Acke Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Det står "bara": Buren bygges enligt ritningarna i slutet av regelverket eller efter beskrivningen i det Danska regelverket, men skall alltid överensstämma med FIA’s krav for rördimensionar och rörkvalitet. i regelementet, men då jag inte har det Danska eller vet FIAs krav så hjälper det mig inte så mycket.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Köp rör av en firma som tillverkar burar, dom vet dimensioner etc. Tex rolfstorp svets och smide 0340-375 08, rallyprodukter 054-54 77 72. Det är inte direkt blötjärn i burrör så vad som helst duger inte. Huvudbågen ska vara minst 45X2,5 om jag kommer ihåg rätt och dom andra 40X2, men fråga dom som vet, det är säkrast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lippoman Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Specifikationer på användbara rör: ………………………………………………………………………………………………………………. Min kvalité - Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol Min sträckgräns - 350 N/mm2 Min dimension Huvudbåge - 45 X 2,5 alt 1,75" X 0,095” eller 50 X 2,0 alt alt 2,0” X 0,083” För övriga delar på buren - 38 X 2,5 alt 1,5” X 0,095” eller 40 X 2.0 alt 1,6” X 0,083” ………………………………………………………………………………………………………………. Olegerat stål får maximalt innehålla 1 % mangan och 0,5 % andra ämnen. Ovanstående är minimikrav. Vid val av stål, ska hänsyn tas till förlängningsegenskaperna och svetsbarhet. Rören ska vara böjda i kallt tillstånd och radien på böjen ska vara minst 3 ggr rördiametern. Om röret blir ovalt under böjningen ska förhållandet mellan minsta och största diametern vara minst 0,9 eller större. Art. 8.1 till 8.3 omfattar skyddsburar tillverkade utan ASN godkännande (Art 8.4) eller FIA homologering För kontroll av godstjocklek ska ett hål med diameter 6 mm finnas ca 5 cm från golvet i huvudbågens och främre bågens vertikala del. Detta gäller ej homologerade/certifierade burar. Hämtat från SBF:s tekniska regler... Men jag rekomenderar oxå att du tar kontakt med ngn som tillverkar burar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 tackar tackar.... :) de e inte till för att tävla, utan på Hondaklubbens årsmöte fick jag igenom att jag skall få köra på våra banträffar... De betyder 4-5 körningar per år vilket ingår i årsmedlemskapet på nu höjda 300:- :D klart godkännt.. :wub: Dock satte vi kravet att bågen skulle hålla samma materialstandard som i Locostserien... :) därav frågan.. Tack åter igen.. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Jaså, jag pratade med John Kraft(banansvarig för hondaklubben) på Gelleråsen. Han lät mig vara med en gång för två år sedan men hade fått skit för det i efterhand för att öppna bilar anses farliga. Det vore ju fint om dom ändrat sig(jag har reglemenrsenlig båge)men jag ska inte pressa stackars John igen för att han var hygglig och lät mig vara med bara för att jag har hondasnurra. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 Jo, kraft känner jag allt. :) å kravet sattes så att man måste ha fullbur och inte bara rundslagningsbåde.. jag försökte få med att även sjuor me Honda MCmotorer skulle få köra, men det röstades ner.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 Har en Honda som bruksbil för tillfället och 300 pix har jag nog råd med :) länk? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 18, 2006 Author Share Posted May 18, 2006 www.hondaklubben.com :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.