Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är rädd för att min ram har slagit sig några mm mellan v. bak och h. fram. :angry: Fan också! Jag som va så noga.

Vad göra? Det är ju ett jättejobb att räta upp det eller kan man kompensera med att sätta hjulupphängningarna i våg och ha ramen lite snett???

Om jag förstått det rätt så är det viktigt att upphängningarna sitter i linje och i våg med varandra men hur noga? En standardbil tror jag inte har så nogranna toleranser för man borde väl kunna kompensera med hjulinställningarna?

????

HJÄLP!

Posted

Du kan säkert kompensera 1 par mm med hjulupphängningen :)

Blir nog bättre än en standardbil.......

Posted (edited)

Min ram är inte heller helt rak men det är jag inte så orolig över, har hört att på vissa jänkare kan det skilja ganska mycket.

Mvh Mange

Edited by Ferm
  • 4 months later...
Posted

EN TUM!?!? :blink: Jo visst, amerikaner är ju inte direkt kända för snäva toleranser... Jag som hade ågren flera dagar efter att jag hade kryssmätt mitt chassiebygge och hittat ett fel på nästan 1/2mm... Nu kan jag sova gott igen! :lol:

Posted

Tror nog att det var karossen som som var så sned. Alla var tydligen lite olika eftersom dom var handknackade.

Hoppas att dom var nogrannare med ramarna.

Återstår frågan om hur mycket fel infästningarna kan sitta (i vertikalplan) innan man märker nåt på väghållningen.

Hörnvikt och frigång ställer man ju med dämparna men bärarmarnas vinklar blir ju lite olika mellan höger och vänster sida. Men märks det om fästena skiljer några mm??? Känns som om standardbilar kan flexa betydligt mer än så. Hade av nån anledning fingret i dörrspringan när jag körde min gamla Saab, och klämde fingret som fan i ett gupp! :biglaugh2:

Posted

Jag resonerar så att ramen kan ju vara lite sned om jag bara ser till att chassiinfästningspunkterna för bärarmarna hamnar rätt... Min ram är lite banan i längsled och detta är ju ganska lätt att kompensera genom att flytta eller "schimsa" mina brackets för bärarmarna.

Posted

Det är som de säger. se till att hjulupphängningen är i linje på alla håll. om sedan ramen avviker lite har ingen betydelse. och för den delen så ändrar sig ju underlaget varje centimeter du kör.

Posted

Jag fick följande av SFRO-besiktningsman angående chassie:

• Kryssmätning ( max 5 mm avvikelse, 2 är bra och 0 är bäst)

Posted

är det någon som råkat ut för att de mätt ramen på sfro? inte jag!

Posted (edited)

Så länge alla hjul når ner till marken och bilen kan få plats på en vanlig parkeringsruta så ska det nog går bra :prop:

Edited by Micael

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...