XTR Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Läste i haynes handbok för sierra, efter jag skurit bort de gamla damaskerna.... måste jag såga upp och dra bort metall höljena för att kunna få på de nya damaskerna? Är kåporna dyra? Damaskerna fanns på Biltema men de har inte kåporna! // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Prova med monteringskon och silikonspray fins hos typ mekonomen. Plåtarna är annars inte så dyra på Fåååård enligt tidigare diskution. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 Kåporna kostar ca 55 kr styck på Ford men kolla innerdiametern på hålet där damasken sitter. Mina var 47 mmm. Det finns tydligen olika storlekar. Glöm inte o-ringarna om du vill ha det tätt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted September 29, 2006 Author Share Posted September 29, 2006 Ok! Tackar för tipsen!! Får se vilket alternativ det blir, men fungerar det verkligen att kränga på damaskerna med en sådan kon?? // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 29, 2006 Share Posted September 29, 2006 Tvivlar på att det går, men prova vet ja! Annars så är det ju ett bra tilfälle att att kolla och smörja upp knutarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 3, 2006 Author Share Posted October 3, 2006 Du har rätt, bättre att byta samtliga kåpor så ser man att knutarna är ok, samt får tvättat rent allt ordentligt!! // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 5, 2006 Author Share Posted October 5, 2006 Senaste nytt! Fåård i Alingsås såg ut som frågetecken när jag frågade efter metallkåporna, de har aldrig haft dem i lager, samma sak gällde ford i Göteborg. När jag pratade med deras kille på verkstan sa han att det enklaste var att hitta ett par kompletta begagnade drivaxlar med fräscha damasker. Jag har precis provat med att kränga på damasken med den sk "konen" men jag kommer knappt 1/3 del innan det är tokstopp!! Någon som kan tipsa mig om en ford handlare som har metallkåporna, när jag mätte så var mina kåpor ca: 52,5mm invändigt. // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 5, 2006 Share Posted October 5, 2006 Sätra (Skärholmen) Stockholm. Tog ett par dar att få hem dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 10, 2006 Author Share Posted October 10, 2006 Hej! Sökt lite, men inte hittat något. Är det mekonomen på skärholmen du köpte kåporna?? // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 10, 2006 Share Posted October 10, 2006 Vad är det frågan om? Fordhandlaren här i Trollhättan kan ta hem en hel Sierra i delar från reservdelslager i tyskland på ett par dagar. Det är väl bara för Ford-handlaren att anstränga sig lite. Ford i Trollhättan kan verkligen rekomenderas. Fick printa ut sprängskisser på hjulupphängningen. Mycket hjälpsamma och intresserade.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 10, 2006 Share Posted October 10, 2006 Du har med andra ord ine besökt fåååååård i Alingsås tråkigare bemötande får man leta efter :mad: Allt är besvärligt och "det går nog inte". Ge dig inte utan stå kvar så brukar det lösa sig det gjorde det för mig. typ 20 minuter Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 11, 2006 Author Share Posted October 11, 2006 Hej!! Nu har det löst sig!! Ringde till ford i gbg och det hjälpte mig med nummren på både kåporna och o-ringarna! När jag sedan ringde ford Alingsås och bad dem beställa hem så var det som sagt vääääälllldddddiiiigggggttttt tröööööööögt!! Nu är de iallafall beställda, och jag har tydligen de grova klockorna på 54mm om man jämför med de gamla som var 47mm!! Slutet gott!! // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 13, 2006 Author Share Posted October 13, 2006 Var och hämtade mina kåpor och o-ringar på ford idag. Kommer inte att gå och få ihop det här. Glad i hågen efter jag beställt kåporna så kapade jag bort ALLA 4 gamla kåporna. Det visar sig att man skall spara den cylindriskt jämntjocka delen av gamla kåporna då de nya bara är ca: 1/3 av den längd de måste vara. Om jag förstår det hela rätt så skall de nya kåporna skarvas över resterande del av de gamla. Haynes handbok för sierra visar fel tillvägagångssätt vid demonteringen av de gamla. Så nu sitter jag med 4 stycken förstörda org. kåpor som såklart inte går att köpa på ford!!! Någon som har ett par drivaxlar till salu? SUCK.... // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Har du nån bild på dina kåpor? Jag har inte satt dit mina ännu men tror dom är lika som dom gamla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 18, 2006 Author Share Posted October 18, 2006 Hej! Har ingen bild, men jag har mätt kåporna. De gamla är 82 mm långa och de nya är bara 46 mm! // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 Mysko! Ska se om jag kan fota och mäta mina i helgen. Tror att du fått fel prylar eller så är det skillnad på dom som är 47 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 Nu har jag mätt mina och dom är 75 mm långa, alltså lika som orginal. Men det var ett helvete att få dit dom ändå. Dessutom så lyckades dom skicka fel o-ringar. Jävla Ford :angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted October 31, 2006 Author Share Posted October 31, 2006 Ok! Typiskt att jag har fel modell, dvs den grövre, :D f-n! Får ringa Ford igen... Hur gjorde du i ändarna?? Mina org. lock är böjda innåt i yterändan mot hjulet. // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 31, 2006 Share Posted October 31, 2006 Man får hammra dit dom och liksom driva metallen utåt. Fan vet om det vet bra, hoppas att o-ringarna tätar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.