Jump to content

Nybliven svarvägare


Micael

Recommended Posts

Tjenare,

Efter mycket velande och övertalande av hustru så har jag lyckats köpa en svarv (Blomqvist BS600) och en pelarborr (Arboga 831). Svarven köpte jag av Riek här på forumet (Man tackar för lunchen) och pelarborren köpte jag av en verkstad i Eskilstuna. En gång i tiden gick jag verkstadstekniskt gymnasium men jag började jobba i it-branchen i stället. Så jag i princip inte rört en svarv sedan -88

Nu till mina frågor:

Svarven har en längdmatning men den är inte specad på samma sätt som vi gjorde i plugget, och så som det står i Libers Verkstadshandbok. Jag tycker inte att jag får till det med matningen, ytorna blir väldigt randiga/skrovliga när jag svarvar. Är det nån som är bra på just detta med skärhastighter och matning?

Vidare finns det ingenstans man kan läsa vilket varv chucken snurrar i, eller rättare sagt ska snurra i. det går ju givetvis att växla genom att flytta en rem. men hur får man reda på det? Varvet påverkar ju även matningen då den drivs av samma axel som chucken.

Svarvstål:

I plugget använde vi både snabbstål och hårdmetall. Hårdmetall var ju det vi använde mest, men nu när det är jag själv som måste betala kalaset så verkar snabbstål vara ett bra alternativ. Ska man satsa på hårdmetall eller snabbstål? duger Julas hårdmetallstål eller skall man satsa på typ Seco/Coromant?

Måste man köra med skärvätska till snabbstålet?

Finns det färdigslipade snabbstål att köpa, eller måste man skulptera dom själv?

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Matningen ställer du kanske med kugghjul(det gör jag på min bänksvarv)? Eller är den så lyxig att du har en växellåda?

Varvtalet kan man ju i princip räkna ut om man mäter upp remskivorna, bra svar eller hur :)

Snabbstål är det som gäller för hobbybruk, man måste tyvärr slipa sparskären själv fast det ger ju möjligheter också.

Julas eller claes ohlssons hårdmetall stål/stålhållare ger jag inte fem spänn för, helt fel skärvinklar.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Ja jo givetvis kan man ju räkna ut utväxlingen genom att mäta remskivona. Men man vet ju fortfarande in vad motorn harför varvtal.

har en hel låda med kugghjul men matrisen på svarven stämmer inte överrens med matrisen i verkstadshandboken.

Jag ska ta lite bilder på den.

Link to comment
Share on other sites

mja, den liknar min väldigt mycket, men ändå inte. jag har ex inte den växellådan med spak på framsidan. Sen saknar några av spakrna på sliden. Men mycket är likt.

Svarven på bilden skall ju vara en "clone" av south bend 9" och av den skall ha en dubbhöjd på 114.3 mm (9"/2*25.4) vilket är lite mer än min. Jag har typ 120 mm så det kan var en modell större.

Jag ska ta några bilder i kväll på den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...