Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det helt åt pipan att fundera på bladjädrar till bakaxeln? Tänker att det borde bli lättare (mindre svårt...) och mycket billigare än coil-overs. Blir det för styvt kan man ju alltid plocka bort ett blad eller två. Kan ju tillägga att jag är medveten om att det inte är så bra för väghållningen men på en så billig som möjligt glassätarbil?

Snälla, såga mig inte längs fotknölarna nu :)

Posted

Det är väl inget fel på bladfjädrar? Fjäderkonstanten i stål är väl densamma i platt- eller trådform.

Många bra bilar har haft bladfjädrar: Corvette, Rallykadetten osv. Väl upphängt, med fritt löpande blad och med länkar för att styra rörelsen, så borde det bli lika bra som en coil-over?

Posted

Tack för uppmuntran!

Nu återstår ju bara frågan om varifrån man ska sno fjädrarana?

Och länkar för att styra rörelsen, är det i sidled man behöver det, typ panhardstag? Trodde att man med bladfjädrar slapp upphängning förrutom själva fjädrarna.

Posted
Tack för uppmuntran!

Nu återstår ju bara frågan om varifrån man ska sno fjädrarana?

Och länkar för att styra rörelsen, är det i sidled man behöver det, typ panhardstag? Trodde att man med bladfjädrar slapp upphängning förrutom själva fjädrarna.

Jo, men det beror lite på hur stabil man vill att bakvagnen skall bli också. Skall du bygga en stabil bakvagn med fjäderblad så blir den nästan lika krånglig som en med A-armar till exempel.

Posted (edited)

Kom på en sak till, stötdämpare, behövs det och isåfall vilka? Finns det "små" stötdämpare förutom modell coil-overs?

Edited by Rikard Larsson
Posted

annars kolla på volvo 960 som har en tvärställd bladfjäder i kompositmaterial om jag inte minns fel

Posted

Suzuki SJ410 har också bladfjädrar, en per sida. Visserligen en terrängbil, men vikten är inte mycket högre än en sjua så dom kanske passar rätt bra ändå. Dessutom är dom relativt lätta att få tag på som nytillverkade piratdelar.

Posted

duette har ett gäng blad (4-5?)... ja kan kolla på axeln ja har ståendes om du vill.. :)

Posted

Har läst mig till att Suzukis bladfjädrar består av 3 eller ibland 4 blad, perfekt om man vill ta bort ett. Men finns det Suzuki SJ410/413 på skrotarna runtom i landet tro? Eller var hittar man "piratdelar"?

Posted (edited)

gå in på Bazuki forumet och annonsera..jag hitta min samorai låda genom det forumet

Bazuki

lycka till

:racesmile:

Edited by Michael Th
  • 4 weeks later...
Posted

Sen vill man ju ofta ha lite hårdare fjädrar på en sportbil än på en jeep eller bruxholk.

Så en 360 fjäder blir ju proportionellt hårdare om du har den i en lätt bil, och vikten på bakaxeln skiljer inte så extremt mycket på en 360 och många sjuor.

Posted
Jag tycker det vore fräckt (har själv en Rallykadett -69)

KÖR PÅ !!! :racesmile:

Sälja Kadetten?

Till mig?

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...