Jump to content

Styrväxel


Yanker

Recommended Posts

Jag funderar på om man får har rattstången gå utanför FU1 om det inte är i vägen för något...

jag har en styrväxel som är lite för lång och det skulle passa jätte bra om man fick ha så?

Och hur nära får rattstången gå ramen?

// morgan

Link to comment
Share on other sites

Om du får rattstången utanför FU är nog styrväxeln inte “lite” för lång. Det finns ett otrevligt fenomen som kallas “bump steer”. Med lång styrväxel får du mycket bump steer, bilen blir “orolig” på vägen och det kan bli påpekande vid SFRO besiktningen.

Har du ordning på framvagns geometrin så får du nog dra rattstången hur du vill så länge det är säkert.

Link to comment
Share on other sites

Om du får rattstången utanför FU är nog styrväxeln inte “lite” för lång. Det finns ett otrevligt fenomen som kallas “bump steer”. Med lång styrväxel får du mycket bump steer, bilen blir “orolig” på vägen och det kan bli påpekande vid SFRO besiktningen.

Har du ordning på framvagns geometrin så får du nog dra rattstången hur du vill så länge det är säkert.

Styrväxeln är från en volvo 240 och mitt chassi är ett McSorley 7+442.

det konstiga är att jag tycker styrväxeln är jätte smal, men det är rattstångs vinkels som blir så tokig om jag ska innan för FU1...

men finns det någon annan styrväxel med rakare "pinjong vinkel"? :icon_bach:

//Morgan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...