daromer Posted October 23, 2006 Share Posted October 23, 2006 Hej har börjat titta mer och mer ang att bygga en locost. när man har börjat undersöka saken så är det hela ett enda stort virrvarr. det är olika dimensioner på material i olika ritningar och vissa är inte kompletta. Men nu har jag hittat hit och hoppas få lite hjälp. Budgetten är billigaste möjliga. Jag ska tillvekra så mycke av delarna som jag bara kan. så frågan är vilka ritningar man ska följa? vilken är den nödvändiga infon jag behöver? har dels boken how to build... och sedan tittat runt lite granna bland anant på MK och westfields. tacksam för bra svar. mvh daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 23, 2006 Share Posted October 23, 2006 (edited) Tjena Daniel och välkommen in i Locostens förlovade värld ! :racesmile: Såg på din avatar att du hör hemma i Ljungby så du har ganska många bilar att kika på i din närhet. Minst en finnes i Ljungby, ett par i Växjö, och ytterligare fler strax utanför Växjö. Min är bok byggd med visa skillnader. Edited October 23, 2006 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted October 23, 2006 Author Share Posted October 23, 2006 Hej jag är i Växjö just nu. Studerar där. Så har du tid för ett besök så kommer jag gärna att tittar! :) som sagt har funderat på bygget i ngt år men började inte informationssökningen förräns 2 veckor sedan. och när jag väl har kommit underfull med ngt som ska göras så samlas det snabt in info! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 23, 2006 Share Posted October 23, 2006 Åk ut till Micke"heralue" och börja med att kolla in hans bil och diskutera dina frågor. Fundera och åk runt och se på olika versioner av ramar och provsitt några stycken som finns här i området, för det börjar bli några trots allt. Sätt dej sedan hemma och samla dina intryck och fråga dej vad du ska ha bilen till..... Sedan kan du bestämma dej för det som passar dej bäst. Då har du fått svar på de flesta av dina frågor och fått se lite olika lösningar och fått "mer kött på benen"... Då blir allt lättare och risken att du gör rätt val har blivit större...... För jag kan tänka mej att det är en liten djungel för de mindre invigda nya entusiasterna till en början.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted October 24, 2006 Author Share Posted October 24, 2006 i största almänhet ska jag ha bilen till att köra lite almänt med på sommaren. ska ev försöka köra lite granna på bana. Och om inte annat ge volvokillarna hemma spö :prop: :515: :D ska lusläsa igem boken nu de närmaste dagarna. hur mycket går en genomsnits locost på om man gör "allt" arbete själv? dvs allt utom motor/växellåda? vad brukar skrotarna ta för de olika delarna och så? för att ta allt ifrån en och samma bil känns inte riktigt aktuelt som det ser ut just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 Du bestämmer själv vad bilen kommer att kosta. Min erfarenhet är att du får mest för pengarna om du tar så mycket som är rimligt från en och samma donator. T.ex. får du en nybesiktigad Sierra för ca. 3.000 kr om du väntar på rätt tillfälle ( billigare om den fått några rost-tvåor ). Då har du motor, växellåda, diffklump, drivaxlar, motorstyrning, bensinpump, deformerbar rattaxel, bromsar m.m. Men det förutssätter förståss att du "nöjer " dig med en Pinto eller möjligen Fords DOHC. Köper du det i delar kostar ofta enbart motor utan elbox och låda vad du får en komplett donator för. Men, man får vad man betalar för. Tyvärr gäller ju ofta ordspråket " smakar det så kostar det ". jarl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 24, 2006 Share Posted October 24, 2006 En locost kan du bygga och ha besiktigad från 50 tusen och uppåt unjefär. Övre gräns finns det ju ingen..... Även här behöver du ta ställning till vad du egentligen har för mål med bilen. Du kan som Jarl säger köpa en ganska komplett donator du kan plocka mycket på. Men köper du en Skrot donator för nästan inga pengar och baserar din locost på, tänk då på att du kommer ha en kul sommar locost att glida i med en drivlina som gått kanske 30 000 - 40 000 mil och kan komma att ge sej när som helst. Men det blir ju billigt! Vissa bilar har mätare som slår runt till 0 var 10 000 mil. så historiken kan vara svår att lita på ibland när det gäller gammla skrotbilar. Är du beredd på det, så kommer det inte kosta dej mycket att bygga bil. Är du beredd på att riva bakaxeln för att skifta alla lager och sedan göra samma med växellådan och helrenovera motorn mm. då kommer det att kosta dej betydligt mer av naturliga skäl. Du ska inte behöva bli stående längs med vägrenen sedan heller.... Det jag försöker säga är att allt är en avvägning mellan önskemål och plånbok... Bara du vet vad du vill ha och vad det får kosta. Därför är det i princip omöjligt att sätta en prislapp på byggkostnaden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Jag väntar på leverans av ett Mk-kit. Min kalkyl, inte så värst detaljerad, är ungefär så här: Deluxe-kitet med extra godis............................... 50.000 Frakt ....................................................................10.000 Stolar, hjul, instrument, vindruta, lysen mm ..........20.000 SFRO, SBP, ljudprov, vägning, skrotningsavg ...........8.000 Donator + övrigt tillkommande o oförutsett .........10.000 Summa ...............................................................98.000 Det extra godis jag räknat in är sådant som avgassystem, kylare med fläkt, grill, nya hubbar fram, oljesump, kortning av kardan, bagagelåda, bensinlocket typ Aero, p-ändar, styrstångsförlängare. Tillsammans ca 15.000:-. Jag har räknat med den Pinto som sitter i min donator. Sen vill jag ha lite mer krut i den, och då blir det lätt 10 lakan till. Som du ser är de 3 första posterna ca 80.000, det är där du kan spara pengar om du vill köra ett budgetbygge enligt boken. Med bra kontakter, tur, mycket eget arbete, samt inte höga krav på finish kan du till och med komma en bra bit under 50.000. Sedan tycker jag Arrowsmith nog har en för mörk bild av begagnade Sierror. Våra erfarenheter från Västerås-Ludvika-Borlänge med sammanlagt 5 inköpta Sierror de senaste åren är mera positiva. Lycka till! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted October 25, 2006 Author Share Posted October 25, 2006 Hehe nja pinton lr dohc motorn är inge ja tänkt mig. råkar ha tillgång till en del volvo delar och kommer plocka motor/växellåda ifrån sådanna. resten kommer förmodligen at plockas ifrån en sierra. Men hur är det med naven fram? är inte escort lr transit en bättre donator? Måste helt klart åka och titta närmare på dem. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Hejhar börjat titta mer och mer ang att bygga en locost. när man har börjat undersöka saken så är det hela ett enda stort virrvarr. det är olika dimensioner på material i olika ritningar och vissa är inte kompletta. Men nu har jag hittat hit och hoppas få lite hjälp. Budgetten är billigaste möjliga. Jag ska tillvekra så mycke av delarna som jag bara kan. så frågan är vilka ritningar man ska följa? vilken är den nödvändiga infon jag behöver? har dels boken how to build... och sedan tittat runt lite granna bland anant på MK och westfields. tacksam för bra svar. mvh daniel Ett litet tips som vi har upptäckt. Det finns ingen anledning att köpa dyra aluplåtar när man kan få reklamskyltar nästan gratis. Halvhård 1,5mm alu som är slät,utan repor,veck och bucklor.Om man vill måla bilen så är reklamskyltarna ofta grundmålade efter konstens alla regler eftersom de oftast sitter utsatta för sol-regn-vind-värme/kyla. Eventuella dekaler rivs lätt bort med värme.Alu bör etsas före målning vilket man "får på köpet" med en reklamskylt. Svetsa så det ryker! Antas&Ola i Luleå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Det låter som att alu-reklamskylta slängs efter en :huh: Var har ni fått tag på dessa skyltar? Om det är billigt så är nog fler intresserade att komma över reklamskyltar i aluminium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Det låter som att alu-reklamskylta slängs efter en :huh: Var har ni fått tag på dessa skyltar? Om det är billigt så är nog fler intresserade att komma över reklamskyltar i aluminium. Ta kontakt med lokala reklamföretag.Skyltarna brukar hämtas där av skrotfirmor.I vårt fall är reklamföretaget glada om vi hämtar "skräpet". Det officiella priset brukar vara ungefär 9 SEK/kg (=skrotpriset). Solen skiner i Luleå. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Locost! :banana: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.