Rikard Larsson Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Är det helt åt pipan att fundera på bladjädrar till bakaxeln? Tänker att det borde bli lättare (mindre svårt...) och mycket billigare än coil-overs. Blir det för styvt kan man ju alltid plocka bort ett blad eller två. Kan ju tillägga att jag är medveten om att det inte är så bra för väghållningen men på en så billig som möjligt glassätarbil? Snälla, såga mig inte längs fotknölarna nu :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Det är väl inget fel på bladfjädrar? Fjäderkonstanten i stål är väl densamma i platt- eller trådform. Många bra bilar har haft bladfjädrar: Corvette, Rallykadetten osv. Väl upphängt, med fritt löpande blad och med länkar för att styra rörelsen, så borde det bli lika bra som en coil-over? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Jag tycker det vore fräckt (har själv en Rallykadett -69) KÖR PÅ !!! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 29, 2006 Author Share Posted June 29, 2006 Tack för uppmuntran! Nu återstår ju bara frågan om varifrån man ska sno fjädrarana? Och länkar för att styra rörelsen, är det i sidled man behöver det, typ panhardstag? Trodde att man med bladfjädrar slapp upphängning förrutom själva fjädrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Tack för uppmuntran!Nu återstår ju bara frågan om varifrån man ska sno fjädrarana? Och länkar för att styra rörelsen, är det i sidled man behöver det, typ panhardstag? Trodde att man med bladfjädrar slapp upphängning förrutom själva fjädrarna. Jo, men det beror lite på hur stabil man vill att bakvagnen skall bli också. Skall du bygga en stabil bakvagn med fjäderblad så blir den nästan lika krånglig som en med A-armar till exempel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 29, 2006 Author Share Posted June 29, 2006 (edited) Kom på en sak till, stötdämpare, behövs det och isåfall vilka? Finns det "små" stötdämpare förutom modell coil-overs? Edited June 29, 2006 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Hundkoja (mini) har garanterat små dämpare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Volvo 360 har ju bladfjädrar... eller kanske bara en. Per sida alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 annars kolla på volvo 960 som har en tvärställd bladfjäder i kompositmaterial om jag inte minns fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Volvo 360 har ju bladfjädrar... eller kanske bara en. Per sida alltså. Riktigt. 360 har en fjäder per sida. Förmodligen anpassad för de 13-1400 kilo en 360 väger... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Någon som vet om man kan ta bort blad på Volvo 360s bladfjädrar eller är de homogena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 Någon som vet om man kan ta bort blad på Volvo 360s bladfjädrar eller är de homogena? 360 har bara ett blad per sida... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 Suzuki SJ410 har också bladfjädrar, en per sida. Visserligen en terrängbil, men vikten är inte mycket högre än en sjua så dom kanske passar rätt bra ändå. Dessutom är dom relativt lätta att få tag på som nytillverkade piratdelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 duette har ett gäng blad (4-5?)... ja kan kolla på axeln ja har ståendes om du vill.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Har läst mig till att Suzukis bladfjädrar består av 3 eller ibland 4 blad, perfekt om man vill ta bort ett. Men finns det Suzuki SJ410/413 på skrotarna runtom i landet tro? Eller var hittar man "piratdelar"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 (edited) gå in på Bazuki forumet och annonsera..jag hitta min samorai låda genom det forumet Bazuki lycka till :racesmile: Edited June 30, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted July 27, 2006 Share Posted July 27, 2006 Sen vill man ju ofta ha lite hårdare fjädrar på en sportbil än på en jeep eller bruxholk. Så en 360 fjäder blir ju proportionellt hårdare om du har den i en lätt bil, och vikten på bakaxeln skiljer inte så extremt mycket på en 360 och många sjuor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted July 30, 2006 Share Posted July 30, 2006 Jag tycker det vore fräckt (har själv en Rallykadett -69)KÖR PÅ !!! :racesmile: Sälja Kadetten? Till mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Hur blev det med bakaxeln? Blev det bladfjädrar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 Nope. Blev coilovers... Kom fram till att det var ett dumt ställe att spara in på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.