vedde Posted October 13, 2006 Share Posted October 13, 2006 (edited) Hej Nu skall jag börja med mina länkarmar och har sett lite olika varianter på de övre(och undre för den delen). Jag har förstått att man kan använda sömmade rör, om de uppfyller kraven som TheRealPinto så bra förklarat. Däremot har jag sett att en del gör rören böjda, vilket är snyggt tycker jag och undrar om det finns en ritning på dessa. Vet inte hur man får in de fina Thumbnails som ni andra gör! Tacksam för all info om armarna jag kan få :notworthy: /Fredrik Edited October 19, 2006 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted October 13, 2006 Share Posted October 13, 2006 Jag är tvungen att ha böjda rör. Jag fick för små toleranser mellan armen och dämparen i mitt första försök och fick göra om. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 13, 2006 Author Share Posted October 13, 2006 Tack Janne, Men är det bara att köra efter måtten och böja rören så att ytter måtten stämmer eller? Som ni märker är jag inte så haj på detta, men jag vil lära mig mer. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 13, 2006 Share Posted October 13, 2006 Jag är tvungen att ha böjda rör. Jag fick för små toleranser mellan armen och dämparen i mitt första försök och fick göra om.m :D h Janne Samma gäller mig... Mina övre bärarmar tar i stötdämparna. Kommer troligen att behöva nya. Funderar även jag på böjda diton. // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 (edited) Hej!För er som bygger själva är det ju inget tvång att följa ritningen i boken till punkt och pricka.Om det tar i,vilket det ofta gör om man satt fästena enl. boken,flytta fästena alt. böj rören så det går fritt.Den övre bärarmen får inte lika mycket stryk som den undre,varvid formen på den övre,såväl som dimensionen kan anpassas efter konstruktion.Jag använde sömlösa rör,25x3 i nedre och 25x2 i övre. mvh pixbo Edited October 14, 2006 by pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Jag använder sömnlösa 22x3 både uppe och nere! Likaså har jag låtit en mekanisk verkstad här hemma ta fram fästena för de övrespindlarna. Så nu kommer jag att kunna justera framvagnen utan att ta loss spindlarna. Har gjort på samma sätt bak. Skall bara se till att en kompetent svetsare kan svetsa ihop det. Mitt eget försök förra gången tyckte jag inte blev bra. Ytterligare en orsak att jag gör om det. Säkerheten vill jag inte "pilla på". m :D h Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 För att böja rören har jag använt JULAS hydraliska rörböj! Har fungerat alldeles utmärkt för 22x3 rör. Svårt att sen någon deformation på de böjar jag gjort. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Hej!Jag hittade en bättre bild på mina armar. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 14, 2006 Author Share Posted October 14, 2006 Tack för alla svar, jag får väl improvisera och hoppas på det bästa. Pixbo - har du Pinto motor med omgjort efi insug? Såg så ut på bilden. Svårt? Vad använder du som motorfästen? de som finns i racing delen på boken ser lockande ut och jag tyckte att jag skymtade liknande hos dig? Har du mått eller ritning? det måttet som behövs är väl röret? Jag har idag testat att få in motor och låda och diff i min bokram á la McSorely och det ser ut som om växelspaken hamnar väldigt långt fram, var sitter era? likaså blir det en mycket kort kardan då jag byggt bakändan efter Rorty designs ritning men jag har trummor och då ser det ut som om halva diffen hamnar inne i kardan tuneln :blink: . Ja det finns massor med frågor som kommer att uppstå utmed vägen och jag är överlycklig att jag hittat hit för att få lite hjälp. :notworthy: Tack för er hjälp till en rådvill nybörjare! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 Rent toretiskt ska den raka biten av rören peka mot centrum av leden, det ger minst moment i armen. Brukar vara svårt att få till i praktiken med så korta armar som det är på en locost men det kan varar bra med ett riktmärke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 Hej..... Här är ett foto på min framvagn om det är till hjälp. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 16, 2006 Author Share Posted October 16, 2006 Tack till er alla Det har varit till hjälp, jag bygger väl undre först och sedan övre för att få Camber någorlunda rak, den går ju att justera med transit leden, Castor är väl sedan förskjutningen av den övre relativt den undre leden(tänkta horisontella linjen genom lederna). Vilken storlek har ni på fästerna i ramen? 50x50x3 U-balk eller fyrkantsrör? Bilden var kanon! Är styrleden skruvad på styraxeln? Jag har en Sierra dito men får inte loss ändarna för kortning, någon som vet? Ni se frågorna hopar sig. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 Jag har använt ett 50x50x3 profilrör som jag har kapar. Mina styrleder är skruvade och kommer från Volvo 240. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 Tack till er allaDet har varit till hjälp, jag bygger väl undre först och sedan övre för att få Camber någorlunda rak, den går ju att justera med transit leden, Castor är väl sedan förskjutningen av den övre relativt den undre leden(tänkta horisontella linjen genom lederna). Vilken storlek har ni på fästerna i ramen? 50x50x3 U-balk eller fyrkantsrör? Bilden var kanon! Är styrleden skruvad på styraxeln? Jag har en Sierra dito men får inte loss ändarna för kortning, någon som vet? Ni se frågorna hopar sig. /Fredrik Hej! Jag använder mig av en manuell sierraväxel och kullederna är skruvade på plats enligt haynes verkstadshandbok. Om det är höger eller vänster gänga vet jag inte. Har precis börjat jobba med att modifiera växeln... // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 19, 2006 Author Share Posted October 19, 2006 Tack Jag blörjar undra för jag har använt rörtång och våld men verkar inte få loss den, Mattias - om du får loss dem kan du dela med dig av din erfarenhet om det är Hö/Vä gänga på dem? Har du förresten någon ritning eller förklaring på hur man kortar den? Jag har förstått det hela med hur lång den skall vara i förhållande till bärarmarnas infästningar. Min är Sierra och har växeln i alu är din lika? Lägg gärna in en bild när du kan. Kan någon förklara hur man lägger in Thumbnails? Hittar inget i hjälpen. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 19, 2006 Author Share Posted October 19, 2006 Jag igen Jag hittade denna bild som bör förklara lite om länkarmarna, Jag svarar på min egen tråd :P , men jag hade andra frågor som någon vänlig själ kanske kan svara på. Att få in thumbnails var så enkelt som att spara dem till .jpg så kom de med :D /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 20, 2006 Share Posted October 20, 2006 TackJag blörjar undra för jag har använt rörtång och våld men verkar inte få loss den, Mattias - om du får loss dem kan du dela med dig av din erfarenhet om det är Hö/Vä gänga på dem? Har du förresten någon ritning eller förklaring på hur man kortar den? Jag har förstått det hela med hur lång den skall vara i förhållande till bärarmarnas infästningar. Min är Sierra och har växeln i alu är din lika? Lägg gärna in en bild när du kan. Kan någon förklara hur man lägger in Thumbnails? Hittar inget i hjälpen. /Fredrik Hej! Vi har olika styrväxlar, min har snäckhus i alu och kuggstångsröret i metall. Mina lulleder satt med vanlig gänga och stukade för låsningens skull. Jag satte fast växeln i skruvstädet och lossade dem med rörtången. Kollade precis i haynes och servoväxelns kulleder sitter exakt på samma sätt!! // mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 23, 2006 Author Share Posted October 23, 2006 Tack Mattias Jag tror vi har samma, bara att jag formulerade mig oklart. Då är det bara att slänga upp den i skruvstädet och vrida loss, kortningen beror väl på ram och infästningar på bärarmar. Bygg väl /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.