-tvåor ). Då har du motor, växellåda, diffklump, drivaxlar, motorstyrning, bensinpump, deformerbar rattaxel, bromsar m.m. Men det förutssätter förståss att du "nöjer " dig med en Pinto eller möjligen Fords DOHC. Köper du det i delar kostar ofta enbart motor utan elbox och låda vad du får en komplett donator för.

Men, man får vad man betalar för. Tyvärr gäller ju ofta ordspråket " smakar det så kostar det ".

jarl.

Link to comment
Share on other sites

En locost kan du bygga och ha besiktigad från 50 tusen och uppåt unjefär.

Övre gräns finns det ju ingen.....

Även här behöver du ta ställning till vad du egentligen har för mål med bilen.

Du kan som Jarl säger köpa en ganska komplett donator du kan plocka mycket på.

Men köper du en Skrot donator för nästan inga pengar och baserar din locost på, tänk

då på att du kommer ha en kul sommar locost att glida i med en drivlina som gått

kanske 30 000 - 40 000 mil och kan komma att ge sej när som helst.

Men det blir ju billigt!

Vissa bilar har mätare som slår runt till 0 var 10 000 mil. så historiken kan vara

svår att lita på ibland när det gäller gammla skrotbilar.

Är du beredd på det, så kommer det inte kosta dej mycket att bygga bil.

Är du beredd på att riva bakaxeln för att skifta alla lager och sedan göra samma med

växellådan och helrenovera motorn mm. då kommer det att kosta dej betydligt mer

av naturliga skäl. Du ska inte behöva bli stående längs med vägrenen sedan heller....

Det jag försöker säga är att allt är en avvägning mellan önskemål och plånbok...

Bara du vet vad du vill ha och vad det får kosta. Därför är det i princip omöjligt att

sätta en prislapp på byggkostnaden

Link to comment
Share on other sites

Jag väntar på leverans av ett Mk-kit. Min kalkyl, inte så värst detaljerad, är ungefär så här:

Deluxe-kitet med extra godis............................... 50.000

Frakt ....................................................................10.000

Stolar, hjul, instrument, vindruta, lysen mm ..........20.000

SFRO, SBP, ljudprov, vägning, skrotningsavg ...........8.000

Donator + övrigt tillkommande o oförutsett .........10.000

Summa ...............................................................98.000

Det extra godis jag räknat in är sådant som avgassystem, kylare med fläkt, grill, nya hubbar fram, oljesump, kortning av kardan, bagagelåda, bensinlocket typ Aero, p-ändar, styrstångsförlängare. Tillsammans ca 15.000:-.

Jag har räknat med den Pinto som sitter i min donator. Sen vill jag ha lite mer krut i den, och då blir det lätt 10 lakan till.

Som du ser är de 3 första posterna ca 80.000, det är där du kan spara pengar om du vill köra ett budgetbygge enligt boken. Med bra kontakter, tur, mycket eget arbete, samt inte höga krav på finish kan du till och med komma en bra bit under 50.000.

Sedan tycker jag Arrowsmith nog har en för mörk bild av begagnade Sierror. Våra erfarenheter från Västerås-Ludvika-Borlänge med sammanlagt 5 inköpta Sierror de senaste åren är mera positiva.

Lycka till! :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe

nja pinton lr dohc motorn är inge ja tänkt mig. råkar ha tillgång till en del volvo delar och kommer plocka motor/växellåda ifrån sådanna. resten kommer förmodligen at plockas ifrån en sierra. Men hur är det med naven fram? är inte escort lr transit en bättre donator?

Måste helt klart åka och titta närmare på dem. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

har börjat titta mer och mer ang att bygga en locost.

när man har börjat undersöka saken så är det hela ett enda stort virrvarr.

det är olika dimensioner på material i olika ritningar och vissa är inte kompletta.

Men nu har jag hittat hit och hoppas få lite hjälp.

Budgetten är billigaste möjliga. Jag ska tillvekra så mycke av delarna som jag bara kan.

så frågan är vilka ritningar man ska följa? vilken är den nödvändiga infon jag behöver?

har dels boken how to build... och sedan tittat runt lite granna bland anant på MK och westfields.

tacksam för bra svar.

mvh daniel

Ett litet tips som vi har upptäckt.

Det finns ingen anledning att köpa dyra aluplåtar när man kan få reklamskyltar nästan gratis. Halvhård 1,5mm alu som är slät,utan repor,veck och bucklor.Om man vill måla bilen så är reklamskyltarna ofta grundmålade efter konstens alla regler eftersom de oftast sitter utsatta för sol-regn-vind-värme/kyla. Eventuella dekaler rivs lätt bort med värme.Alu bör etsas före målning vilket man "får på köpet" med en reklamskylt.

Svetsa så det ryker!

Antas&Ola i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att alu-reklamskylta slängs efter en :huh: Var har ni fått tag på dessa skyltar? Om det är billigt så är nog fler intresserade att komma över reklamskyltar i aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att alu-reklamskylta slängs efter en :huh: Var har ni fått tag på dessa skyltar? Om det är billigt så är nog fler intresserade att komma över reklamskyltar i aluminium.

Ta kontakt med lokala reklamföretag.Skyltarna brukar hämtas där av skrotfirmor.I vårt fall är reklamföretaget glada om vi hämtar "skräpet". Det officiella priset brukar vara ungefär 9 SEK/kg (=skrotpriset).

Solen skiner i Luleå.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...