Micael Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Nu när bilen är klar så vill ju ungarna åka med. Jag kan sätta in deras bilstol i passagerarsätet i och med att jag har 3 punkts bälten. Men hur skyddar man dom från vind,stenskott, ljud etc. Jag själv kommer ju att ha hjälm, men är det bra för en 3-5 åringa att bära hjälm? Jag tänker då på deras klena nackar. Är det kanske en skinnluva och ett par skidglasögon som är bäst. Är det nån som har några funderingar kring detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Skinnjacka och keps har min son, när vi åker till glasskiosken. Farten överstiger sällan 60 km/h, det känns ju lite osäkert för den som inte har en ratt att hålla sig i.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Hej min ungar gillar att åka 7a vi brukar andvända slalom hjäm o glasögon vid längre turer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Hur gamla är barnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 31, 2006 Author Share Posted May 31, 2006 Dom är 3 och 5. Vi har precis vänt den yngsta så han åker fammåt i sin stol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Dom är 3 och 5. Vi har precis vänt den yngsta så han åker fammåt i sin stol Ok, han åker i en frammåtvänd bilbarnstol? Åker 5 åringen på bälteskudde? Har du vindruta på bilen? Störtbåge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 31, 2006 Author Share Posted May 31, 2006 Ok, han åker i en frammåtvänd bilbarnstol? Åker 5 åringen på bälteskudde?Har du vindruta på bilen? Störtbåge? Nä, båda åker bilbarnstolar. Dock har dom olika typer. Den storas stol använder bara det vanliga bältet men den har eget ryggstöd, huvudstöd och sittdyna. Den lilla åker i en vanlig bilbarnstol. Den lilla har ne Britax Two Way Plus Den stora har en Britax Kid Jag har strörtbåge bakom huvudet, men jag vet inte om den är att räkna med. Den ser lite klen ut. Vindruta är det ont om. http://www.britax.se/meny1Frame-1.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Nä, båda åker bilbarnstolar. Dock har dom olika typer. Den storas stol använder bara det vanliga bältet men den har eget ryggstöd, huvudstöd och sittdyna. Den lilla åker i en vanlig bilbarnstol.Den lilla har ne Britax Two Way Plus Den stora har en Britax Kid Jag har strörtbåge bakom huvudet, men jag vet inte om den är att räkna med. Den ser lite klen ut. Vindruta är det ont om. http://www.britax.se/meny1Frame-1.html Bilbarnstolarna ger ett bra skydd. Så där har du gjort allt man kan. Barn har ju alltid tunga huvuden i förhållande till deras kroppar och nackstyrka. Så om en hjälm ska användas får den nästan inte väga någonting. Samtidigt skulle iaf jag vilja ha ett heltäckande skydd för ansiktet iom att humlor och dylikt gör ganska ont om man kommer med lite fart. Så skinnhuva och glasögon är nog ingen dålig idé. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted May 31, 2006 Author Share Posted May 31, 2006 Bilbarnstolarna ger ett bra skydd. Så där har du gjort allt man kan. Barn har ju alltid tunga huvuden i förhållande till deras kroppar och nackstyrka. Så om en hjälm ska användas får den nästan inte väga någonting. Samtidigt skulle iaf jag vilja ha ett heltäckande skydd för ansiktet iom att humlor och dylikt gör ganska ont om man kommer med lite fart. Så skinnhuva och glasögon är nog ingen dålig idé. Man tackar för infon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts