Borken Posted September 12, 2006 Share Posted September 12, 2006 Hejsan Jag har fått backa några steg då jag i min enfald gjorde bärarmarna enligt Ron Champions ritning! Finns det några bra alternativ med bokinfästning? Enligt engelska forumet så funkar bokarmarnad om man kör med grövre rör (25*3 DIN 2391 nbk?) och grövre stödplåtar. Stödplåten i mitten kanske skulle vara 5-6 mm tjock och vara verkligen mjuk i övergången mot rören, det var tom tal om att fasa svetsarna. Dessutom bör plåten vara svetsad i mitten av rören till skillnad mot ovanpå som Ron föreslår. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 12, 2006 Author Share Posted September 12, 2006 Nån som har en ritning på GTS bärarma? Dom skall tydligen vara teh shit! /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Ingen? Vad kör ni som besiktigat med för bärarmar? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 wishbone_low_Model__1_.pdf så här har jag ...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Tackar! Jag hittade inte godstjockleken nånstans men jag antar att den är 3mm. Kommer du ihåg vad du hade för stål i rören? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 wishbone_low_Model__1_.pdfså här har jag ...... Vad är det för bärarmar? Till vilka spindlar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Bokbärarmar, moddade! Passar alltså taunusspindlar, som i boken. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Rören är nog Ø20x2...... ska se om jag kan hitta beteckningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 14, 2006 Author Share Posted September 14, 2006 Det var väldans vad tyst det var om detta då :huh: Upprinnelsen till att jag började om med mina bokarmar var att jag fick följa med magoo på en första SFRO. På denna besiktning frågade jag lite försynt om dimensionering, han tyckte att man skulle ha riktigt grova grejjor helst/minst 3 mm i gods. Så för att slippa bygga om ytterligare så tänkte jag göra riktigt kralliga bärarmar. Vad tror ni om nedanstående förslag? Är det förövrigt nån som kan föreslå ett bra sömmat rör? Känns lite overkill att köra sömlöst, då man inte vinner nån egentlig fördel. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Tycker det ser mycket bra ut. Själv skulle jag nog dessutom dubblat bredden på "bussningsrören" så att det blir lite mer att svetsa i. Och så slipper du den påsvetsade plåtbiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 14, 2006 Author Share Posted September 14, 2006 Jo man borde nog allt bredda, men alla fästen är tyvärr redan ditsvetsade. Så för att inte krångla för mycket så vill jag inte ändra på dessa.... :( /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Att dra ut fästet för stötdämparen är IOFS helt rätt men kan ge dålig funktion på stötdämparen om lutningen blir stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 14, 2006 Author Share Posted September 14, 2006 Jo, tänkte på det också. Vad tror ni blir det mycket konstiga krafter på chassit om man gör en lite utriggare till stötdämparn? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Jepp, det blir lätt stora vridmoment som man måstet ta hand om annars hamnar fjädringsrörelsen i chassiet i stället för i fjädern. Utriggarn ska "trianguleras" för att få vettiga krafter. Inte så svårt att göra men det blir gärna lite klumpigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts