Jump to content

Friktion i bussningar


Antas

Recommended Posts

Hej alla bilbyggare!

Söndagen har gått åt till tänkande och tillverkning av U-fästen till bärarmar (bak). Grannen ska svarva plastbussningar till bäramarna. Vi hade en diskussion om och hur och var rotationen sker. Fästbulten är M12 på denna sitter en distanshylsa och utanpå den plastbussningarna som sitter i yttre röret(35x3) på vilket bäramen är svetsad (25x3). Enligt mitt förmenande har distanshylsan funktionen att förhindra att skänklarna i U-fästena pressas samman och rotationen borde ske mellan distanshylsan och plastbussningen. Enligt grannen ska rotationen ske mellan distanshylsan och fästbulten (M12). Han tycker att plastbussningen endast fyller funktionen att vara distansmaterial mellan skänklarna på U-fästet.

Hade lite funderingar på att montera en smörjnippel på yttre röret (35x3) för att minska friktionen mellan plastbussning och distanshylsan men om rotationen sker enl grannen fyller ju smörjnippeln ingen funktion,eller.....?

Någon som vet hur att göra? (Hoppas att texten blev begriplig)

Link to comment
Share on other sites

så som jag ser det skall bussningen glida på hylsan .inte på bulten då bulten klämmer fast hylsan i fästet.. jag har tänkt mig fett/smörj nippel för att regelbundet kunna smörja pu bussningarnadå dom är 2 delade kommer fettet in till hylsan.

:racesmile:

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

I de flesta dämpande bussningarna ska all rörelse ske i det dämpande materialet, det finns alltså inga glidande ytor i gummibussningar tex.

Själv skulle jag undvika att använda en vanlig skruv som yta i en lagring, du har inte tillräcklig koll vare sig på vare sig diameter, rundhet eller ytfinhet. Det är också svårt att få till en vettig lagring i sidled om du lägger rörelsen vid skruven. (Du har väl inge glömt sidkrafterna i framvagnsbussningarna?) Det kan vara lite knekigt att få till lagring i sidled om du tar rörelsen mellan innerrör och bussning. Ytterytorna måste vara vinkelräta mot röret för att det inte ska nypa.

Gissar att det här ämnet varit uppe till diskussion här ett antal gånger tidigare i olika former.

Link to comment
Share on other sites

Tur att detta forum finns!

Har sett en bild på pu-bussningar någonstans på detta forum men hittar inte just nu.

Alltnog bussningarna kommer att ha en "fals" på 5 mm som vilar mot skänklarna på U-fästet."Falsen" kommer att bli parallell med skänkeln,alltså vinkelrät mot distanshylsa (och fästbult). ""Falsen" kommer att ta upp sidokrafterna (hoppas jag!). Menar du med "innerrör" det jag kallar "distanshylsa"? Distanshylsan kommer att klämmas fast mellan U-fästets skänklar och borde därför inte kunna rotera(på fästbulten M12) utan rotationen sker mellan pu-bussning och det jag kallar "distanshylsa".Ev smörjning borde därför vara mellan PU-bussningen och "distanshylsan.

Fan, det vore mycket enklare att visa med en bild!

Vi är tacksamma för alla synpunkter och råd och dåd.

Antas i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Ska du ha pu-bussning så måste du ha uniball (länklager) i andra änden för när ena hjulet fjädrar ner och det andra står still eller fjädrar upp så får du en vridrörelse i länkarna och de belastar fästena så hårt att det kommer att spricka

Link to comment
Share on other sites

Jodå,vi kommer att ha uni-balls i andra änden(mot hjulet).

Här har vi också mycket funderingar.

Bärarmen blir i 25x3 sömlöst.Uni-ballen (hane) är M14. Innerdiametern på röret blir 25-6=19mm. Eftersom uni-ballen är M14 blir det 5 mm (19-14) kvar till svetshylsan dvs 2,5 mm att tillverka gängan i. För oss verkar det vara tunnt! Ett annat problem är att den gängade biten på uni-ballen är endast 35 mm. Hur långt in i svetshylsan bör den gängade delen gå för att anses "säker"? OBS hänsyn måste även tas till stoppmuttern.Såvitt vi ser och förstår blir justermånen inte speciellt stor. Besökte i dag Momentum för att försöka få tag på Uni-balls med längre gängad del. Tyvärr,tyvärr finns inte längre! Försökte även med M12 men de var ännu kortare.

Link to comment
Share on other sites

Lyckan är fullständig!

Grannen kom över efter att ha svarvat en svetshylsa. Blev perfekt!

Våra farhågor angående godstjocklek visar sej vara obefogade

Idag ringde Stena Metall och meddelade att dom har fått hem ett sömlöst rör 25x3, halva priset jämfört med Tibnor!!! Det blir ett sant nöje att hämta det i morgon.

Solen skiner i Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Vi är helt överens, rörelse mellan fastklämd distanshylsa och bussning. Smörjning kan vara ide att kolla med plastleverantören. en del fetter får plasten att svälla.

I en fyrlink får du inga sidkrafter i bussningarna så det var inget porblem.

Tumregeln för gänglängd är 1,5 x skruvdiametern, 2x om du har sämre material och 1x om du har väldigt bra material. 14x1.5=21mm, så ska du ha någon justermån får du nog ta låga låsmuttrar.

2.5mm i väggtjocklek är inte så tunnt, du har byggt en hel bil med rör som är klenare ;) Förslagsvis behöver du inte lägga hylsan i röret du kan göra den 25mm och skarv den till röret.

edit:

Ska alltid kolla om någon postat medan man skrivit. Skönt att det ordnat sig.

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

ANTAS

Jag ser du har ett ledlager med smörjkopp.....

Var försiktig med att använda sådana om du ska fresta bilen hårt..

Ledlagren har en försvagad punkt där iom. smörjkoppen och dess hål

och det är inte helt ovanligt att de går av där och det är inte kul.

Jag har sett ett otal sådana avslitna ledlager där bara kulan sitter kvar i fästbulten

och resten av ledlagret är på turné på annat håll.

Har du ett ledlager som är smitt liksom Rodobal MTE serien så kan du däremot

vara helt lugn....

Bara ett tips.... :)

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Hade ingen ANING om detta! Vid närmare eftertanke förefaller det rimligt att det blir en svag punkt vid smörjkoppen. Alla vi har talat med har rekommenderat att vi tar Uni-balls med smörjkopp. Smörjkopp ger ju möjligheten att "pressa ut" damm och föroreningar. Hmm....vad menar du med "fresta hårt på bilen"? Vi kommer inte att tävla,möjligtvis köra isbana (vi har ju den fördelen i Norrbotten). De Uni-balls vi använder är SKF SAKAC 14M. Någon som har någon erfarenhet av kvalitén på dessa? Vilka säljer Rodobal MTE?

Tack alla ni som delger oss era kunskaper och erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...