Thomas Posted September 5, 2006 Share Posted September 5, 2006 vad kör ni på för däckstryck på era bilar? jag har 195/50/15 däck Michelin pilot och undrar nu på trycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Prova med 2.5 - 2.8 så kommer du att få ett fint o jämt slitage på dem... jag har haft den storleken på ett antal bilar som jag har kört och det funkar väldigt bra.. Att fylla på med extra luft i hjulen är inga problem man sträcker ut slitbanan och slipper konstiga slitage på däcken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sevenup Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Hej! Eftersom bilen är så lätt kör jag med ca. 1,4 - 1,5 kg/cm2. Och det fungera bra. Har jag fel? Vilket tryck har ni andra? Per-Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Jag skulle nog också lägga mig runt 1,4-1,5 med tanke på bilens vikt - i alla fall som ett utgångsvärde. Sedan är det väl bara att prova sig fram till en nivå man är nöjd med. Dock skulle jag inte använda samma däckstryck till en bil på 6-700 kg som en på 13-1400 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 i min spedster med r-däck ( 830 kilo) håller jag mig på 1.8 bar (och vid ban köra med 60 C ++ innebär det ca 1.2 i kalla däck) Så lätta bilar som vi har behöver inte så mycket luft, bättre grepp vid lägre temp. (om man inte är ute efter rulla lätt ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 6, 2006 Author Share Posted September 6, 2006 tydligen massa olika erfarenheter här. däckfirman sa att dagens däck med mer bredd o lägre profil körs med högre tryck än förr så därför undrade jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Det är samma svar jag fick från continental när jag hämtade mina däck. 225-40-16 sport contact2 skulle jag testa med en början på 2,5 bar som utgångsläge fick jag som råd trots lätt bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 Det är inget fel att ha i mycket luft i däcken... däcken sträcker ut sig och formar sig som dom ska och orkar hålla sin form.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted September 8, 2006 Share Posted September 8, 2006 Fördelen med lågt tryck är att stommen flexar mer och detta gör att tempen ökar snabbare. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted September 9, 2006 Share Posted September 9, 2006 Trodde att Thomas frågade om däcktryck för söndags körning... inte för bana : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 9, 2006 Author Share Posted September 9, 2006 Helt riktigt för söndagskörningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Kör man med för högt tryck kommer man slita enbart i mitten av slitbanan, kör man för lite så sliter man på kanterna. Enklast är att mäta däckstempen på olika ställen på däckets bredd. men det kräver ju tempmätare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 En så lätt bil kan bli rent farlig med 2,5 bar i däcken. Körde min 900 kg Opel Speedster från däckfirman med nästan 3 bar i baksulorna. Kände i hög fart i en kurva och upptäckte plötsligt att bilen höll på att släppa bak, ett helt nytt beteende!! De hade väl släppt i en massa luft för att få ringarna att sitta ordentligt. Blev livsfarligt på en så lätt bil! :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 Mk rekommenderar till sin Indy 18-20 PSI (1,2-1,4 bar) med 195/50R15 hjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 13, 2006 Author Share Posted September 13, 2006 Ja det låter faktiskt mer rimligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Jag har ca: 1,5 kilo både fram och bak (225/45 resp 245/45 - 16). Vid leverans var det mellan 2,5 och 3 kilo. Klar skillnad, lugnare och lite mjukare på vägen och jag tycker mig märka bättre grepp i kurvorna, antagligen eftersom däcken sväljer små ojämnheter bättre. Om jag skall åka bana skulle jag nog trycka i lite mer luft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 14, 2006 Share Posted September 14, 2006 Däcksbibel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted July 17, 2007 Share Posted July 17, 2007 (edited) Jag hade en ide en gång i tiden som tyvärr rann ut i sanden så jag vet inte om det fungerar men vitsen med rätt lufttryck i däcken är väl att få en optimal anliggningsyta mot asfalten ? Då ritade jag denna bild med en bunt armeringsjärn som förhoppningsvis fjädrar tillbaks efter att man rullat av hjulet igen :lol: Men om det funkar borde en kurva på järnen visa sig i den ände som hänger i luften........ D_cktrycksvisare.pdf Edited August 4, 2007 by Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted July 17, 2007 Share Posted July 17, 2007 Kör man med för högt tryck kommer man slita enbart i mitten av slitbanan, kör man för lite så sliter man på kanterna.Enklast är att mäta däckstempen på olika ställen på däckets bredd. men det kräver ju tempmätare. är det inte tvärt om? jag har för mig att när jag gjorde halkbana förra året så sade gubben att det är tvärt om på moderna lågprofilsdäck. har man däck med hög profil är det däremot som det står åvan. eller är det åvan som är riktigt för lågprofil å tvärt om på högprofil? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts