Jump to content

Alfa Romeo Baserad Locost Utanför Linköping. Status: Svetsa Ram...


Recommended Posts

Äntligen!

I helgen togs steget som gör det motiverat att starta en byggtråd: Donatorbilen började sakteligen monteras ner.

En kort presentation av mig:

Janne Jörgensen, 27 år bor med fru, son (16 månader) och hund i skogen 3 mil norr om linköping. Jag jobbar på materiallabet på Siemens i Finspång (vi gör gas- och ångturbiner), främst med skadeutredningar. Jag har under flera års tid varit intresserad av bilar, främst Alfa Romeo. Jag reggade mig här för ett par år sedan och intresset har hela tiden vuxit.

Under vintern/våren har ett garage börjat bli så klart att det går att använda så nu finns det ingen anledning att dra ut längre på bygget. I helgen (18/6-06) kördes en Alfa 75 in i garaget för demontering, planen är lite diffus fortfarande men när bilen slaktats och diverse komponenter mätits så får vi se hur upplägget blir: transaxel eller traditionell växellåda, bara alfa komponenter eller lite blandat osv...

Edited by Janne
Link to comment
Share on other sites

Tackar för supporten!

Hej och väkommen!

Bra val av donator

Ser fram mot bilder!

Visst är det! Ditt bygge har inspirerat en hel del, jag fick din data modell för över ett år sedan, tyvärr har jag inte använt den så mycket. Jag är rätt segstartad verkar det som.

Den skogen kör jag igenom varje dag!! Vi är ett par stycken som parkerar seven-bilar ibland i närheten av Siemens.

Trevligt! Jag kommer gärna förbi och tittar nån gång.

Är det Peter "Pacman" som har smittat dej med seven-sjukan eller?

Inte mer än att jag sett bilder på hans bil på nätet... Är det nån jag borde känna till?

Link to comment
Share on other sites

Inte mer än att jag sett bilder på hans bil på nätet... Är det nån jag borde känna till?

Jag och Magnus Forsman var och spanade på din lilla röda utanför kontoret för några veckor sedan.... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag och Magnus Forsman var och spanade på din lilla röda utanför kontoret för några veckor sedan.... :)

75:an? Då är är ni bland de sista som sett den vid liv, i sin "förra" skepnad. Visst var den rostig och fin :D

post-301-1150814074.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du jobbar väl på Siemens ångturbiner där Pacman eller har jag fel?

Jo jag jobbar på siemens, tillsammans med drygt 2000 andra...

Jag jobbar både åt gasturbin sidan och åt ångturbin. Tror jag träffat "Pacman" i samband med en skadeutredning, men det är nåt år sedan nu och innan jag visst om vårt gemensamma intresse.

Link to comment
Share on other sites

75:an? Då är är ni bland de sista som sett den vid liv, i sin "förra" skepnad. Visst var den rostig och fin :D

post-301-1150814074.jpg

Ooops... Det var nog Apex röda vi tittade på.... 75-an missade jag nog, tror jag.

Om du PMar mig ditt jobbnummer så slår jag dig en signal när jag har sjuan med mig till jobbet. :)

Link to comment
Share on other sites

Ooops... Det var nog Apex röda vi tittade på.... 75-an missade jag nog, tror jag.

Om du PMar mig ditt jobbnummer så slår jag dig en signal när jag har sjuan med mig till jobbet. :)

Yes, det var det!

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne!

Lite OT kanske, men min nyfikenhet tvingar mig att fråga om du är samma janne som ville köpa rör av m-verkstan på lith?

Är nämligen engagerad i verkstan och såg ditt mail! Trevligt med fler sevens i linköpingstrakten!

Mvh / Jhonatan

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne!

Lite OT kanske, men min nyfikenhet tvingar mig att fråga om du är samma janne som ville köpa rör av m-verkstan på lith?

Är nämligen engagerad i verkstan och såg ditt mail! Trevligt med fler sevens i linköpingstrakten!

Mvh / Jhonatan

Jodå det var jag som frågade verkstan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Dax att uppdatera lite:

Delar av ramen är nu punktad, ska måtta lite med motor och växellåda sedan blir det helsvetsning och komplettering med de rör som saknas. post-301-1162741307.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den här klumpen måste man försöka planera in mella sätena om man envisas med att ha Alfa 75 som donator. Tur att man är tanig.

Idén är nog att föskjuta den bakåt så mycket det går och på så vis få till lite extra utrymme. Den är inte inpassad på bilden......post-301-1162741562.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finns en kille i min närhet som bygger med alfa transaxel i ett

esther chassi. Och det blir riktigt trångt garanterar jag dej. :o

det finns inte en chans för mej att sitta bakom ratten i den bilen

och då är kardantunneln förskjuten mot passagerarsidan.

Jag är ca. 186 och väger 95 pannor så se till att hålla

dej ifrån julbordet i år för säkerhets skull oavsett, om du

nu bygger in den transaxeln i ett smalt chassi.... :P

kardantunneln blir dock bred nog att servera julbordet på

som synes :)

8698.jpg

8699.jpg

Link to comment
Share on other sites

grattis ..

ps kul med Alfa drivlina... men bredden ..suck..har ägt alfor i över 20 år.. men skulle inte satsa på detta i en 7:a pga bredden.. ds.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag är medveten om problemet med bredden. Men när jag flyttar runt grejerna och provsitter så tror jag att det kommer att funger. Jag bygger det breda McSorley chassiet, samt att idén som sagt är att förskjuta växellådan så mycket det går bakåt. Baken på min bil kommer då att bli något längre men detta tror jag kommer att innebära att sitsen på stolen hamnar framför det breda svänghjulet. Efter svänghjulet har jag tänkt smalna av kardantunneln.

Det är har jag är idag med inpassning av motor och låda, jag hoppas kunna få det och fungera och när jag provsitter (jo jag har gjort det nån gång ;) ) så tror jag att det kommer att funka. Plan B är att konvertera till "normal" växellåda från Alfas 105-serie alternativt adapterplatta till nån annan vettig låda. Men tjurskallig som man är så kommer nog transaxeln att användas....

ARROWSMITH:

Har du mer bilder på det bygget så är jag intresserad, t ex infästningen av dedionen. Använder han Alfa framvagn också?

Link to comment
Share on other sites

Kul om du får till det med lådan bak. Då blir vi, så vitt jag vet, tre transaxel-Alfasjuor i Sverige + en ESTfield i Tallin.

Vem skall bli först med 924-drivlina? Jag är sugen :)

ARROWSMITH:

Jag är också intresserad av mer bilder/info från detta bygge. Har han någon hemsida?

Link to comment
Share on other sites

ARROWSMITH

-Har du mer bilder på det bygget så är jag intresserad, t ex infästningen av dedionen. Använder han Alfa framvagn också?

-Jag är också intresserad av mer bilder/info från detta bygge. Har han någon hemsida?

Nej han har ingen hemsida, jag har lite fler bilder på bygget men överlåter gärna

diskussionen till ägaren själv.

Det är medlem #146 Johan Borg, men han är här otroligt sällan mej veteligen.

Prova med ett PM eller PM'a mej för en e-post adress till honom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...