Gripenland Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 En sak som slog mig i bilen på väg hem från jobbet. :wacko: Om jag fick tag på en uppsättning Cad modeller av en Locost så skulle jag kunna köra lite krock-simuleringar i superdatorn på jobbet. Skulle det vara av intresse (för någon annan utom mig) ? Vilken locost variant skulle då vara lämpligast att testa? En traditionell bok-ram, en McSorley eller kanske någon annan? Eller är det rentutav så att vi kanske vill förbli lyckligt ovetande :faga1: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 (edited) kan ju troligen vara så att det går att bygga bort en del missar... men bygga en 7:a helt perfekt...nä. jag tycker att ett bokschassie vore kul.. det är ju troligen(eller) det som man bygger själv sas. :racesmile: Edited August 23, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 23, 2006 Author Share Posted August 23, 2006 Nej, nej och åter nej. Det går aldrig att få en sjua helt säker. Inte så länge fysikens lagar gäller :P Det är inte det jag är ute efter. Det handlar om att minska dom risker man kan minska. Om man ska åka mc så struntar man ju inte i hjälmen bara för att man vet att man ändå inte är helt skyddad? Är du med på mitt resonemang? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 Klart det vore intressant ! Börja med ett bok chassie iallafall.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 håkan menar du ett Book schassie :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 Jag har ett bokchassi gjort i Pro/E.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 23, 2006 Share Posted August 23, 2006 håkan menar du ett Book schassie :D Book chassiet finns inte så väldokumenterat än :D Det kommer med tiden, så tills vidare så får ni hålla till godo med det gamla vanliga bokchassiet Så jag tycker vi kör med Bokchassiet i simuleringen tills vidare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 En simulering på ett bokchassi vore jätteintressant! /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 24, 2006 Author Share Posted August 24, 2006 Jag har ett bokchassi gjort i Pro/E.... Mycket intressant! :) Jag ska kolla upp vilket format som är lämpligast. Jag återkommer med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Håller med om att ett bokchassi är det mest intressanta som en start, men därefter tycker jag att ett vältriangulerat chassi hade varit intressant som jämförelse... Blir chassit bättre krockmässigt när det blir styvare eller offrar man sin egen säkerhet om man triangulerar för mycket? :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 låter superintressant... :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 24, 2006 Author Share Posted August 24, 2006 Håller med om att ett bokchassi är det mest intressanta som en start, men därefter tycker jag att ett vältriangulerat chassi hade varit intressant som jämförelse...Blir chassit bättre krockmässigt när det blir styvare eller offrar man sin egen säkerhet om man triangulerar för mycket? :wacko: Graden på styvhet är är svår avvägningsfråga. Det sitter många männinskor inom bilindustrin och jobbar med det. Har man en för styv bil så gör man illa sig på bälten och inredning. Fast man slipper få benen mosade. I en för mjuk bil får man benen mosade men skyddas av bältet och inredning. Så bilen får gärna vara ganska mjuk fram till cockpit men sen vara väldigt styv. Då kan man mosa fronten och vinna stoppsträcka. Sen får man hoppas att åkandeskyddet (bälten, stol, styrkolumn mm) kan hantera resten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 24, 2006 Author Share Posted August 24, 2006 Jag har gjort lite efterforskningar om Cad modellen. IGES format funkar bäst. Sen får modellen gärna vara så komplett som möjligt. Dvs: Ram Hjulupphängning fram Bakaxel (ungefärlig geometri) Motor och låda (ungefärlig geometri) Batteri Styrväxel, rattaxel och styrkolumn Hjul behövs inte. Det har vi färdig modeller för. Fästen för bälten Kylare (ungefärlig geometri) Golv Sidoplåtar Noskon Huv Går det att lösa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Jag har gjort lite efterforskningar om Cad modellen. IGES format funkar bäst. Sen får modellen gärna vara så komplett som möjligt. Dvs: Ram = OK Hjulupphängning fram = OK Bakaxel (ungefärlig geometri) = OK Motor och låda (ungefärlig geometri) Batteri Styrväxel, rattaxel och styrkolumn Hjul behövs inte. Det har vi färdig modeller för. Fästen för bälten Kylare (ungefärlig geometri) Golv Sidoplåtar = OK Noskon = OK Huv = OK Går det att lösa? IGES är oxå = OK resten måste jag nog komplettera .... :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 24, 2006 Author Share Posted August 24, 2006 Har du lust så vore det kanon!!! :notworthy: Motor, låda och bakaxel kommer att stelkroppsmodelleras (ingen deformation) så där behövs bara en ungefärlig geometri. Det brinner ju inte i knutarna så ta den tid du behöver. Det kanske finns någon annan som är villig att moddelera upp någon av detaljerna som saknas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 hjälpa till ?? jo, om de inte vore för att ni snacka grekiska just nu så... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Gripenland finns det inte färdiga modeller på Volvos bakaxel, växelåda och motor i er databas ??? Eller är delarna från 240, 740, 940 för gamla för att finnas i databasen? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 25, 2006 Author Share Posted August 25, 2006 Näe dom modellerna är för gamla, tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 hittade idag... nästan en sjua http://www.hoverd.org/Tim/Fury/drive-body-0608a.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted September 22, 2006 Author Share Posted September 22, 2006 heralue, hur går det med modellerandet? Simuleringsgubbarna är sugna på att börja :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 heralue, hur går det med modellerandet?Simuleringsgubbarna är sugna på att börja :) jag har haft det lite körigt, kan du pm:a en adress att skicka skivan till ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted September 22, 2006 Author Share Posted September 22, 2006 Det var inte meningen att stressa dig. Ta den tid du behöver :) Har du fått någon hjälp eller måste du bära hela oket själv? Om du kör MSN eller Skype så kan vi tanka över filen/filerna så slipper du skicka en skiva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ppgtony Posted October 25, 2006 Share Posted October 25, 2006 Hur har det gått med detta ? klart intressant att få veta :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 28, 2006 Author Share Posted October 28, 2006 (edited) Jag har fått modeller på ram och hjulupphängning (tack heralue). Så i veckan kan jag börja förbereda simuleringen. Edited October 28, 2006 by Gripenland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted November 10, 2006 Author Share Posted November 10, 2006 Liten uppdatering. På Hisingenbyggs det just nu en krockmodell av heralues locostritning :) Men jag skulle behöva modeller på motor och vxl.låda innan simuleringarna kan börja. Är det någon som sitter på en modell av Ford Pinto motorn med tillhörande växellåda? Kanske man ska fråga på det engelska forumet? Eller skulle någon kunna ta en bunt foton och komplettera med en bunt mått så kan jag bygga egna modeller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Får du inte tag i en modell kan jag ta foton och mått. Sören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Synd att jag inte visste det tidigare. Idag sålde jag nämligen iväg en Pinto med Typ9 låda :unsure: Däremot har jag också kvar en Typ9 låda till på jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Synd att jag inte visste det tidigare. Idag sålde jag nämligen iväg en Pinto med Typ9 låda :unsure: Däremot har jag också kvar en Typ9 låda till på jobbet. Lite OT här men Michael i Sjövik har en kompis som heter Bosse (vet inte om han också finns här på forumet) som letar efter en typ9-växellåda. Han ville köpa min men jag vill inte sälja.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 10, 2006 Share Posted November 10, 2006 Jag skall se om jag kan göra en kopmplettering (men då blir det Fiat TC :eclipsee_steering: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted November 15, 2006 Author Share Posted November 15, 2006 Tack heralue, men jag tror att vi ska köra med Pinton. Jag gissar att det är den överlägset mest använda motorn i bokramen. Sören, om du kunde fixa lite mått och bilder vore jag evigt tacksam :) Skämmes Jonas! Du kan ju inte hålla på och sälja av sånna bra-att-ha grejjor!!! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 OK! Jag har satt upp en komihåglapp! Ska försöka fixa det under veckan, men det blir utan oljetråget som är på väg ombyggt tillsammans med kitet från MK, England. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted November 18, 2006 Share Posted November 18, 2006 Hoppas dessa något oprecisa mått är OK. Om inte hör av dig, jag mäter och fotar gärna igen. Längd från framsida fläkt till bakkant växellåda: 141 cm Höjd underkant svänghjulskåpa till överkant plenumkammare: 69 cm Bredd mellan motorfästena: 62 cm Svänghjulskåpans bredd är 38 cm Pinto bilder :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 Blev det nån simulering? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 Om inte Mattias har det ligger färdigt någonstans så tror jag det dröjer. Han har fullt upp med husbygge, sen så måste han garage för att göra färdigt Rushen ;) http://villakippholmen.blogspot.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted January 16, 2009 Author Share Posted January 16, 2009 Tack Jonas för att du håller mig om ryggen. Modellen är meshad och färdig att användas. Tyvärr gick killen som hjälpte mig och blev chef. Så nu har han inte tillgång till mjukvaran på samma sätt och han har definitivt inte tid.... :banghead: För min egen del kom en skock barn och ett husbygge emellan. Men jag kanske ska ta och damma av modellen och se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig. Jag lovar inget men jag ska se om jag inte kan göra ett försök. Dessutom har jag förberett en lathund om hur man gör sjuan mer krocksäker. Det saknas lite skisser och korrekturläsningar. En vacker dag så kommer det också. Jag ska bara, som Alfons Åberg sa. Någon som känner igen sig? :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Jag väntar fortfarande på en åktur i dräparbilen ;) Så ut med dig å snickra färdigt nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 "ska bara" är orden som oftast kommer ur min mun när någon frågar om budda.. :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 lycka till med bygget.. tittar på mitt schassie ibland..suck... men när vårt hus blir färdigt... längre fram då..då..då ..skall jag bla jobba med 7:an igen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts