robertk Posted October 1, 2006 Posted October 1, 2006 Hej Jag har kollat runt lite på de olika kitten... Och har svårt att bestämma mig, Vad är för och nackdelar med stel/rörlig bakaxel?. Väljer Man ett caterham kitt går det inte att få rörlig bakaxel. och väljer man westfield är hela karossen i plast.. Är det någon som vet vilket/vilka kitt som passar bäst in på denna beskrivning. Rörlig bakaxel, Zetec motor (skall helst passa utan modifiering av motorfäste). Alla karossdelar måste vara med i kittet noskon skärmar och coupen... motorhuven skall helst vara aluminium med luft rillor... :D och så ska det helst vara billigt... Vilket kitt hade ni valt om ni haft de kraven? /Robban Quote
Sören Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 Jag skulle välja, och har redan valt Mk Indy. Huven är i plast men kan väljas bort. Det är relativt enkelt att göra en aluhuv själv. En bra plåtslagare kan göra gälar och annat du vill ha. Nu har jag valt att behålla Pinton från min donator, den är förvånansvärt pigg. Jag var länge inne på en 2-liters Zetec som är en trevlig motor, men fann det svårt att hitta en bra till godtagbart pris. Du kan beställa ett Mk-kit med motorfästen för Zetec. Mk Indy är baserat på Sierra som har rörlig bakaxel. Kolla "Medlemsbilar till salu". Där ser du Jontes Mk Indy. Kolla finishen på plast mm. Flera medlemmar har byggt Mk, besök några om du kan, det är givande. Kolla även andra 7:or, så många du kan. Oavsett vad du väljer är jag säker på att du blir nöjd! :) :) Quote
apex Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 Stel axel ger ju mkt ofjädrad vikt, men på slät väg spelar den inte så stor roll. Quote
Borken Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 (edited) Kontentan av alla diskussioner är väl att: Stel axel är enklare att få bra. Delad axel rätt inställd ger marginellt bättre väghållning(fast ibland är det marginalerna som räknas) Delad axel ger bättre komfort. /Janne Edited October 2, 2006 by Borken Quote
Liftarn Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 Delad axel rätt inställd ger marginellt bättre väghållning(fast ibland är det marginalerna som räknas) Fast i en annan tråd (eller var det på mailinglistan?) påstods det att delad bakaxel släpper hastigare när den tappar greppet vilket kan ge problem. Quote
apex Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 Jag tror att de kör med delad bakaxel i F1, va? :D Quote
Borken Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 Jag tror att de kör med delad bakaxel i F1, va? :D Undrar om man har killar som kan ställa in en bakaxel i f1? /Janne Quote
per fogelberg Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 Det är en smak sak om man väljer stel eller delad bakvagn det viktiga är hur infästningarna utföres kolla på clubman bilarna där finns det lite olika ider Mallock kör med stel : http://mysite.wanadoo-members.co.uk/mallock/page8.html Quote
Arrowsmith Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 Jag tror att de kör med delad bakaxel i F1, va? :D Nu ska du inte blanda äppel och päron...... [robert k] Om vi håller oss till seven / locost så kan man konstatera att det inte varit lovligt med delad axel i locoserien förut. Kollar du in deras väghållning så brukar det räcka ganska långt. Därmed inte sagt att det är bättre eller sämre än delad, men det är helt klart bra! Quote
Michael Th Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 Annars finns ju De Dion det bästa från båda skolor :D både stel axel och delad upphängning typ.... men lägre ofjädrad vikt...monterar man bromsarna vid bakaxel klumpen.. får man ännu mindre som studsar upp och ner.. :thumbup: :racesmile: Quote
jimmy.e Posted October 2, 2006 Posted October 2, 2006 om du ska börja tävla i locost serien,så har jag för mej att dom tillåter inte delade bakaxlar. Quote
DIRAVI Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Det blir oftast en jämförelse av äpplen och päron, men de bilar som rullar på vägen och har stel axel har oftast en väldigt kort fjädringsväg och högt RC, det finns bilar med delad axel som inte heller har särskilt bra geometri, men det är enkelt att bygga en delad bakaxel som dels får lågt RC dels får rimlig fjädringsväg. Det går att bygga stel axel med bra upphäng med, men det kräver att man struntar i hur andra gjort och tänker lite själv. Kort fjädringsväg ger problem när vägen är ojämn, och lågt RC ger problem med lynnig bakvagn. Quote
Michael Th Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Det går att bygga stel axel med bra upphäng med, men det kräver att man struntar i hur andra gjort och tänker lite själv. har du förslag på en sådan upphängning?? (från en som gärna slipper tänka..om andra redan gjort rätt.). :D :racesmile: Quote
Arrowsmith Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Nu är jag med nyfiken "Diravi's". Stela axlar har varit med i några år på bilar vid detta laget, och det skulle vara spännande att få bli delgiven hur en "riktig" upphängning ska se ut för att bli så bra som möjligt och ändå inte göra som någon gjort innan. Kan vi andra inte få se en skiss med förklaring, det skulle vara trevligt. Jag har nog en del att lära i ämnet vad det verkar. Quote
DIRAVI Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Det är egentligen, rent geometriskt, två problem som de flesta sjuor med stel axel har. Dels aldeles för högt RC, ofta i höjd med axelcentrum(i undantagsfall tillochmed högre), och då bilarna har relativt låg tyngdpunkt så får man ingen avfjädring av sidokrafter, vilket leder till liten progresivitet i sidogrepp. Relativt enkelt att få till drägligt med väldigt lågt placerat panhardstag, (liggande)wattlänk eller annan lösning på sidolokalisering ex Jacobs stege/malock eller den mer avancerade mumforden. Sen är det väldigt vanligt med extremt kort fjädringsväg bak, vilket i kombination med hög ofjädrad vikt och hårda fjädrar ger en svårighet för hjulet att följa vägbanan när det finns ojämnheter, inget problem på banbilar, eller för dem som altid kör på jämna vägar, men ett märkbart problem för oss som bor i tjälskottens land. Går att lösa genom att ge axeln och hjulen utrymme för fjädringsrörelse, och kombinera det med lite mjukare fjädrar än vad de flesta har. sen får man backa upp med krängfjäder för att ta hand om krängningen som blir ett resultat av mjukare fjädrar och lägre RC. Resultatet av en bakvagn med högt RC (relaterat till tyngdpunktens höjd) och kort fjädringsväg blir en bil som har en ganska tvär övergång mellan grepp och släpp. framförallt när vägbanan är lite ojämn. Har man däremot lågt RC får man et mjukare släpp, och med fjädringsväg blir bilen mindre benägen att hoppa över ojämnheter. Är det ojämnheter i kurvan när man ligger på gränsen och axeln lättar så har hjulen väldigt svårt att få tillbaka greppen när de landar igen och man har en axel med RC placerat i höjd med Tyngdcentrum eftersom då hela bilens tyngd är i sidled ofjädrad vikt. Egentligen ganska enkla saker, men bara för aqtt en sak fungerar jättebra på bana behöver det inte fungera lika bra på vanliga vägar, de är ju olika beskaffade. Quote
DIRAVI Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 har du förslag på en sådan upphängning?? (från en som gärna slipper tänka..om andra redan gjort rätt.). :D :racesmile: En lösning jag i dag skulle välja för upphägning av en stel eller DeDion-axel är nog en trepunkts. där undre länken skall stå för sidolokalisering, och vara lägsta punkt på axeln. (under diffen på en vanlig stel axel) Sedan tillåta åtminståne 10 cm utfjädring och 15 cm infjädring. Påminner en del om Seriett-bilarnas bakvagn, så det är ingen nytt under solen. ;) Quote
Michael Th Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 en triangel formad bärarm under axeln och ett högt placerad stag på båda sidor??!! okey?? om jag har fattat rätt... :racesmile: Quote
per fogelberg Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 Tips På deDion axel på en Phantom dom kör med Sierra diff http://www.phantomracing.nu/ Quote
apex Posted October 5, 2006 Posted October 5, 2006 (edited) Den här? :) ..fast diffen fattas på bilden.. Edited October 5, 2006 by apex Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.