Jump to content

Korta Styrväxel


Zyxx

Recommended Posts

Skulle börja på att korta styrväxlen men blir inte överens med mig skälv hur jag ska göra..

Finns det någon som har info hur det går till och vad ska man tänka på

IMG_1519.jpg

IMG_1526.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi lämnade iväg våra styrväxlar till en mekanisk verkstad som kortade och gängade den kapade änden, sedan kortar vi själv ytterröret.

Tycker att det ser ut som om du har koll på läget med att lederna skall ligga i linje med bärarmarnas infästning i chassit.

Link to comment
Share on other sites

Hej!Om du har Escort Mk1-2 styrväxel är det till att kapa samt slå gänga i svarven.Stigning 1.25.

Kapa nu på den sidan som inte har gängan för styrningen.

mvh pixbo ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo att lederna ska vara i linje med bärarmarna har jag nog fått klämm på... men fattar inte varför

för om man svänger samtidigt som det fjädrar så ligger inte lederna i linje med bärarmarna.. någon som kan förklara ?

Om jag kortar stången där jag tror så blir ytterröret väldigt kort därför har jag inte börjat på det änu

Vad har ni för mått på era ytterrör efter kapning ?

Det är en styrväxel från Cortina GT 72:a som jag har...

Edited by Zyxx
Link to comment
Share on other sites

Det går inte att placera lederna "perfekt" så att de aldrig kommer orsaka guppstyrning, däremot så är det en bra kompromiss att ha dem i linje med infästningspunkterna fär bärarmarna, då kommer man slippa guppstyrning när bilen körs rakt framm i allafall.

Link to comment
Share on other sites

Vi lämnade iväg våra styrväxlar till en mekanisk verkstad som kortade och gängade den kapade änden, sedan kortar vi själv ytterröret.

Tycker att det ser ut som om du har koll på läget med att lederna skall ligga i linje med bärarmarnas infästning i chassit.

Jag kanske är lite sen i skallen men vad menar ni med i linje med infästningen i chassit? Vilken linje pratar man om?

Mvh Mange

Link to comment
Share on other sites

Styväxelns leder skall vara i linje med övre och nedre bärarms ledpunkter.

Jag försökte snabbt slänga ihop en skiss som illustrerar ovannämnda.

post-171-1147082637.jpg

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Ja - förutom vinkeln på övre bärarmen... Den ser verkligen ihopslängd ut! ;)

Uppåt skulle det vart ja!

Jag lägger in den korrigerade så att alla får sinnesfrid

post-171-1147103286.jpg

/Janne

Edited by Borken
Link to comment
Share on other sites

Hej!Om du har Escort Mk1-2 styrväxel är det till att kapa samt slå gänga i svarven.Stigning 1.25.

Kapa nu på den sidan som inte har gängan för styrningen.

mvh pixbo ;)

Behöver man korta styrväxeln från escort 1-2?

är inte bokramen anpassad efter escort mk1 styrväxel?

Link to comment
Share on other sites

Det går att placera växeln så att man får minimal bumpsteer men det är fruktansvärt pilligt.

Korta och det blir ganska enkelt att dynga dit växeln.

H janne

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Lånar både tråden och en bild...

Har letat runt ganska mycket men jag fattar inte riktigt var "den gängade delen" finns...

Kan tillägga att jag har styrväxel från Volvo 240.

Har pillat lite på den men allt känns som det sitter stenhårt...

Är det det jag ringat in blått man ska kunna skruva av (fast i andra änden då)?

post-714-1167830159.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej...

På min styrväxel som är från 240 utan servo sitter "ändarna" fast med ett pressat märke ner i ett spår i kuggstångs axeln.

Jag slipade bort pressningen och sedan var det bara att skruva av ändarna.

Här är ett par bilder :) så att det är lättare att förstå.

post-601-1167856921.jpgpost-601-1167856938.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som nämnts blir styrväxeln väldigt kort.

Vi har använt en styrväxel från en Escort mk1. När allt är kapat och monterat efter all kunskap som finns inom detta forum visade det sej att vår "bump-steer" var nästan 0.

Kapning och gängning av tvärstången (vet inte om det heter så?) gjorde grannen i sin svarv. Vi är nöjda (hm...än så länge!)

Bifogar en bild på den kortade styrväxeln.

Antas i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Nu när ändå styrväxlar är på tapeten...

Var köper man enklast och billigast en Escort styrväxel eller löst drev/kuggstång med snabbare utväxling?

Såg att Burton hade ett Quaife kit för 88pund men det borde väl finnas att köpa här i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Hej...

På min styrväxel som är från 240 utan servo sitter "ändarna" fast med ett pressat märke ner i ett spår i kuggstångs axeln.

Jag slipade bort pressningen och sedan var det bara att skruva av ändarna.

Här är ett par bilder :) så att det är lättare att förstå.

Det är sådana här svar som gör att jag blir så lycklig! Kände inte riktigt igen det där med att borra bort svetsar (har inte tittat jättenoga så jag trodde jag missat dem). Jag verkar ha exakt samma modell som du med inpressningar av något slag. Med hjälp av dina två UTMÄRKTA bilder så klarnade allt! Tack som fan :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Fick isär min Volvo 240 styrväxel nu... Men min är nog inte samma som Lars H. Mina ändar var "bulten" och själva styrväxeln var "muttern". Så jag borde kunna kapa styrväxeln, borra ett hål och gänga M14x1,5. Fast någon annan får svetsa ytterröret, det är aluminium...

Lars H: Var ditt ytterrör i aluminium?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...