Jump to content

Bezerkley?


Liftarn

Recommended Posts

Jag har ju (som nog några minns) en viss förkärlek för framhjulsdrivna sportbilar. Jag har tittat en del på de klassiska Berkley från 50- och 60-talen. De byggde framhjulsdrivna sportbilar med tvåtaktsmotorer.

800px-Berkeley_SE328_open_1957.jpg

Jag har tittat lite på lämpliga donatorer och fastnade för Honda Civic p.g.a. den låga motorhuvslinjen. Det verkar vara en trevlig motor och hjulupphängningen verkar fin också. Vill man ha med kraft finns ju CRX också.

Jag gjorde en skiss

civic-based.gif

Lite lång men jag hade tänkt mig en 2+2 så man får platts med ungarna också.

Jag tänkte behålla hjulbasen från Civicen så man inte behöver ändra ackermann.

civic-based.jpg

Nja, det lär väl inte bli något byggt den närmsta tiden om nånsin, men är iden helt vansinnig?

Link to comment
Share on other sites

Karosskonverteringskit för mingre framjulsdrivna bilar finns det gott om i GB, några är tom nästa snygga :D Om det finns något för honda är en annan fråga. Fördelen är att det kanske går att få igenom som ombyggt fordon, nackdelen är att kiten är gjorda för högerstyrning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett ett par bodykits och ingen av dom kan kallas snyggt. De är alldeles för japanska för min smak. Jag är mer ute efter något i klassisk stil (kolla Berkleyn). Och taket blir jag ju inte av med utan en ganska kraftig ombyggnad ändå.

Det blir nog amatörbyggt eftersom jag tänkte använda ett eget chassi. Jag funderar på en vanlig järnsäng eller fackverk. Kör jag med järnsäng skulle jag kunna ha öppningsbara dörrar. Fast dörrar är kanske onödigt och komplicerar konstuktionen i onödan.

Sedan är ju frågan om man ska göra den i glasfiber eller aluplåt.

Link to comment
Share on other sites

berkley-civic.jpg

Har provade jag hur det skulle kunna bli med en kortning av hjulbasen.

Fast då får man trixa för att få ackermann rätt och jag vet inte vad som händer med viktfördelningen.

Jag fick ockå ett tips om ett kit som hette Spex Elf som var rätt intressant. Otroligt ful design, men idén var rätt kul. En sådan grej borde väl kunna gå igenom om "ombyggt fordon".

Link to comment
Share on other sites

Spex Elf liknar väldigt mycket en gammal Prelud, fast med fulare front.

Jo, men som jag sa så tycker jag att Spex Elf är otroligt ful. Men själva idén är intressant. Att kapa taket, svetsa på försärkningar och byta ut karossen. Det borde gå som ombyggt fordon.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara taskig men, ska du bara rensa av taket och svetsa dörrar så är du nog inne på fel forum...... :o

Du har inte tittat på olika trehjuliga möjligheter. DVS hela paketet från framhjulsdriven bil och en baksving ala mc. Borde väl vara relativt genomförbart, ramen lär inte bli speciellt belastad i vart fall.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Inte för att vara taskig men, ska du bara rensa av taket och svetsa dörrar så är du nog inne på fel forum......

Hur fick du det intrycket? Svetsa dörrar? Jag får nog tänka lite mer på hur jag skriver om det kan missuppfattas så grovt. Det är ju ingen kirunacab jag tänkt göra men jag funderade lite på att behålla chassit minus tak och bygga på en egen kaross. fast jag lutar nog mer åt att bygga ett eget chassi.

Du har inte tittat på olika trehjuliga möjligheter. DVS hela paketet från framhjulsdriven bil och en baksving ala mc. Borde väl vara relativt genomförbart, ramen lär inte bli speciellt belastad i vart fall.

Jo, jag har funderat en del på det. Den principen har ju fördelen att man kan regga det som MC så slipper man effektbegränsningen. Fast jag har svårt att se hur man ska göra en snygg design. Trehjuliga morgan är ju snygga men de ser ju ganska speciella ut med motorn synlig o.s.v. Nja, det blir nog fyrhjuligt.

Link to comment
Share on other sites

Att kapa taket, svetsa på försärkningar och byta ut karossen. Det borde gå som ombyggt fordon.

Inte långt från en kirunacab, ja förutom att byta ut karossen då :)

Du kanske ska leta efter nån rambyggd standardbil om det skall göras allvarliga ingrepp på karrosseriet(undrar om det finns framhjulsdrivna dylika).

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Liftarn: om du inte kollat på mickes trike ( finns byggtråd på rejsa.nu ) så kolla på den.. porr på riktigt hög nivå.. :)

Jo, snygg men inget för mig. Jag är mer ute efter något klassiskt. Kanske mer en glidare än en racer och helst 2+2 snarare än tvåsitsig (krav från sambon).

Link to comment
Share on other sites

Inte långt från en kirunacab, ja förutom att byta ut karossen då :)

Ganska långt ifrån skulle jag säga. I min värld så är en kirunakab bara att kapa taket och svetsa igen dörrarna. I konverteringen jag pratar om sparar man i princip bara bottenplattan och hjulhusen.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske ska leta efter nån rambyggd standardbil om det skall göras allvarliga ingrepp på karrosseriet(undrar om det finns framhjulsdrivna dylika).

Det är nog svårt att hitta. Fast med tanke på att lämpliga donatorer antagligen har ganska mycket rost i bärande delar är nog eget chassi klart att föredra. Rover (t.ex. Rover Metro och hundkojan) har ju den trevliga egenskapen att fram (med drivpaketet) och bakvagn sitter på egna subframes med ett fåtal bultar. Det gör det ganska lätt att plocka ut paketen och bulta fast på ett eget chassi. Ungefär som Mini Marcos (ser ju rätt OK ut förutom de små hjulen som ser lite underliga ut på den bilen) och Onyx Firefox (huga!).

Link to comment
Share on other sites

Borde inte en minimarcos vara ett alternativ förresten?

Jo, fast dels gillar jag inte riktigt de små hjulen. De ser underliga ut på den bilen. Sedan vill jag ju ha en öppen bil och Mini Marcos gjordes väl bara som coupé?

Banham Sprint kan vara en idé men ligger inte priserna på hundkojor väldigt högt i Sverige?

Banham Speedster kan ju vara kul om man gllar gamla Porsche men inte gillar gamla VW. Banham verkar jobba mycket med principen att spara donatorns bottenplatta vilket är en intressant metod. Deras webbsida verkar tyvärr ha försvunnit.

Link to comment
Share on other sites

Ganska långt ifrån skulle jag säga. I min värld så är en kirunakab bara att kapa taket och svetsa igen dörrarna. I konverteringen jag pratar om sparar man i princip bara bottenplattan och hjulhusen.

Men hur många bilar har byggs med bottenplatta i modern tid?

/ Janne

Link to comment
Share on other sites

Men hur många bilar har byggs med bottenplatta i modern tid?

Såvida di inte tänker på Fred Flintas bil så har väl alla bilar en bottenplatta i någon form. Däremot är den nog inte bärande som på folkabubblan (även om den egentligen inte är bärande heller).

Banham Conversions (som iofs konkade 2004 även om tillverkningen verkar tagit över av andra) körde ofta med att behålla stora delar av donatorns chassi, stärka det en del och sätta på egen kaross. t.ex. deras Tiger (baserad på Rover 100 som inte verkar sålts i Sverige) är ju snygg.

Se här Fast med tanke på att vissa av deras kit tydligen var så dåliga att folk skänker bort dom (se här och här) kanske man ska undvika dom. Men idén att spara ganska mycket av donatorn och sätta på ny kaross är sund.

banhammetro_04.jpg

Framhjulsdriven Speedster någon? Baserad på Rover Metro.

Edited by Liftarn
Link to comment
Share on other sites

Såvida di inte tänker på Fred Flintas bil så har väl alla bilar en bottenplatta i någon form. Däremot är den nog inte bärande som på folkabubblan (även om den egentligen inte är bärande heller).

OK resonerar man så så:)

Folkaplattan är bärande, det vet alla som byggt en buggy....kanske inte så stabil men bärande.

Famhjulsdriven speedster :) inte undra på att dom kursade.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Famhjulsdriven speedster :) inte undra på att dom kursade.

Tja, dom hade en med svansmotor också. Baserad på Skoda Rapid.

Fast den roverbaserade Speedestern var tydligen inget vidare. Enligt vissa byggare kunde man inte fylla på spolarvätska utan att ta av karossen (såvida man inte flyttade behållaren iofs.

Link to comment
Share on other sites

berkley-civic.jpg

Har provade jag hur det skulle kunna bli med en kortning av hjulbasen.

Fast då får man trixa för att få ackermann rätt och jag vet inte vad som händer med viktfördelningen.

Ackerman är inte så viktigt att det är exakt, det gör mest skilnad när du skall handknuffa bilen i garaget, ute på vägen så räcker det att den är i rätt socken.

Link to comment
Share on other sites

Ackerman är inte så viktigt att det är exakt, det gör mest skilnad när du skall handknuffa bilen i garaget, ute på vägen så räcker det att den är i rätt socken.

Jo, dessutom kan ju donatorbilen vara byggd med ackerman framför eller bakom bakaxeln. Jag har bara fått intrycket att SFRO skulle vara hårda på att man ska ha ackerman precis i mitten av bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jo, dessutom kan ju donatorbilen vara byggd med ackerman framför eller bakom bakaxeln. Jag har bara fått intrycket att SFRO skulle vara hårda på att man ska ha ackerman precis i mitten av bakaxeln.

Nej, de är inte så kinkiga, bara man har den på rätt sida om framaxeln :) (även fast Lotus 7 serie ett hadde den framför :o )

Link to comment
Share on other sites

Nej, de är inte så kinkiga, bara man har den på rätt sida om framaxeln :)

Ok, bra att veta. Fast man ska nog inte behöva ändra hjulbasen så mycket om man bara har en lämplig donator. Sedan kan man ju också flytta bak framstolarna (mer benutrymme) och förlänga rattstången så man får längre framdel och lite trevligare linjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...