Jonte Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Det kom in en kund på jobbet och klagade över att bromsverkan på hans tyska 80-talsbil var dålig (nedslag på SBP). Vi gjorde ett par "riktiga" stålomspunna istället innan vi kapade isär hans för att kolla felet. Hålet i den stålomspunna till vänster är 3.5 mm, vad den är i gummislangen kan man bara gissa. Så det är inte helt uppåt väggarna att köpa nya bromsslangar :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Dessutom blir bromsarna MYCKET tajtare med stålomspunnen slang. Jag har dito från Hydroscand och dessa är kanon !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 7, 2006 Share Posted June 7, 2006 Kan bara instämma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted June 7, 2006 Share Posted June 7, 2006 Dessutom blir bromsarna MYCKET tajtare med stålomspunnen slang. Är det verkligen så jag trodde att teflonlinern tog allt tryck och att höljet var bara till för att skydda linern :o /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Är det verkligen så jag trodde att teflonlinern tog allt tryck och att höljet var bara till för att skydda linern :o /Janne Korrekt, stålstrumpan är enbart för att hindra mekanisk åverkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 jag gissar att slangarna vi köper från hydroscand är menade för helt andra saker än det "fjolliga" trycket vi orkar pumpa fram me fötterna... därav flexar dom säkert betydligt mindre än orginalslangarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 "det "fjolliga" trycket vi orkar pumpa fram me fötterna..." kan bli f*n så högt med en panikinbromsning med liten huvudcylinderdiameter och hyfsat långa pedaler Acke. :icon_smartass1: Räkna på att du trycker bortåt 100 kg på pedalen med en pedalutväxling på 10:1 med hängande pedalställ och en huvudcylinder på ca. 15mm diameter. Då har du hundratals bar i ledningarna (orkar inte räkna nu, det är läggdax) vilket kräver slangar därefter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 555 bar (o så fjolligt ..... :515: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 15, 2006 Share Posted June 15, 2006 555 bar (o så fjolligt ..... :515: ) för en norrlänning är de fjolligt.... :515: :515: :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.