Jump to content

Recommended Posts

Posted

Åkte med aningen förhöjd puls till Västerås i onsdags för att låta bilen registreringsbesiktas.

Det började inte alls bra. Jag hittade trots karta inte direkt utan fick se flera av Västerås industriområden innan jag 10 minuter för sent anlände.

Besiktningsmannen sa: you are late!!!

Shit tänkte jag och såg hur varenda pryl på bilen skulle generera en anmärkning :( .

Men killen smälte lite när han såg vilken bil det rörde sig om.

Efter en stund stod fyra andra besiktningsmän och tittade och frågade nyfiket.

Per, som min besiktningsman heter, gillade bilen och tog den på en liten tur och kom tillbaka som en ännu gladare person(alla borde äga och köra en Seven) :) .

Tyvärr kom jag ändå därifrån med tre anmärkningar som jag måste åtgärda.

1. Blinkers fram måste flyttas

2. Sidoblinkers fungerade inte korrekt (tack Biltema)

3. Bakskärmarna täcker inte hela däcket.

Allt detta åtgärdas i helgen. Sen jävlar!!!!!! :D

Posted (edited)

Hej o grattis Fredrik! Min provtur närmar sig :)

Vadå, täcker inte hela däcket?

PS: Varför besiktigade du inte i Eskilstuna?

Edited by AlfaRonny
Posted

idag gjorde jag SFRO2 och bullerprov med glans. oroligt var det ju innan och Andreas Wilson i Malmö är en toppenkille, påläst och saklig och duktig. jag gjorde bägge sfro hos honom.

Posted

Har inte fått tag på en enda tid i Eskilstuna. Verkar som om de har slutat med registrering av amatörbyggda fordon. Har ringt mer än 10 gånger för att försöka få en tid i Eskilstuna men utan resultat.

När det gäller skärmregler så ska skärmen täcka precis hela däcket och inte bara slitbanan.

Så om man kikar på däck/skärm uppifrån så ska endast skärm synas och inte något däck.

I mitt fall så täcker skärmen slitbanan och lite till men en del av däcksidan sticker ut i sidled.

Så får det tydligen inte vara :(

Blir väl en påklistrad list eller något liknande. Ganska löjlig regel då min skärm fyller en 100%-ig funktion.

Allt stänk släpper från slitbanan och inte däcksidan. Men regel är regel. Inte mycket att bråka om :)

Efter helgen blir det någon slags efterkontroll. Vad den kostar vet jag inte.

Mitt första försök förra veckan gick på dryga 2000.

Nästa vecka blir det åka av!!!! (hoppas jag)

Posted

Grattis trots på pekningarna.

Dom har en tendens, mungiporna :) på besiktningsfolket, att hamna i trakten av örsnibbarna efter en provkörning.

Det senaste är tydligen att man inte godkänner Cykeldatorn som hastighetsmätare om man, mot förmodan, inte lyckas sätta in intern belysning.

Posted

Stort grattis Fredrik :racesmile: :racesmile:

Nu kanske det är läge för lite "konvojkörning" till helgen?

Alltid skoj å vara fler.

Beträffande bakdäcken :doh: avd: va va de ja sa !!!!!!!!!!

Posted

är det någon som har erfarenhet/synpunkter på regbesiktning av amatörbyggt fordon på t.ex. Växjö:s eller Kalmar bilprovningsstation.

Posted

Jag besiktigade i Kalmar, och de suger å de grövsta !!!!

Jag finner bara inte ord för allt jag tycker om den mannen.

Fullständigt oduglig besiktningsman med noll koll och befriad

från både intelligens och kunskap i ämnet.

OCH JAG MENAR DET VERKLIGEN

Jag kunde reglerna bättre än honom och han spenderade sammanlagt

säkert en, en o en halv timme i telefon för att bolla reglerna med

tekniska upplysningen vid tre fyra tillfällen. ändå blev allt helt fel

gång efter annan.

Jag blev lovad straffavgift för att mitt lambdavärde var en enhet fel trots att

avgas regeln försvunnit sedan länge vid tillfället. Jag hade min dator och

skulle ändra sprutet för att han skulle bli nöjd men fick inte justera

efter deras mätare för " - den är fan inte för utlåning hur som helst".

Så jag tog helt sonika min obesiktigade bil och ringde till en kompis

("team x" här på forumet) och bad han sätta på mätaren. Sedan körde jag

med sjuan till bilverkstaden han jobbar på och justerade där och var

tillbaka på SBP på mindre än 10 min.

Besiktningsmannen klagade även på att mina styrleder var glappa trots att de

naturligtvis var helt nya. Jag påtalade det men då sa han bara att det var

många fler än jag som som brukade skita i att byta dom....

Det som retar mej mest var att jag fick åka 14 mil extra på återbesök

för att hämta mina papper och visa upp chassinummret två dagar senare

efter att han haft timeout för att kolla upp om jag verkligen inte var tvungen

att ha ett "BMI" (tror jag det hette) godkänt chassinummer som skulle börja

på Y och ha totalt 17 tecken.

Detta är ett axplock av problemen med SBP Kalmar vid mitt besök, det var

långt fler bekymmer och problem än såhär vid besiktningen. Jag skulle

kunna skriva en hel novell om den besiktningen här.

Absolut noll koll m.a.o.

egentligen ganska skrämmande faktiskt :excl:

Desutom var karlen riktigt otrevlig och tyken.

När han var och hämtade papper på sitt lilla kontor så gjorde sej de andra

besiktningsmännen lustiga över honom och var senare framme och pratade

med mej och sade något i stil med att jag inte skulle ta det personligt och

sade att han bara är sådan.

Besiktningen tog en hel onsdag eftermiddag plus en stund på fredagen att genomföra,

och då kom jag ändå igenom utan anmärkningar bör tilläggas.

Växjö är det som gäller av de två alternativen.

Ta "heralue" som referens t.ex.

Posted

Håkan, ursäkta men blev ditt inlägg längre helt plötsligt? Eller lider jag av nån glich i nervsystemet :)

/Janne

Posted

det tyder på att det blir Växjö för min del. det är tyvärr så att ingen station i Blekinge har befogenhet/utbildning att reg,besiktiga amatörbyggda fordon, jag ringde teknisk support idag.

jag får nog byta mina framblinkers under besiktning, de är A märkta och ska enligt Hella vara godkända.

Jag fick massa intyg av dem och när jag frågade teknisk supprt så visste de inget om det.

så det får bli andra under bes.

Posted
lider jag av nån glich i nervsystemet :) /Janne

Nej dina nerver är förmodligen helt i sin ordning, var bara lugn Janne....

Jag skrev bara ett kort inlägg först men satt här och retade upp mej och

skrev till lite mer utförligt. Jag lade t.ex. till ett par exempel från besiktningen

för att poängtera nivån på en av ställets högre utbildade tjänstemän och för att

påvisa hur "up to date" de är i Kalmar inför en sådan här besiktning....

Jag kände att det behövde komma fram som varnande exempel.

jag inbillade mej att det skulle gå smidigt eftersom det har besiktigats sjuor

där förr t.ex. flera av Esther bilarna som byggs på orten...

Men det är visst omsättning på personalen där har jag hört efteråt.

Du var säkert i tråden och läste under den lilla "pausen" Janne.....

Posted (edited)

Ok :)

Jag jobbar ju som lärare, vilket i mitt fall innebär att man har en lite Deja Vu känsla hela tiden, så jag trodde nästan att det hade spritt sig till locostbyggandet. :D

/Janne

Edited by Borken
Posted

Ja det blev Växjö fast inte förrän 18/10? och 07:00 på morgonen.

Posted
Ja det blev Växjö fast inte förrän 18/10? och 07:00 på morgonen.

Tänk på måtten på belysningen och att skärmarna täcker däcken :D

Annars får du komma tillbaka precis som mig.

Posted

jag hade inga problem i kalmar. han som besiktigade var jättetrevlig och släppte igenom bilen utan anmärkning. kanske har dom fått smäll på fingrarna.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...