pacman Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 Jag har svårt att få min motor att gå rent. Den hostar, rister och puttrar. Den går iofs rent vid gaspådrag, så jag tror inte det är tändningsfel. Så, ikväll så testade jag med kompressionsprovare för att mäta kompressionstryck. Så här ser det ut: Cyl 1 - 9,5 kg Cyl 2 - 10,5 kg Cyl 3 - 11,0 kg Cyl 4 - 10,0 kg Otäta ventiler? Verkar konstigt eftersom toppen är nyrenoverad med mirafrästa säten etc. Men vad kan det annars bero på. Hur mycket skall det skilja mellan cylindrarna? Eftersom jag kör insprut (Megasquirt), så finns det ju flera andra misstänkta: spridarna, bränsletryck, läckande insug etc. Jag tror inte det är MS-systemet, för då skulle den väl inte gå rent vid pådrag, tror jag... Jag har "läst stiften" och det är endast marginell skillnad mellan dem i utseende. Möjligen att den går lite magert. Någon som har en kvalificerad ide´? Quote
Thomas Posted July 16, 2006 Posted July 16, 2006 troligen går den magert. kolla först tändinställningen sedan bränsle. ifall du har en läcka så brukar de inte gå så mycket bättre vid gaspådrag men spreja startgas runt insgningspackningen när motorn är igång, då hör du om den suger in eter. är den bättre när den är kall och går på kallstarten? Quote
Sören Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 Skillnaden i komp ligger nog inom toleranserna, även om jag tycker 9,5 är väl lågt. Hur byggs trycket upp? Kommer du direkt upp i redovisat tryck, eller byggs det gradvis upp? Byggs det gradvis upp i någon cylinder kan det vara otäta kolvringar. Ett lågt tryck (som på ettan) kan vara otäta ventiler, läckande topplockspackning, sprucken topp. Quote
Arrowsmith Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 Ett tips för att se om kolvringarna är anledningen till lägre tryck på ena cylindern är att släppa i en skvätt olja (ett par tre matskedar ca.) i den cylindern när du har tagit ur stiftet och sedan testa igen och se... 1,5 kg är ganska stor skillnad mellan högsta och lägsta uppmätta värde om förhållandena var lika vid mätningen. Det kan ge dej en ledtråd till varför trycket är lägre iallafall.. Men jag tycker att den ska kunna gå rent även med den komp skillnaden. Det ska inte behöva påverka saken med den differansen. Ta och mät upp spridarna (cc) i ett graderat provrör över given tid och se om du har någon differans där i mellan dom. Har du någon egen eller tillgång att låna en bredbandslambda? Då är det mkt. lättare att kolla blandningen sedan vid provkörning. Ett tips är även att köra senare version av megatune där du kan köra loggar och göra egna markeringar i loggen med mellanslag när den hostar. Kolla sedan i logviewer på markerad plats och läs av värdena efter tips på fel. Brukar funka fint. Quote
pacman Posted July 17, 2006 Author Posted July 17, 2006 Ett tips för att se om kolvringarna är anledningen till lägre tryck på ena cylindern är att släppa i en skvätt olja (ett par tre matskedar ca.) i den cylindern när du har tagit ur stiftet och sedan testa igen och se...1,5 kg är ganska stor skillnad mellan högsta och lägsta uppmätta värde om förhållandena var lika vid mätningen. Är oljan till för att hjälpa till med tätningen mellan kolvring och cylindervägg, eller vad? Den mesta oljan trycks väl annars ut i avgasröret..... Har du någon egen eller tillgång att låna en bredbandslambda?Då är det mkt. lättare att kolla blandningen sedan vid provkörning. Jo jag har en LC-1. :) Ta och mät upp spridarna (cc) i ett graderat provrör över given tid och se om du har någon differans där i mellan dom. Jag tänkte göra det. Eftersom jag har ett "relay board" från MS så borde det väl bara vara att bygla relät, eller hur? Sedan får jag nog köra med fyra läskflaskor, alla fyra spridarna på samma gång. Ett tips är även att köra senare version av megatune där du kan köraloggar och göra egna markeringar i loggen med mellanslag när den hostar. Kolla sedan i logviewer på markerad plats och läs av värdena efter tips på fel. Brukar logga och analysera i logviewer. Kör 029s-nånting versionen. Från vilken version finns markeringsfunktionen? Tack för svaren, förresten. :notworthy: Quote
AlfaRonny Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 Är oljan till för att hjälpa till med tätningen mellan kolvring och cylindervägg, eller vad? Den mesta oljan trycks väl annars ut i avgasröret..... Jag tror kanske att han tänkte på metoden att konstatera om det är kolvringarna eller ventilerna som läcker. Slår man i en skvätt olja och gör om kompprovet och det blir bättre resultat så är det troligen ringarna som är dåliga eftersom oljan tillfälligt tätar. Annars är det troligen ventilerna. /R Quote
apex Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 Är det inte så oxå att det för tillfället kan vara mer olja i en cylinder, o om man häller i alla så kan man få ett rättvist prov. Quote
Thomas Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 Den går på gaspådrag säger du. går den magert även på högre varv vid jämn gas. (från 3000rpm till 5000rpm) t.ex. om det är så så är det nog en inställning på sprutet, men för att göra en riktig bedömning så håller jag med Arrowsmith att koppla in en bredbanslambda och se vad den visar. har du koll på bränsletrycket framme vid fuelrailset? jag vet inte hur ditt sprut funkar men har du MAP sensor så gäller det att det verkligen är tätt i slangar m.m. Quote
Arrowsmith Posted July 17, 2006 Posted July 17, 2006 Alfa Ronny har rätt, det var så jag tänkte... ******************************************** Alternativet som Apex nämner att olja alla 4 är väl i det fall jag tänkte (att konstatera ringslitage) ganska ointressant eftersom konstaterandet i den enskilda cylindern ger svar på om motorn behöver rivas eller ej. Skulle man riva så åtgärdar man ju alla även om det skulle vara mer slitet på en enskild. ******************************************** Har du en innovative lambda så plugga i den och kolla! Du måste ju få en bra blick över läget och händelseförloppet med den väl..... ******************************************** Angående spridartest så hade jag nog kört en o en med en given impulstid över x-antal sekunder direkt i ett gärna långsmalt provrör i laboratorieutförande med fin gradering. Alternativt om du har tillgång till 4st rör så är det ju kanon. I läskflaskor med lite slabbande fram o tillbaka kan du mista exaktheten. Det är ju "skitnoga" att alla ger exakt samma för att ge de olika cylindrarna samma förutsättningar. Du ser ju inte på din LC-1 om en cyl. går magrare eller fetare om du inte har flerkanalig EGT mätare på plats eller något sådant. Du har ju lambdan efter att avgaserna från de olika cylindrarna blivit blandade. Kör du magert på en utan att veta det och inte är uppmärksam så kan du ju få en så varm förbränning att du smälter kolven eller spikar sönder den. Det är väl inte det du har gjort redan :o ******************************************** Jag tror markeringsfunktionen kom ihop med Megatune 2.25 från feb. -06 och visual logviewer i version 2.25 Vad använder du för program själv? Jag kör själv dessa två nu och det funkar fint. ******************************************** Enligt Thosan's förslag så är en kontroll av trycket (i fuelrailen) rekomenderbart om du inte ser någon avvikelse i flödesmängden vid spridartest. Vad har du för BTR? Progresiv eller linjär? Funkar den som den ska? Dra in en temorär tryckmätare som du kan kolla när du är ute och kör. Och jag kan hålla med om att det är värt att kolla MAP givar signalen i loggarna efter ologiska värden och fluktuationer eller delayer i respons. ******************************************** Vill du och har lust kan du maila mej en bra logg och tillhörande .msq fil så jag får kika lite. hakan@locostsweden.se ******************************************** Quote
pacman Posted July 18, 2006 Author Posted July 18, 2006 Vi skall inte göra en höna av en fjäder här. Motorn går ju inte helt kass. Det är bara att med mappningsbart sprut och tändning och frisk maskin så borde det, i min värld i alla fall, inte vara så svårt att få den att gå jämnt och fint, utan hack. Frågan från början var om skillnaden i komptryck kan vara orsaken till hackandet. ********************************** Det sitter nästan nya ringar i, och loppen är honade. Om ringarna på ettan vore defekta så skulle han väl dra olja där, vilket skulle synas på stiftet. Vilket det inte gör. Men ok, jag skall kolla med lite olja i cylindern. ********************************** LC-1 sitter i, och jag får fina avläsningar. Speciellt på planflykt (jämn vägkörning) så är det relativt jämna linjer på både lambda och map. Slangen till MAP ser ialla fall hel ut och är inte torr. ********************************** Spridarna....Tänkte lite fel där. Man öppnar ju varje spridare för sig, med +12V. :wub: Skall se om jag kan låna ett lämpligt rör från labbet på jobbet. Spridarna och BTR kommer från SAAB 9000 turbo, 2-litersmotorn. BTR är progressiv (?) med en vacuumslang på klockan. ********************************** MT är 2.25 och logviewern är den senast versionen. Har inte gått in så djupt i det ännu, mest loggar och läser av. ********************************** Skall nog fixa till en bt-mätare. Kan vara bra att ha senare också. Några bra förslag på var man kan köpa en sådan? ********************************** Piper iväg på tjänsteresa till mindre civiliserade trakter om ett par timmar, så jag kommer nog inte att kunna läsa forumet på en dryg vecka. Seven-mek får vänta tills dess. Ha det. Quote
Thomas Posted July 18, 2006 Posted July 18, 2006 kompskillnaden har inget med detta att göra. när motorn går och kolvarna går fortare så blir skillnaden mindre. ha full gas när du kör kompproven. Quote
per fogelberg Posted July 25, 2006 Posted July 25, 2006 När du körde kompprovet hadde du gaspjället öppet ? Det är lättare att fä rättvisa resultad då. 1kg diff ör ok (tycker jag) Nu skiller det för lite på din motor men on det varit en cylinder som hatt markant lågt tryck så kan man låsa aktuell cylinder i komläge ocg sätta tryckluft i tändstifthålet , sedanb så lysnar man i insuget , angasporten , eller sumpen ? Sedan kan man mäta tempen på grenrören. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.