Jump to content

Varmgalva - nyanskillnad ?


Jonas H

Recommended Posts

Någon som vet hur det blir med åren efter att ha varmgalvat ett chassie :blink: Blir det grått & matt, eller ser det silvrigt ut? har hört att det blir nyans skillnader beroende på olika plåt-kvaliteer. :huh: 100 kilo ram kostar c:a 2200:- i Södertälje. :)

Link to comment
Share on other sites

Har hört lite olika åsikter om att chassit kan slå sej av varmgalvning.

Vi har också funderat på att varmgalva eller blästra och måla. Någon nämnde även något om elektroplätering (vet inte hur det går till eller fungerar).

Vi tar med intresse emot alla synpunkter och råd.

Antas&Ola i ett kyligt Luleå (+3,6c)

Link to comment
Share on other sites

Om du med varmgalva menar samma metod som lyktstolpar mm. så är det ingen bra metod. Förutom att ramen kan slå sig pga den höga värmen så får det inte finnas lufttäta delar på ramen pga explotionsrisk. Dvs alla rörbitar behöver ett ventillationshål på minst 10 mm.

Link to comment
Share on other sites

Kolla på denna hemsida http://www.varmzink.se/index.html visst måste det borras hål men det är ju aldrig fel att lätta lite. :racesmile: Klart att stora plåt ytor kan slå sig, men jag har bara A4 storlek på mina ytor. :) :) men hur blir ytan efter ett tag??? vet att en 7:a har gjort det! väntar på svar där. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Rostskydd av ramen har diskuterats tidigare på detta forum, "sök och du skall finna....". Finns massor intressant att läsa.

Nu är det ju så att ägare av 7:or inte kör så mycket på saltade vintervägar. Vanlig rostskyddsfärg, alternativt Hammarlack mm räcker bilens livstid. Pulverlack är också bra.

Link to comment
Share on other sites

fördelen med ett lackerat schassie..du kan ändra,typ byta motor, laga ,svetsa och få det hållbart..om du varmgalvar glöm att svetsa hållbart..

Risk för deformation+ alla rör måste borras med 8 mm hål i ALLA ändar så inga luft fickor bildas.. annars exploderar rören när det doppas i 600grader galvbadet.. vi lämnar varje vecka grejer till varmgalv ofta tillverkade av RHS profiler...oftast måste dom riktas efteråt....visst gör du ett trappräcke eller annat som är utomhus eller utsatt för saltade vägar.. men ..jag tycker INTE att man skall galva eller pulverlackera ett 7:a schassie.

sprickor och avåknings skador borde ju inte vara en anledning till att skrota ett HELT schassie bara för man inte kan göra bra svetsar efter galvning....

om man lägger på Wash primer eller epoxigrund och sedan en täckfärg tex hammarlack så håller det tillräckligt länge för dom flestas behov...

sedan så blir ju schassiet svagare pga utmatning när du doppar det i den varma ``toppingen´´ :D

elförsinkning är säkert bra .men inte så bra rostskydd....om man bara förvarar bilen innomhus så håller det nog... :blink:

detta tycker jag... men sedan när, är alla överens..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej..........

Då jag jobbar en del på en firma där vi elförzinkar mycket av produkterna har jag bra kontakt med zinkano i Hova. När jag var där för ett par veckorsedan kollade jag om min ram gick ner i deras bad, men tyvärr var den ca:200 mm för lång. Men jag har elförzinkat mycket av andra delar till bilen, drivaxlar, nav och spindlar fram mm. Det finns ett par olika typer av elförzinkninmg, Blå, svart och gul. Den blå blir blank silver, den gula är lite flammig gul och svart blir matt svart. Det går att få delarna doppade i ett lack bad efter förzinkning och då ökar rostskyddet. Det skiljer lite i rostskydd mellan de olika typer av elförzinkning.

Man måste borra hål i rör innan förzinkning så att vätskan från baden kan rinna ut efter doppen i baden. De delar som jag ska målas ex a-armar för bak/framvagn har jag valt att doppa i lack så fastnar färgen bättre.

Då temperaturen i baden inte är så varma som vid varmgalvning är det ingen risk att plåtar slår sig eller att matrealet ändrar sig vit elförzinkning.

Lars H. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen! :) har fortfarande inte bestämt mig! :huh: :huh: Hittade att http://www.pilgrimcars.com/newmag/pil1.html dom har ju sina Cobra chassies galvade! det va` den som byggdes på TV Discovery! och dom har ju mycket plåtar bl.a hela golvet, :blink: borde ju bli krokigt som bara ..den. Men varför skulle det inte gå att svetsa?? klart att man måste slipa rent och köra med röksug, då det ryker giftiga gaser. :wacko: Det som jag mest bekymrar mig är hur nyansen blir efter några år :huh: om den blir matt tråkigt galv grå?? :mad: :mad: Kör så det ryker. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

:blink: Hej.......

Varmgalv blir mattare och lite gråfärgad efter ett tag. Titta på lyktstolpar eller räcken som är ett par år så ser du.

Salt från vägen får galven att "gråfärgas" lite snabbare.

Lars Holmqvist

Link to comment
Share on other sites

:P Hej........

Det mesta du ser som är galvat utomhus är varmgalvat, stolpar räcken bilsläp mm. Kallgalv är en "färg" som används för att kunna svetsa i hop två galvade detaljer och sedan täcka svetsen med. Tänk på att svetsa galv är inte bra, du måste slipa noga så att allt galv försvinner innan svets och passa dig för röken för du får galvfrossa och mår riktigt dåligt. (feber illamående och ont i kroppen)

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Vi skickar mycket på varmgalvning på jobbet. Väldigt blankt när det är nytt men det gråar till sig ganska fort. Beroende på upphängning vid doppning samt detaljens utformning, svetsar mm så blir det på vissa ställen väldiga "klumpar" med galv.

Väldig mycket spänning frigörs också så det är inte alltid att detaljer har korrekt utfromning efter varmgalvning...

Men det är ett alldeles fantastiskt rostskydd !!

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...