Jump to content

FAQ


Marcus a

Recommended Posts

Ett FAQ är aldrig helt fel...

Tänkte om man delar upp all info på forumet i olika ämnen tex motor, ram, drivlina m.m. så ta dom som vill hjälpa till ett ämne i var så det inte blir så mycket att skriva om.

Vilka vill hälpa till?

Mvh Marcus

Link to comment
Share on other sites

Bra då är vi två iaf, hoppas det kommer flera så småningom!

Tycker dom har väldigt bra uppläg på stcs.se gå in på arkiv och sen faq...

Något sådan hade jag tänkt mej.?

Några förslag på huvudrubriker?

Motor

Konstruktion

Väghålning

Övrigt

Link to comment
Share on other sites

det går att bygga om "Hjälp" funktionen som ni hittar uppe till höger till en FAQ... ( iaf, enligt Invision som gör forumet.. )

den hjälpen är ju inget man direkt använder ändå, så det kanske kan vara en bra idé ???

klicka in er på HJÄLP å kolla upplägget lite...

bara att göra om texten så att den passar oss... :)

Link to comment
Share on other sites

Hjälpfunktionen var ju som gjort för fakta:)

Det går att skriva hur mycket man vill? Någon max megabyte som får vara där?

4 stycken som är med nu då eller?

Baalzamon, gka, Jonte och så jag...

Någon mer?

Tycker att det bästa sättet är att skriva ner all info som man hittar här i en text först så sen efter det så kan man lägga upp det på massor med bra sätt. Bara man får ett materlia att bearbeta:)

M

Link to comment
Share on other sites

Lägger till det utan att riktigt veta vad det är:) Vad är det?

Några flera idéer?

En programerbar styrbox för insprutningen som man bygger själv. Jag och en del andra skall använda det för att kunna ha katalysator på en motor som inte från början är gjord för det. Och sedan är det ju alltid kul att kunna mixtra med blandningsförhållanden och annat, i hopp om att vinna några hästar :)

Link to comment
Share on other sites

Strukturen som sådan löser vi nog. Jag är mer intresserad av hur det är tänkt vi skall underhålla FAQ:n i första hand. Det behövs ett verktyg för det. Något möjlighet att lägga upp egna kategorier och underkategorier i en hierakisk struktur. Jag tror inte vi klarar oss med en "platt" struktur, I så fall kunde vi bara göra en readonly-grupp i forumet lika gärna.

Jag undrar, vad är det för fel på det Niklas satte upp för Locostboken? Jag har inte läst några direkt argument emot det utan bara att vi ska ha en ny FAQ? Lägg in en länk från Locostforumet (kanske på hjälp-länken då) och sen är det bara att sätta igång att fylla på...

Om vi ska vara några få som håller i FAQ:n så går det ju säkert att stänga så att inte alla kommer in i editeringsläget. Niklas kanske kan hjälpa oss igång med det. Sedan kan vi som skriver FAQ:n ta emot bidrag från andra genom PM i forumet.

Det är ett sätt iallafall.

Helst skulle väl FAQ:n vara mer integrerad med forumet så man inte behövde logga in i det också för att editera, men det är ju lite jobb att hacka till det också. Jag vet inte hur pass "öppet" forumet är, eller ens vad det klarar av utan att göra något extra. Det kanske har ett jättebra admin-gränssnitt och möjlighet att lägga upp en vettig FAQ med editering av frågor och svar. Acke?

Link to comment
Share on other sites

på Blackrace har vi gjort en forumsdel till FAQ och där skriver man in en fråga och när frågan är besvarad så låser någon moderator eller admin tråden ( och ev. rensar bort oväsentliga inlägg )

eller om man känner att man vill bidraga så skriver man själv in en beskrivning och sedan om ingen har extra info så låses tråden...

denna typ är givet mycket enklare då alla har rätt att fråga och skriva in ang något ämne...

Dock så går det inte att dela upp i "undernivåer"...

ni kan kolla här hur det ser ut på BlackRaces FAQ

Link to comment
Share on other sites

Att göra om hjälp funktionen till någon slags FAQ var väl en kannon idé?

Där kan man lägga upp det på ett bra sätt och verkar vara lätt att underhålla.

Men att alla ska kunna komma in och skriva vad dom vill tror jag att det kan bli lite lätt rörigt:)

Så några "utvalda" kan väl så tillgång och sköta FAQ:en.

Vaf menar du med en "hierakisk" struktur:)?

Link to comment
Share on other sites

"hierakisk" struktur blir som i documentet du postade..

du har

"Säkerhet"

och därunder kommer

Bälten

Bur

m.m

Säkerhet blir själva Huvuddelen...

eller om du tänker som på foorumet så har du olika delas som ex: så är du just nu i

"Locost Sverige ->Locost Sverige medlemsklubb ->Locost Sveriges medlemsklubb ->FAQ "

det är en "hierakisk" struktur...

Link to comment
Share on other sites

Att göra om hjälp funktionen till någon slags FAQ var väl en kannon idé?

Där kan man lägga upp det på ett bra sätt och verkar vara lätt att underhålla.

Men att alla ska kunna komma in och skriva vad dom vill tror jag att det kan bli lite lätt rörigt:)

Så några "utvalda" kan väl så tillgång och sköta FAQ:en.

Vaf menar du med en "hierakisk" struktur:)?

Den indelningen du gjort i FAQ-dokumentet är vad jag kallar en hierarkisk struktur, eller en trädstruktur om man så vill. Rubriker och underrubriker (som i sin tur kan ha underrubriker osv) helt enkelt.

Har du sett användargränssnittet till hjälp-underhållet i forumet? Skulle vara intressant att veta lite mer specificerat vad det klarar av isf. En skärmdump kanske?

En FAQ-grupp skulle helt klart vara bättre än inget, men jag hoppas att detta kommer att växa till något stort. Tillräckligt stort för att bli oöverskådligt, om man inte delar in det i kategorier. I allafall två nivåer, och det skulle nog vara i minsta laget det också. Både Marcus utkast till rubriker och Locostbokens struktur har fler nivåer än så.

Link to comment
Share on other sites

har nu gjort ett "test" på "Hjälpen" och den går inte att göra i hierarkisk struktur...

kolla under "Hjälp" så ser ni mitt fina test.. :)

den sorterar allt automatiskt i bokstavsordning oxså....

Link to comment
Share on other sites

Hmm... det ser tyvärr inte så lovande ut att försöka använda hjälpen, tycker jag.

Återstår tre möjligheter som jag ser det.

1 Använda något externt, typ Niklas wiki som Locostboken påbörjades i.

2 Hitta och använda någon slags plug-in till forumet (om det finns några?)

3 Göra en egen plugin till forumet.

Jag bangar iofs inte för lite php-kodning, men det kan ju ta sin tid... jag har aldrig använt det förr (fast jag kanske ska snart ändå) :)

Link to comment
Share on other sites

Varför krångla till det mer än nödvändigt.

Varför inte bara skriva ner all info i en hierakisk struktur uppefrån och ner i ett orbehandligtsprogram och sän bara lägga ut det fördiga resultatet på sidan.?

Det är inga mänder att skriva om så det kommer att gå att få en bra struktur på det med det sättet. Tror JAG!

Eller blir det skit:)?

Link to comment
Share on other sites

Blackraces faq är bra på sitt sätt också, men skulle man vilja ha ut informatinen på papper kan det bli problem och även om det skulle hända något med servern eller något så är allt arbete borta.

En bra grund i ett orbehandligsprogram tror jag är det utlimata. Sen kan man lägga upp därifrån på massa olika bra sätt..

Link to comment
Share on other sites

Blackraces faq är bra på sitt sätt också, men skulle man vilja ha ut informatinen på papper kan det bli problem och även om det skulle hända något med servern eller något så är allt arbete borta.

En bra grund i ett orbehandligsprogram tror jag är det utlimata. Sen kan man lägga upp därifrån på massa olika bra sätt..

Jo visst, man kan börja i ett ordbehandligsprogram så länge. Men då får ju en ensam person hålla i uppdateringen av den annars blir det bara pannkaka av det. Såvida vi inte installerar nåt versionshanteringssystem så att olika personer kan checka in och ut FAQ:n. Men då låser en person hela FAQ:n på en gång och den blir inte tillgänglig igen förrän personen checkat in den. Det blir allmänt jobbigt det också i längden.

Det är ju sant det du säger, om det skulle hända nåt med servern så är allt väck. Det gäller ju också forumet. Det borde inte vara så svårt att fixa ett jobb som ligger och kör på servern som tar en kopia på databasen och ftp:ar/ssh:ar upp den på ett par andra burkar en gång om dagen eller så. Vi är väl ett par på forumet som har servrar som skulle kunna agera backuper om det är så...

Hoppas givetvis att det redan finns backup, men det brukar det ju inte göra.

Men för min del får du gärna skriva en FAQ i Word så länge...

Link to comment
Share on other sites

Inte för att servrar tappar all information som ligger på dom specillt ofta, men en backup kan nog vara bra att ha. Ligger väl inte så mycket livsviktig information här heler men skulle vara synd om det försvan.

Alla som vill hjälpa till och skriva lite kan väl ta och pm:a mej så vi får igång det någon gång.?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ordbehandlingsprogramm bör man undvika, sålänge någon annan än man själv skall ha möjlighet att läsa vad man skrivit, då de inte direkt har någon som helst fungerande standard emellan sig.

Bättre att göra html eller pdf dokument av dem.

Svårare med indexering och sökbarhet bara.

Det bästa måste ju vara en enkel dynamisk sida, med en databasstruktur bakom, då får man både bra sökbarhet, och möjlighet att ändre layout och format på det hela i efterhand, utan att slita ihjäl sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...