Jump to content

Wattlänk system


Recommended Posts

Tänkte jag skulle bygga ett wattlänk system (stavas det så ?) till bakaxeln och undrar om det finns lite trevliga inspirationsbilder från forumanvändare och tillgå !!!!!

Skall bygga med 240 axel och bokram. Grunden till ramen finns klar men alla sndesträvor och dylikt är inte på plats, för att det skall passas in med wattlänk systemet. För bild titta på min andra tråd på annat ställe i forumet.

BILDER !!!

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Det finns en kul variant av watt-länken som kallas wob-länk. Beskrivnig här Wankelsport Wärmland klicka "Väghållning" nere till höger, välj sedan "Snördatorn" och bläddra ner cirkus en tredjedel (Finns även mycket annan trevlig läsning).

Wob-länken ger ett fast och lågt läge på krängningscentrum, om man vill ha det.

Jag har skissat lite på caden och det verkar som om den stående länken går att luta utan att tappa särskilt mycket i sidorörelse, kan kanske vara möjligt att peta in den framför axeln.

Link to comment
Share on other sites

Ja Lupus vi/jag pratar watt i sidled !!

Kanse skulle göra ett besök i Grästorp ! (Om inte annat för att kolla på Oplen, har läst lite på badster och blivit intreserad hur den värkligen ser ut under skalet)

Acke kanse dax att du gör ett besök hos mig ?

Mathias78 bilder går bra att maila in på anders.alverby@skf.com. Har studerat en bild på din bil som fanns på annan plats på forumet, mycket intresant!

Leto mycket intresant sida du tipsade om !!! Den kommer att studeras mer ingående. Däriomt verkar inte WoB- länken vara något för den bilen/ramen som jag bygger.

Mer bilder och tips emotages !!!!! :notworthy:

Edited by Alverby
Link to comment
Share on other sites

Jag posta en bild för ett tag sedan på rejsa

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5735&highlight=watt

Här har man en liggande watt länk som får ner roll centrum men tyvärr har jag frö mig sitter med propellern i axeln ( det vill man inte då rollcentrum då flyttar sig något med hur det fjädrar in och ut.

Denna bild beskriver nog ungefär hur jag byggt ( detta är nog en mallock tror jag) proppellern i bilen och stagen på axeln ( nu har jag oxå en de-dion axel frö att krångla till det)

post-15-1149837024.jpg

skulle dock rekomendera att söka på rejsa om watt länk det finns en del nyttigt där

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Efter tips från er :notworthy: och en del surfande bland annat på rejsa.se så har jag fastnat för ett liggande watt länk system med propellern fäst i karossen och stagenas ändar fästa i bakaxeln.

RC bör då bli konstant i förhållande till karossen och helahärligeten bör kunna monteras snett framför difklumpen. Vad jag kommit fram till är att då kan jag bygga en lägre men längre tank. Skall mäta lite och återkommer med mer info om det kommer att fungera !

Någon som vet hur lång fjädringsvägen brukar bli på bakaxeln???

Behövs vetas om jag skall undersöka om konstruktionen kommer att fungera !

Link to comment
Share on other sites

Brukar vara stötdämparna som begränsar, så du väljer själv inom de gränser som inbyggnadshöjden ger.

(Säkert precis vad du ville höra :P ) Väljer du för kort får du bassning av SFRO och kan få problem att hitta lagom hårda fjädrar.

Link to comment
Share on other sites

Det där ser inte ut som en mallock, med en mallock har man två proppelrar och en mellanlänk.

Mumford upphängning då m.a.o. antar jag.

med sådan upphängning kan man sätta rollcenter i stort sett var man vill i höjdled.

t.o.m. under marknivå

Link to comment
Share on other sites

Mumford upphängning då m.a.o. antar jag.

med sådan upphängning kan man sätta rollcenter i stort sett var man vill i höjdled.

t.o.m. under marknivå

Javisst, jag som blandat ihop mummford med malloc, en malloc är det som tidigare i tråden kallats wobley AKA Jacobs stege.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...