Jump to content

Ytbehandling "Dark water"


Fredrik i Trollhättan

Recommended Posts

Biltema har börjat sälja blocknycklar som är ytbehandlade med något de kallar för "dark water". Det en snygg blandning mellan krom och svart som jag tycker skulle vara helrätt på länkarmarna.

Vad är detta för ytbehandling? Vem gör sånt?

Står och fingrar på dessa varje gång jag är på Biltema och har varit på väg att köpa även om jag inte direkt behöver fler blocknycklar i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Verkar vara "Black Krome".

£134 för ett kit från den Engelske representanten. Undrar till hur mycket detta räcker? På engelska sidan står det att det behöver vara en koppar eller förnicklad yta. På den amerikanska står det att det även fungerar på stål. Jag får maila och fråga...

Link to comment
Share on other sites

Tror det är ganska lätt att göra småprylar själv.

En batteriladdare vatten och lite kemikalier bara. Finns en hel del recept på nätet om man vill göra det lite locost.

Och det vill man ju! :racesmile:

Har själv tagit bort rost med elektolys (ungefär samma sak fast tvärtom, :blink: finns tråd på forumet)

Link to comment
Share on other sites

Finns kompletta satser att köpa i sverige från en firma som brukar annonsera i clasic motor. Tror de heter c.Hagman import. det är en sats för att kunna förnickla själv. Nickel blir inte lika blankt och silvrigt som krom untan mera gulaktigt. Användes på motorcy ;) ;) ;) klar för 2:a världskriget

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...