Ingenjören Posted September 30, 2006 Share Posted September 30, 2006 Åkte med aningen förhöjd puls till Västerås i onsdags för att låta bilen registreringsbesiktas. Det började inte alls bra. Jag hittade trots karta inte direkt utan fick se flera av Västerås industriområden innan jag 10 minuter för sent anlände. Besiktningsmannen sa: you are late!!! Shit tänkte jag och såg hur varenda pryl på bilen skulle generera en anmärkning :( . Men killen smälte lite när han såg vilken bil det rörde sig om. Efter en stund stod fyra andra besiktningsmän och tittade och frågade nyfiket. Per, som min besiktningsman heter, gillade bilen och tog den på en liten tur och kom tillbaka som en ännu gladare person(alla borde äga och köra en Seven) :) . Tyvärr kom jag ändå därifrån med tre anmärkningar som jag måste åtgärda. 1. Blinkers fram måste flyttas 2. Sidoblinkers fungerade inte korrekt (tack Biltema) 3. Bakskärmarna täcker inte hela däcket. Allt detta åtgärdas i helgen. Sen jävlar!!!!!! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted September 30, 2006 Share Posted September 30, 2006 (edited) Hej o grattis Fredrik! Min provtur närmar sig :) Vadå, täcker inte hela däcket? PS: Varför besiktigade du inte i Eskilstuna? Edited September 30, 2006 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 30, 2006 Share Posted September 30, 2006 idag gjorde jag SFRO2 och bullerprov med glans. oroligt var det ju innan och Andreas Wilson i Malmö är en toppenkille, påläst och saklig och duktig. jag gjorde bägge sfro hos honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted October 1, 2006 Author Share Posted October 1, 2006 Har inte fått tag på en enda tid i Eskilstuna. Verkar som om de har slutat med registrering av amatörbyggda fordon. Har ringt mer än 10 gånger för att försöka få en tid i Eskilstuna men utan resultat. När det gäller skärmregler så ska skärmen täcka precis hela däcket och inte bara slitbanan. Så om man kikar på däck/skärm uppifrån så ska endast skärm synas och inte något däck. I mitt fall så täcker skärmen slitbanan och lite till men en del av däcksidan sticker ut i sidled. Så får det tydligen inte vara :( Blir väl en påklistrad list eller något liknande. Ganska löjlig regel då min skärm fyller en 100%-ig funktion. Allt stänk släpper från slitbanan och inte däcksidan. Men regel är regel. Inte mycket att bråka om :) Efter helgen blir det någon slags efterkontroll. Vad den kostar vet jag inte. Mitt första försök förra veckan gick på dryga 2000. Nästa vecka blir det åka av!!!! (hoppas jag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted October 1, 2006 Share Posted October 1, 2006 Låna ett par besiktningshjul av nå´n vetja :P Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted October 2, 2006 Share Posted October 2, 2006 Grattis trots på pekningarna. Dom har en tendens, mungiporna :) på besiktningsfolket, att hamna i trakten av örsnibbarna efter en provkörning. Det senaste är tydligen att man inte godkänner Cykeldatorn som hastighetsmätare om man, mot förmodan, inte lyckas sätta in intern belysning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Stort grattis Fredrik :racesmile: :racesmile: Nu kanske det är läge för lite "konvojkörning" till helgen? Alltid skoj å vara fler. Beträffande bakdäcken :doh: avd: va va de ja sa !!!!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 är det någon som har erfarenhet/synpunkter på regbesiktning av amatörbyggt fordon på t.ex. Växjö:s eller Kalmar bilprovningsstation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Jag besiktigade i Kalmar, och de suger å de grövsta !!!! Jag finner bara inte ord för allt jag tycker om den mannen. Fullständigt oduglig besiktningsman med noll koll och befriad från både intelligens och kunskap i ämnet. OCH JAG MENAR DET VERKLIGEN Jag kunde reglerna bättre än honom och han spenderade sammanlagt säkert en, en o en halv timme i telefon för att bolla reglerna med tekniska upplysningen vid tre fyra tillfällen. ändå blev allt helt fel gång efter annan. Jag blev lovad straffavgift för att mitt lambdavärde var en enhet fel trots att avgas regeln försvunnit sedan länge vid tillfället. Jag hade min dator och skulle ändra sprutet för att han skulle bli nöjd men fick inte justera efter deras mätare för " - den är fan inte för utlåning hur som helst". Så jag tog helt sonika min obesiktigade bil och ringde till en kompis ("team x" här på forumet) och bad han sätta på mätaren. Sedan körde jag med sjuan till bilverkstaden han jobbar på och justerade där och var tillbaka på SBP på mindre än 10 min. Besiktningsmannen klagade även på att mina styrleder var glappa trots att de naturligtvis var helt nya. Jag påtalade det men då sa han bara att det var många fler än jag som som brukade skita i att byta dom.... Det som retar mej mest var att jag fick åka 14 mil extra på återbesök för att hämta mina papper och visa upp chassinummret två dagar senare efter att han haft timeout för att kolla upp om jag verkligen inte var tvungen att ha ett "BMI" (tror jag det hette) godkänt chassinummer som skulle börja på Y och ha totalt 17 tecken. Detta är ett axplock av problemen med SBP Kalmar vid mitt besök, det var långt fler bekymmer och problem än såhär vid besiktningen. Jag skulle kunna skriva en hel novell om den besiktningen här. Absolut noll koll m.a.o. egentligen ganska skrämmande faktiskt :excl: Desutom var karlen riktigt otrevlig och tyken. När han var och hämtade papper på sitt lilla kontor så gjorde sej de andra besiktningsmännen lustiga över honom och var senare framme och pratade med mej och sade något i stil med att jag inte skulle ta det personligt och sade att han bara är sådan. Besiktningen tog en hel onsdag eftermiddag plus en stund på fredagen att genomföra, och då kom jag ändå igenom utan anmärkningar bör tilläggas. Växjö är det som gäller av de två alternativen. Ta "heralue" som referens t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Jepp, Växjö:s personal är väldigt kunnig och tillmötesgående. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 Håkan, ursäkta men blev ditt inlägg längre helt plötsligt? Eller lider jag av nån glich i nervsystemet :) /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 det tyder på att det blir Växjö för min del. det är tyvärr så att ingen station i Blekinge har befogenhet/utbildning att reg,besiktiga amatörbyggda fordon, jag ringde teknisk support idag. jag får nog byta mina framblinkers under besiktning, de är A märkta och ska enligt Hella vara godkända. Jag fick massa intyg av dem och när jag frågade teknisk supprt så visste de inget om det. så det får bli andra under bes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 3, 2006 Share Posted October 3, 2006 lider jag av nån glich i nervsystemet :) /Janne Nej dina nerver är förmodligen helt i sin ordning, var bara lugn Janne.... Jag skrev bara ett kort inlägg först men satt här och retade upp mej och skrev till lite mer utförligt. Jag lade t.ex. till ett par exempel från besiktningen för att poängtera nivån på en av ställets högre utbildade tjänstemän och för att påvisa hur "up to date" de är i Kalmar inför en sådan här besiktning.... Jag kände att det behövde komma fram som varnande exempel. jag inbillade mej att det skulle gå smidigt eftersom det har besiktigats sjuor där förr t.ex. flera av Esther bilarna som byggs på orten... Men det är visst omsättning på personalen där har jag hört efteråt. Du var säkert i tråden och läste under den lilla "pausen" Janne..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 4, 2006 Share Posted October 4, 2006 (edited) Ok :) Jag jobbar ju som lärare, vilket i mitt fall innebär att man har en lite Deja Vu känsla hela tiden, så jag trodde nästan att det hade spritt sig till locostbyggandet. :D /Janne Edited October 4, 2006 by Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 4, 2006 Share Posted October 4, 2006 Ja det blev Växjö fast inte förrän 18/10? och 07:00 på morgonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted October 6, 2006 Author Share Posted October 6, 2006 Ja det blev Växjö fast inte förrän 18/10? och 07:00 på morgonen. Tänk på måtten på belysningen och att skärmarna täcker däcken :D Annars får du komma tillbaka precis som mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Posted October 12, 2006 Share Posted October 12, 2006 jag hade inga problem i kalmar. han som besiktigade var jättetrevlig och släppte igenom bilen utan anmärkning. kanske har dom fått smäll på fingrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 13, 2006 Share Posted October 13, 2006 han har förhoppningsvis fått sparken.... :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.