Magoo Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 Yo Waz up.. Vad för typ av tankgivare är lämpligt att använda om man steker ihop en egen tank? finns det någon universal att köpa eller finns det någon vettig från nå'n vanlig bil? :wacko: Quote
anton Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 Hej jag köpte nån mätare med givare på mekonomen för några hundringar funkade sådär. Quote
Arrowsmith Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 Jag har tankgivare från saab V4 ( har hela den tanken ) och köpte en autometer mätare med passande ohm-område och det var någon ford mustang 60 talare. Quote
blackbirdseven Posted September 29, 2006 Posted September 29, 2006 Gamla Saab 900 har rörgivare som skruvas fast med en stor plastmutter uppifrån, kan vara ett smidigt alternativ. Jag har för mig att den går från ca: 5-70 Ohm. Själv har jag skaffat en givare från Mazda 323, den går från ca: 0-100 Ohm. Jag använder ett AceWell instrument som kräver givare 0-100 Ohm. /Henrik Quote
gka Posted October 10, 2006 Posted October 10, 2006 Jag kan från egen erfarenthet säga att 900:ans tankgivare kanske inte är världens hållbaraste när det det börjar skvalpa ordentligt. Jag tog död på min när jag körde konbana första gången... med 900:an alltså. Dvs, det var nog inte G-krafter i F1-nivå direkt. Det ligger fortfarande delar i tanken nånstans. :) Men som alltid, YMMV. Och det går troligen att förbättra med Epoxilim... Quote
Borken Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Själv har jag skaffat en givare från Mazda 323, den går från ca: 0-100 Ohm. Jag använder ett AceWell instrument som kräver givare 0-100 Ohm./Henrik Tjena hur ser den ut? Har några mått? /Janne Quote
blackbirdseven Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Jag kan ta ett kort på den ikväll & skriva ner lite mått. /Henrik Quote
blackbirdseven Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Här är en bild på tankgivaren från Mazda 323. Jag provade att koppla in den till AceWell instrumentet ikväll, det fungerade kanon. /Henrik Quote
Borken Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Det ser ju bra ut men hur tusans får man ut kablarna ur tanken? /Janne Quote
Thomas Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 De sitter ant. på ett plastlock original med ansl. båda på under och översidan Quote
blackbirdseven Posted October 11, 2006 Posted October 11, 2006 Original sitter givaren skruvad på ett plåtlock tillsammans med pumpen. Jag har tänkt att göra som på skissen som jag bifogar här. /Henrik Tankgenomf_ring.doc Quote
Borken Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Ok, då förstår jag! Kanske kan bli lite kinkigt att få det tätt, runt själva armaturen! /Janne Quote
blackbirdseven Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Det tror jag inte ska bli några problem, den skruvas ju bara fast med 2st M6 bultar, så armaturen sitter på insidan av tanken. I mitt fall så skruvas den i ett aluminiumlock som även tankpåfyllningen (med backventil) och pumpen sitter monterad i. Jag kommer att ha alla genomföringar i locket också (el & bränsle). /Henrik Quote
Borken Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Ok, det vettigaste verkar då vara att göra ett eget runt lock men sånna nylongenomföringar å en fet gummipackning. Köpte du armaturen ny över disk? Hur mycket kosta sig? /janne Quote
blackbirdseven Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Jag köpte den på skroten, då fick jag med pumpen också. Jag betalade 300kr för allt. /Henrik Quote
Lars H Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 :P Hej.... Jag har en tankarmatur från Volvo V40 2.0t, Den har ett motstånd mellan 120 ohm vid tomm tank och 10 ohm vid full tank. Hela armaturen är som en burk med gummi packning som monteras i ett runt hål på ca: 100mm i tanken och nedre delen har en behållare som retur bensin kommer i som sedan pumpen tar av i första hand och suger sedan från tanken. Jag har annpasatt längden på armaturen för att passa djupet i min tank och det var inga svårigheter. Med tanke på behållaren som retur bensin kommer in till och att pumpen sitter i den borde den inte vara känslig för skvalp i tanken. Lars H. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.