Yanker Posted July 10, 2006 Share Posted July 10, 2006 Jag funderar på om man får har rattstången gå utanför FU1 om det inte är i vägen för något... jag har en styrväxel som är lite för lång och det skulle passa jätte bra om man fick ha så? Och hur nära får rattstången gå ramen? // morgan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted July 11, 2006 Share Posted July 11, 2006 Om du får rattstången utanför FU är nog styrväxeln inte “lite” för lång. Det finns ett otrevligt fenomen som kallas “bump steer”. Med lång styrväxel får du mycket bump steer, bilen blir “orolig” på vägen och det kan bli påpekande vid SFRO besiktningen. Har du ordning på framvagns geometrin så får du nog dra rattstången hur du vill så länge det är säkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yanker Posted July 11, 2006 Author Share Posted July 11, 2006 Om du får rattstången utanför FU är nog styrväxeln inte “lite” för lång. Det finns ett otrevligt fenomen som kallas “bump steer”. Med lång styrväxel får du mycket bump steer, bilen blir “orolig” på vägen och det kan bli påpekande vid SFRO besiktningen. Har du ordning på framvagns geometrin så får du nog dra rattstången hur du vill så länge det är säkert. Styrväxeln är från en volvo 240 och mitt chassi är ett McSorley 7+442. det konstiga är att jag tycker styrväxeln är jätte smal, men det är rattstångs vinkels som blir så tokig om jag ska innan för FU1... men finns det någon annan styrväxel med rakare "pinjong vinkel"? :icon_bach: //Morgan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted July 11, 2006 Share Posted July 11, 2006 Ursäkta min okunnighet men vad är FU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted July 11, 2006 Share Posted July 11, 2006 Ursäkta min okunnighet men vad är FU? FU är benämningen på ett av dom rör som utgör chassiet. ladda hem ritning från http://www.mcsorley.net/locost/ och studera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts