Jump to content

Kitcar


Mrsvetsare

Recommended Posts

Pagano kanske?

Hult Healeyn var påväg ut ur malpåsen för ett tag sen men jag tror att det tyvärr inte blev något.

Båda är helsvenska produkter.

Sedan finns det några svenska återförsäljare av utländska kit.

Kolla NOGA vad som går att besiktiga i Sverige. Det var en rejäl åtstramning av vad SBP släpper igenom nyligen, så kit som har gått igenom tidigare kan vara tvärkört.

Link to comment
Share on other sites

Inget jättenytt, jag syftar på det som hände under hösten och vintern.

Regeln om amatörbyggt fordon är medvetet skriven för att inte omfatta kit. Det ska vara riktiga scratch byggen så “How to.. less then £250” är klockrent på vad regeln är avsedd för. Sen blir det en grå zon med hur mycket man kan köp färdigt och det fortfarande är hembyggt. På tvåhjulingssidan drev gråzonen iväg lite väl långt. Fabriksbyggda hojar importerades, och kördes direkt till besiktning med nytt chassi-nummer som enda självbyggar insats. Det uppskattades inte av SBP och de bestämde sig att läsa reglerna som de är skrivna, du ska kunna visa att du själv byggt det du tar dit.

Det handlar fortfarande om en bedömning från SBP, så vad som går eller inte är svårt att säga.

Om jag fatta rätt och det är jag långt ifrån säker på, kan VV utfärda dispens för kit som amatörbyggt fordon. Med rätt pappaerslapp från VV i näven så är det grönt hos SBP. Men jag har, som sagt, inte forskat i den här saken själv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...