Michael Th Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 hejsan jag har fått ta en 2,9 I sierra bakaxelklump... gratis :D ..MEN måste demontera i helgen..hämtas av bilskroten på måndag.. enkla knep...Tack.. bilen står ute på en grusplan.. hur snabbt och lätt... ev tar jag hela bakvagnen.. ja jag har tänkt att ta spjällhuset... för det ser så häftigt ut.. snälla hjälp hur gör man bässt.har skruvat med massor av bilar dom senaste 37 åren (fick bil till min 7 årsdag) MEN jag har alldrig varit under en sierra... :o bästa lowcost hälsningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Jag har aldrig demonterat dylikt från en sierra men har man ingen lyft eller grop så skulle jag välta upp bilen på sidan(dvs om den ändå skall till skroten) väl vält så borde det gå att demontera klumpen smidigare åtminstonde. /janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Jag har aldrig demonterat dylikt från en sierra men har man ingen lyft eller grop så skulle jag välta upp bilen på sidan(dvs om den ändå skall till skroten) väl vält så borde det gå att demontera klumpen smidigare åtminstonde./janne välta var jag inne på.. men vad behövs för andra verktyg och vad brukar sitta fast... kommer man åt med en liten och stor vinkelslip eller behöver man något annat lämpligt verktyg Spett?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Vinkelslipar och bra hylsnyckelställ. slägga är nog inte fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Vinkelslipar och bra hylsnyckelställ. slägga är nog inte fel. hmm jo... men har någon här demonterar en Sierra bakaxel...själv? just nu regnar det och bilen står 2 km härifrån...i mörker :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Med bilen på sidan så tar det någon timma för mig att göra det själv det var absolut inga problem Hylsnyklar var nog det främsta verktyget. Och så ett långt bra järnrör :prop: Jobba på Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 måste demontera i helgen..hämtas av bilskroten på måndag.. Du har ju hela helgen på dig... :P Hade jag bott nära så hade jag hjälpt dig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Med bilen på sidan så tar det någon timma för mig att göra det själv det var absolut inga problem Hylsnyklar var nog det främsta verktyget. Och så ett långt bra järnrör :prop: Jobba på Michael W tog du ner hela bakvagnen som en enhet eller bara bakaxelklumpen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 (edited) Du har ju hela helgen på dig... :P Hade jag bott nära så hade jag hjälpt dig... TACK Fredrik du är en redig kompis !!! :notworthy: men jag har förståelse att du inte kan komma .. Edited May 19, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 hejsan jag har fått ta en 2,9 I sierra bakaxelklump... gratis :D ..MENmåste demontera i helgen..hämtas av bilskroten på måndag.. enkla knep...Tack.. bilen står ute på en grusplan.. hur snabbt och lätt... ev tar jag hela bakvagnen.. ja jag har tänkt att ta spjällhuset... för det ser så häftigt ut.. snälla hjälp hur gör man bässt.har skruvat med massor av bilar dom senaste 37 åren (fick bil till min 7 årsdag) MEN jag har alldrig varit under en sierra... :o bästa lowcost hälsningar Vi har demonterat en Scorpio 2,9. Det enklaste visade sej vara att ställa bilen på pallbockar och ta loss och släppa ner hela bakvagnen.Om du tänker använda drivaxlarna är det en fördel att ha bakvagnen intakt eftersom du då får alla mått som behövs dessutom följer bromsar med skivor med (skär av bromsslangarna,du kommer ändå att behöva nya). Vi har byggt spindlar med urkapade detaljer ur originalbärarmarna.Fungerade perfekt, i allafall hittils (har inte provkört än!) Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 20, 2006 Author Share Posted May 20, 2006 check listan hittintills... vajerspakblock för vältövningen skarvsladdar... vinkelslipar el muttermaskin +krafthylsor.. spett slägga plåtsax.. + lite tur... wish me luck.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 check listan hittintills...vajerspakblock för vältövningen skarvsladdar... vinkelslipar el muttermaskin +krafthylsor.. spett slägga plåtsax.. + lite tur... wish me luck.. Vältövningen intresserar mig mycket! På min gård står en nyinköpt Sierra och väntar på demontering, och att välta den har jag övervägt, det gör ju saker och ting enklare. Rapportera gärna när ni är klara, och helst med bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 20, 2006 Author Share Posted May 20, 2006 (edited) fel fel fel... det var inte en sierra.. det var en skorpa... vad vet jag 2,9I.. om den har viskos diff vet jag inte säkert.. men det var gratis i alla fall.. nåväl jag hakade fast ett grovt spännband i gångjärnet på förarsidans passagerar dörr.. stängde förardörren bandet la jag över taket och fäste i mitt starka spakvajerlyftblock (lyfter 1,5 ton) ingen leksak... det fäste jag i en närlligande industribyggnad i en pelare nära mark.. ett gäng med spaklyftningar senare(5 min) så stod skorpan på sidan lätt vilande på sida och några utplacerade däck VIKTIGT satte 2 stålprofiler diagonalt upp mot karossen.. VIKTIGT !!! demonterade bultar till stötdämpare 19 hylsa med min ``bruksbo´´ el muttermaskin billig skit maskin som säljs i dom flesta skit affärer typ rusta för mellan 378 - 500 kr ca.. den är jättebra och när den går sönder köper jag en ny direkt...med den byter min fru hjulen på hennes bil.. :notworthy: :D . efter stötdämparna skruvade jag bort dom 2 bultarna till kränghämmaren 13 hylsa mittfäste till klumpen 4 bultar 13 hylsa om jag kommer ihåg rätt demonterade kardanen 15 ring nyckel och ett gäng med muskler.. dom är förövrigt dom enda bultarna som jag tog hand om .. fingängade. lossade handbroms vajrarna vid spaken.. klippte av bromslangarna.. lossade bakvagnsramen med 2 st 17 bultar per sida och 1st 19 bult per sida... sedan med ett raskt bryt med spettet ramlade hela bakvagnen ner på backen.. upps glömde abs givarna..skit oxå :D släpade vagnen åt sidan lossade vajerblocket.. tog bort stöttorna och brak.. skorpan på marken. med hjälp av en förbipaserande motorburen ungdom lyfte vi upp hela bakvagnen på mitt släp och jobbet är så långt avklarat.. om man skall göra så här vet jag inte och tar inget ansvar om någon skadar sig när dom gör så här.. MEN för mig funka det klockrent. knappt en timme tog processen.. tack för visat intresse. fram för mer lowcost prylar :D :racesmile: Edited May 21, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 :racesmile: :racesmile: Blir nog så jag kommer att göra också! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Skitenkelt eller hur :) Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Samma här när jag bara hittar ett bra objekt. Var och tittade på en i fredags som stod på skivorna...rost över allt. Kanske bättre med ett rullande objekt. Bilar sunkar till ganska fort.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 20, 2006 Author Share Posted May 20, 2006 Samma här när jag bara hittar ett bra objekt. Var och tittade på en i fredags som stod på skivorna...rost över allt.Kanske bättre med ett rullande objekt. Bilar sunkar till ganska fort.... denna skorpan var tänkt som 4 timmars rejs bil men då kopplingen gick tidigt så beslöts det att skrota bilen... iofs skulle jag inte fega att köpa en utrostat lik det man vill ha rostar ju inte sönder direkt.. broms skivor vill man ju ha nya(biltema kanske) liksom alla andra bromsdelar.. om bilen är rostig brukar dom vara billiga.. :D bakaxlar och växellådor har ju olja i sig så vad skall hända.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 20, 2006 Author Share Posted May 20, 2006 Skitenkelt eller hur :) Michael W jo.. :D blev inte svetig enns, det jobbigaste var nog tagen med spak blocket.. synd att det inte fanns en truck i närheten..då hade det varit ennu lättare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 denna skorpan var tänkt som 4 timmars rejs bil men då kopplingen gick tidigt så beslöts det att skrota bilen...iofs skulle jag inte fega att köpa en utrostat lik det man vill ha rostar ju inte sönder direkt.. broms skivor vill man ju ha nya(biltema kanske) liksom alla andra bromsdelar.. om bilen är rostig brukar dom vara billiga.. :D bakaxlar och växellådor har ju olja i sig så vad skall hända.. Du har rätt. Det skulle vara om bromsoken rostar ihop då.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 20, 2006 Author Share Posted May 20, 2006 Du har rätt. Det skulle vara om bromsoken rostar ihop då.... vill du bygga en ny bil med gamla sunkiga bromsok...det är nästan så jag säger skäms... jag tänker ha nya ok.. om det inte finns utbyter så kanske biltema har nya ... om du hittar en rullande bil så är risken att dom bakre oken inte är gamla rostskadade... ganska så liten. men valet är ditt.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Ett alternativ är att renovera de ok man har. ifall kolvarna är ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 21, 2006 Author Share Posted May 21, 2006 OBS om ni beslutar er för att välta bilen på sida gör inte som jag.. dvs vält bilen så passagerarsidan är neråt.. då jag inte kände ford axelns anatomi så noga så glömde jag avluftningen vilken sitter på pasagerarsidan :( när klumpen lossnade från bilen drogs ventilations slangen ut och oljan dribblade ner på bromsar och hjul.. detta hade förmodligen inte hänt om jag vält upp den på förarsidan.. så som mitt tipps förarsida ner passargerar sidan i vädret... :D men som sagt innan jag tar inget ansvar för om ni klantar er snälla sätt 2 stabila stöttor så inte detta blir ert sista bil jobb.. better safe than sorry. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 OBS om ni beslutar er för att välta bilen på sida gör inte som jag..dvs vält bilen så passagerarsidan är neråt.. då jag inte kände ford axelns anatomi så noga så glömde jag avluftningen vilken sitter på pasagerarsidan :( när klumpen lossnade från bilen drogs ventilations slangen ut och oljan dribblade ner på bromsar och hjul.. detta hade förmodligen inte hänt om jag vält upp den på förarsidan.. så som mitt tipps förarsida ner passargerar sidan i vädret... :D men som sagt innan jag tar inget ansvar för om ni klantar er snälla sätt 2 stabila stöttor så inte detta blir ert sista bil jobb.. better safe than sorry. :racesmile: Absolut, stöttor, stöttor, stöttor. Det tänker jag absolut inte glömma. Däremot hade jag nog inte tänkt på avluftningen, tack för påpekandet! :) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.