Jump to content

Bromsslang Stålomspunnet vs gummislang


Jonte

Recommended Posts

Det kom in en kund på jobbet och klagade över att bromsverkan på hans tyska 80-talsbil var dålig (nedslag på SBP). Vi gjorde ett par "riktiga" stålomspunna istället innan vi kapade isär hans för att kolla felet.

Hålet i den stålomspunna till vänster är 3.5 mm, vad den är i gummislangen kan man bara gissa.

Så det är inte helt uppåt väggarna att köpa nya bromsslangar :thumbsup:

post-5-1149256970.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dessutom blir bromsarna MYCKET tajtare med stålomspunnen slang.

Är det verkligen så jag trodde att teflonlinern tog allt tryck och att höljet var bara till för att skydda linern :o

/Janne

Link to comment
Share on other sites

jag gissar att slangarna vi köper från hydroscand är menade för helt andra saker än det "fjolliga" trycket vi orkar pumpa fram me fötterna...

därav flexar dom säkert betydligt mindre än orginalslangarna

Link to comment
Share on other sites

"det "fjolliga" trycket vi orkar pumpa fram me fötterna..." kan bli f*n så högt med en panikinbromsning med liten huvudcylinderdiameter och hyfsat långa pedaler Acke. :icon_smartass1:

Räkna på att du trycker bortåt 100 kg på pedalen med en pedalutväxling på 10:1 med hängande pedalställ

och en huvudcylinder på ca. 15mm diameter. Då har du hundratals bar i ledningarna (orkar inte räkna nu, det är läggdax) vilket kräver slangar därefter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...