Drake Posted September 24, 2006 Posted September 24, 2006 Är rädd för att min ram har slagit sig några mm mellan v. bak och h. fram. :angry: Fan också! Jag som va så noga. Vad göra? Det är ju ett jättejobb att räta upp det eller kan man kompensera med att sätta hjulupphängningarna i våg och ha ramen lite snett??? Om jag förstått det rätt så är det viktigt att upphängningarna sitter i linje och i våg med varandra men hur noga? En standardbil tror jag inte har så nogranna toleranser för man borde väl kunna kompensera med hjulinställningarna? ???? HJÄLP! Quote
Tommy Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 Du kan säkert kompensera 1 par mm med hjulupphängningen :) Blir nog bättre än en standardbil....... Quote
Ferm Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 (edited) Min ram är inte heller helt rak men det är jag inte så orolig över, har hört att på vissa jänkare kan det skilja ganska mycket. Mvh Mange Edited February 18, 2007 by Ferm Quote
Drake Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Ok! Då kan man sova lite lugnare då! Quote
Liftarn Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 På klassiska AC Cobra kunde det tydligen diffa upp till en tum mellan sidorna. Quote
Bondborn 007 Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 EN TUM!?!? :blink: Jo visst, amerikaner är ju inte direkt kända för snäva toleranser... Jag som hade ågren flera dagar efter att jag hade kryssmätt mitt chassiebygge och hittat ett fel på nästan 1/2mm... Nu kan jag sova gott igen! :lol: Quote
Arrowsmith Posted February 10, 2007 Posted February 10, 2007 Ett chassi som kunde diffa en hel tum mellan ramsidorna? :blink: Kunde det? Säger vem undrar jag då ???? Quote
Drake Posted February 10, 2007 Author Posted February 10, 2007 Tror nog att det var karossen som som var så sned. Alla var tydligen lite olika eftersom dom var handknackade. Hoppas att dom var nogrannare med ramarna. Återstår frågan om hur mycket fel infästningarna kan sitta (i vertikalplan) innan man märker nåt på väghållningen. Hörnvikt och frigång ställer man ju med dämparna men bärarmarnas vinklar blir ju lite olika mellan höger och vänster sida. Men märks det om fästena skiljer några mm??? Känns som om standardbilar kan flexa betydligt mer än så. Hade av nån anledning fingret i dörrspringan när jag körde min gamla Saab, och klämde fingret som fan i ett gupp! :biglaugh2: Quote
Sonett7 Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 Jag resonerar så att ramen kan ju vara lite sned om jag bara ser till att chassiinfästningspunkterna för bärarmarna hamnar rätt... Min ram är lite banan i längsled och detta är ju ganska lätt att kompensera genom att flytta eller "schimsa" mina brackets för bärarmarna. Quote
Thomas Posted February 15, 2007 Posted February 15, 2007 Det är som de säger. se till att hjulupphängningen är i linje på alla håll. om sedan ramen avviker lite har ingen betydelse. och för den delen så ändrar sig ju underlaget varje centimeter du kör. Quote
Janne Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 Jag fick följande av SFRO-besiktningsman angående chassie: • Kryssmätning ( max 5 mm avvikelse, 2 är bra och 0 är bäst) Quote
Thomas Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 är det någon som råkat ut för att de mätt ramen på sfro? inte jag! Quote
Micael Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 (edited) Så länge alla hjul når ner till marken och bilen kan få plats på en vanlig parkeringsruta så ska det nog går bra :prop: Edited February 17, 2007 by Micael Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.