Matz Posted June 4, 2006 Posted June 4, 2006 Är det någon som har tips på vad man ska ha för bränsletrycksregulator? Har "tyvärr" ingen på min bil och det verka ställa till det lite då och då! Kör med Dubbla weber 45:or! Dom flesta jag har hittat är Malpassi, men läste någonstan(kanske Rejsa) att det var många som hade problem att dom läckte dock var det när det handlade om överladdade bilar! Tips mottages, både åskiter, erfarenheter och tankar! Quote
Michael Th Posted June 4, 2006 Posted June 4, 2006 (edited) king filter 0,25kg tryck så flödar inte webern.. original monterat i Alfor fram till ca -75 därefter användes mest Dellorto och..efter det verkar det som det inte alltid monterades king filter..i mina gamla Alfetta gt från -76 sitter det King filter till Dellorto.. men i Alfa 75:an från -87 inte...vet inte om det kanske sitter en regulator i pumpen eller om returen klarar av det... just det har du en ruturledning?? och kanske en högeffekt bränslepump..?? fick tipps av Sölve stål att på bla volvo b20 klarar original pumpen att leverera tillräckligt med bränsle för minst 200 hästar och att man inte skall underskatta original pumpar.. bla bla bla hoppas du blev klok nu :D Edited June 5, 2006 by Michael Th Quote
Arrowsmith Posted June 4, 2006 Posted June 4, 2006 Jag tycker att du kan vara lugn när det gäller malpassis filterking till sugmotorer... http://www.misab.se/filterking.htm jag har haft flera stycken och de finns i så många bilar idag så man måste nog säga att det är en tillförlitlig regulator. Jag har aldrig hört något illa om dom. Den progressiva som malpassi har till överladdade bilar är en helt annan regulator som inte kan jämföras med denna... Bara köp du en och du ska nog inte behöva bli besviken... Quote
Tommy Posted June 4, 2006 Posted June 4, 2006 Men om du skall ha en till delorto förgasare så kräver de ett lägre tryck... och man får beställa en annan tryckfjäder... men till Weber så funkar de i originalutförande. mycket pålitlig regulator :notworthy: Quote
Matz Posted June 4, 2006 Author Posted June 4, 2006 (edited) Okej, får nog bli en sådan då! Enl. deras(misabs) tabell skall jag ha en FK3 regulator. Hur vet man att det är rätt och hur justerings möjlighet finns det? Bör man veta hur mycket bränslepumpen flödar när man ska handla en så man slipper stå där som ett fån? Säljer dom till privat personer över disk? Michael Th: Jag har ingen retur och en helt "vanlig" bränslepump! Kul att du har blivit drillad av Sölve kommer ju ifrån min hemtrakter! Edited May 4, 2007 by Jocke E Quote
Michael Th Posted June 4, 2006 Posted June 4, 2006 tänk på att du måste ha metall kopp om du vill tävla.. (vi hade en trimm kurs med sölve i motor klubbenjag är med i.. mycket intressant kan rekomenderas... vi satt och prata 4 gånger a 3-5 timmar.klurig gubbe :D ..) Quote
Arrowsmith Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 Här blir det lite billigare för dej.... Misab utför ingen välgörenhet precis. http://www.kgtrimning.com/tryckreg.htm KG vet vad du ska ha för fjäder och du riskerar inte att få fel. Exakt hur mycket justermån tryckmässigt du får kan jag inte svara på, jag har alltid klarat mej med strax under 2 hg på mina dellorto jag använt regulatorn till så jag tror inte du ska få några problem heller. Vad har du för bränslepump idag? Pumpflödet kommer inte påverka regulatorn så länge den bara klarar av bränslebehovet. Returledning tillbaka till tanken behöver du inte ha till regulatorn till dina förgasare. Jag kan hålla med om att Sölve är en trevlig och kunnig man. Där har man spenderat många timmar och diskuterat motorkonstruktioner och teorier.... Det är synd att han har börjat trappa ner på sin verksamhet bara :( Quote
Matz Posted June 5, 2006 Author Posted June 5, 2006 (edited) Tack för svaren, tyvärr hade både Misab och KG slut på dom! :515: Missab visste inte när det skulle få in, KG däremot fick nog en sändning på onsdag eller torsdag om man har tur... Som vanligt vill man ju ha sakerna NU :mad: Är det någon skillnad på en "bränsletrycksregulator" och en "tryckregulator"?? Med tanke på svaret jag fick av Bosse nedan, på frågan om dom hade en tryckregulator för förgasare hemma eller om det var beställningsvara!! Länk till Roadsters tryckregulator!! Fick ett svar av Roadster: Hej! Det går inte överhuvudtaget att används en BTR. Dina flottörer reglerar ju mängden i förgasarna. Det man kan göra med förgasarmotorer är att byta ut munstyckena i förgasarna till några som ger 30% mer. Detta har gjorts men det är en del pyssel innan man når rätt. Hälsningar Bo Jakobsen, Roadster Bil AB Edited May 4, 2007 by Jocke E Quote
Michael Th Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 kanske skulle ringa Sölve... allvarligt menat nu..!! Quote
Mrlynx Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 Han tänkte nog att du ville konvertera till E85. På insprutare är det vanligt att man byter ut bränsletrycksregulatorn för att få rätt bränslemängd till E85. Quote
Daffe Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 Prova Trendab, de har säkert dessa på lager. www.trendab.se Quote
Matz Posted June 5, 2006 Author Posted June 5, 2006 Japp mailade dom idag vid lunch, och dom hade en som man kunde justera från 0,10-0,35 bar. Antar att det är normalt, verkar som om jag skall ha runt 0,2 till mina weber 45:or.... Quote
Thomas Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 Vad har du för pump och vad ger den för tryck och flöde? ger inte din pump över 0,25kg i tryck så behöver du ingen regulator till Weber. ev. kan jag ha en regulator.. Quote
Thomas Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 ja ja original men vad är det för bil/motor m.m felet kanske är annat, t.ex flottörerna Quote
Thomas Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 t.ex. flottörnivå, slitna nålventiler/mässing- viton? flottörer i mässing/läckage? samma nivå i bägge fuggarna. brukar funka bra på 8mm mellan överdelflottör och gods när flottören nuddar kulan (den kan vara fjäderbelastad och skall inte tryckas in) skräp i nålventilsäte? repor i dito m.m.m.m.m. you name it. originalpumpar ger sällan mer än 0,25kg i tryck. Quote
Drake Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 Kolla så att dom är gummiupphängda annars skummar soppan lätt. Sen måste du ställa flottörnivån rätt annars kommer det inte att funka. Kolla även så du inte har nåt ånglås i soppaledningenoch att pumpen räcker till http://www.kgtrimning.com/ Quote
Michael Th Posted June 6, 2006 Posted June 6, 2006 viktigt vid gummiupphängning bör man även ha ett stag i ytterkanten som hindrar förgasarna att stutsa upp och ner...sitter original monterat på alla Alfa radmotorer med dubbelförgasare..även staget är gummiupphängt.. :racesmile: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.