Jump to content

Recommended Posts

Posted

Yo Waz up..

Vad för typ av tankgivare är lämpligt att använda om man steker ihop en egen tank?

finns det någon universal att köpa eller finns det någon vettig från nå'n vanlig bil?

:wacko:

Posted

Hej jag köpte nån mätare med givare på mekonomen för några hundringar funkade sådär.

Posted

Jag har tankgivare från saab V4 ( har hela den tanken ) och köpte en autometer mätare med passande

ohm-område och det var någon ford mustang 60 talare.

Posted

Gamla Saab 900 har rörgivare som skruvas fast med en stor plastmutter uppifrån, kan vara ett smidigt alternativ. Jag har för mig att den går från ca: 5-70 Ohm.

Själv har jag skaffat en givare från Mazda 323, den går från ca: 0-100 Ohm. Jag använder ett AceWell instrument som kräver givare 0-100 Ohm.

/Henrik

  • 2 weeks later...
Posted

Jag kan från egen erfarenthet säga att 900:ans tankgivare kanske inte är världens hållbaraste när det det börjar skvalpa ordentligt. Jag tog död på min när jag körde konbana första gången... med 900:an alltså. Dvs, det var nog inte G-krafter i F1-nivå direkt. Det ligger fortfarande delar i tanken nånstans. :)

Men som alltid, YMMV. Och det går troligen att förbättra med Epoxilim...

Posted
Själv har jag skaffat en givare från Mazda 323, den går från ca: 0-100 Ohm. Jag använder ett AceWell instrument som kräver givare 0-100 Ohm.

/Henrik

Tjena hur ser den ut? Har några mått?

/Janne

Posted

Här är en bild på tankgivaren från Mazda 323. Jag provade att koppla in den till AceWell instrumentet ikväll, det fungerade kanon.

/Henrik

post-410-1160594108.jpg

Posted

De sitter ant. på ett plastlock original med ansl. båda på under och översidan

Posted

Ok, då förstår jag! Kanske kan bli lite kinkigt att få det tätt, runt själva armaturen!

/Janne

Posted

Det tror jag inte ska bli några problem, den skruvas ju bara fast med 2st M6 bultar, så armaturen sitter på insidan av tanken. I mitt fall så skruvas den i ett aluminiumlock som även tankpåfyllningen (med backventil) och pumpen sitter monterad i. Jag kommer att ha alla genomföringar i locket också (el & bränsle).

/Henrik

Posted

Ok, det vettigaste verkar då vara att göra ett eget runt lock men sånna nylongenomföringar å en fet gummipackning.

Köpte du armaturen ny över disk? Hur mycket kosta sig?

/janne

Posted

:P Hej....

Jag har en tankarmatur från Volvo V40 2.0t, Den har ett motstånd mellan 120 ohm vid tomm tank och 10 ohm vid full tank. Hela armaturen är som en burk med gummi packning som monteras i ett runt hål på ca: 100mm i tanken och nedre delen har en behållare som retur bensin kommer i som sedan pumpen tar av i första hand och suger sedan från tanken. Jag har annpasatt längden på armaturen för att passa djupet i min tank och det var inga svårigheter.

Med tanke på behållaren som retur bensin kommer in till och att pumpen sitter i den borde den inte vara känslig för skvalp i tanken.

Lars H.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...