leto Posted August 19, 2006 Posted August 19, 2006 Det började med en länk på Locost Builders till en DIY hörnvåg, Jag surfade vidare på sidan och hittade den här Camber / Castor mätaren. Nu är €117.51 för en skiva och ett par snören är inte direkt locost. “Kan själv” tänkte jag och här är resultatet. Varning! Mätarna är en ren skrivbordsprodukt (jag sitter hemma och är snuvig). :prop: Någon som har lust att beta-testa? Det här är primitiva verktyg och resultaten blir inte i klass med datoriserade lasermätare men det bör duga för att få grejorna att inte peka helt galet. Castor och Toe mätarna har ganska risig upplösning det går tyvärr inte att gör så mycket åt då pappersformatet begränsar. Toe mätningen är klumpig, någon som har bättre (lika billiga) ideer? Förutom de utskrivna bilderna behövs skiva/plåt att sätta dem på, tråd, lod och lite andra prylar. Cambermätaren Bör inte vara något problem, bara att kompensera om underlaget lutar. Castormätaren En vild chansning. tror den ska funka men den kan mycket väl vara helt åt skogen. Tyvärr måste Camber vara 0, tror inte det går att kompensera. Eftersom skalan är i grader Castor går det inte att kompensera för lutande underlag matematiskt. Mekanisk kompensering kan ge rätt resultat men jag är inte säker. Instruktion: Sväng hjulet med ratten tills hjulets vinkel i horisontalplanet är 20° mot bilens centrum linje. Mät lutningen i vertikalplanet med mätaren. OBS! 20° på en sida ger inte samma vinkel på andra sidan, Toe, Castor och Ackermann är med och spökar till det. Toemätaren Lite mer komplicerad då det behövs ett par yttre referenser. Instruktion: Spänn upp två trådar parallellt i höjd med hjulcentrum (Kommer ni på något bra sätt att göra det, berätta gärna). Ställ bilen med hjulparet som ska mätas mitt emellan trådarna. Håll mätaren horisontalt med långsidan parallellt med hjulet och hjulcentrumlinjen mitt för hjulcentrum. Mätt vinkelrätt från tråden till skärningspunkten mellan hjulcentrumlinjen och skalans 0 linje, med linjal, tumstock, pinne eller dylikt.. Mätt samma mått vinkelrätt från tråden mot skalan och anteckna avläst värde. Mät andra hjulet. Justera ev rattutslag och mät igen Hoppas något av det är förståligt/användbart. :racesmile: Quote
Toffe Posted August 4, 2007 Posted August 4, 2007 Jag har en enkel anordning av ett gammalt rör ca 20mm i diameter och lite bredare än vad bilen är bred kortsidorna som sticker upp lite mer än halv hjulets höjd, upp till navcentrum alltså. Den ena gaveln fast den andra ställbar med en stor vingmutter/skruv enklast att vara två när man använder denna metod :blink: Sätt mätspetsarna i navcentrumhöjd i bakkant på fälgen och dra åt vingmuttern, flytta fram röret och mät på samma sätt att det är önskat glapp, med andra ord toe-in. exakt i grader ? men nån mm eller två.... Quote
Borken Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Vad blir det för formel som används på casterberäkningen? Ja e lat å orkar inte räkna ut det själv. /Janne Quote
Bengt Norell Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Hur gör ni för att mäta cornerweight ? Jag har en idé om att använda två badrumsvågar, speciellt nu när clas olsson säljer vågar som klarar 180 kg, tyvärr är dom digitala och såna brukar stänga av sej själv ganska snabbt och nollställa vid omstart. Bengt Quote
Rikard Larsson Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Jag köpte två analoga Eks-vågar på Överskottslagret ganska billigt. Letade länge innan jag hittade två gamla hederliga analoga... Quote
Bengt Norell Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Jag skall ta en sväng till ÖB, tack för tipset Bengt Quote
per fogelberg Posted September 4, 2007 Posted September 4, 2007 Glömm inte att låssa på krängen !! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.