riek Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Det är dags för bakplåten ge mig en fempunktslektion, snälla! 1. utrustning, spännband och infravärme..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Hej!Jag förmodar att du använder aluplåt.0.6-0.8?Pappersmall i hårdare papp är guld värt.En kullrig karosseri-hammare att dressa plåten runt rören och bakre övre bågen.En gummiklubba är också bra.Det går att göra några snitt i radien och hamra plåten fint runt rören.Synd att inte jag gjorde detta,hm...Fint,alltså! En bra pappmall är modellen.Underlagspapp finns hos färaffärer och byggvaruhus. mvh pixbo ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Hittade några bilder från Dala7:ans bakdel... Det som gäller är en mall och karosserihammare... gärna även en i trä! Jag använde även lite gasolvärme för att släppa på spänningarna innan jag hammrade plåten runt rören. och glöm inte tvingarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 http://seven_hmb.booksgarage.com/bilbygget_del_14.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
riek Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 :notworthy: Jag tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 (edited) Hej!Jag förmodar att du använder aluplåt.0.6-0.8 Vilken typ av alu plåt har ni använt er av till detta.. ? Edited May 17, 2006 by Zyxx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 0.6 å 0.8 känns lite tunnt, funkar det verkligen? Jag tänkte ta 1.25 :prop: /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 Jag använde 1,25 mm:s aluplåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Jag också ! 1,25 alltså. Ta det lugnt när du spänner fast plåten med tvingarna, använd långa och breda mellanlägg, eller som jag en hel plywoodskiva , så dom inte viker sej och gör märken i plåten. Spänn fast en mindre plåt vid ena hörnet först och prova att knacka den runt så du får in känslan. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts