Zyxx Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 Skulle börja på att korta styrväxlen men blir inte överens med mig skälv hur jag ska göra.. Finns det någon som har info hur det går till och vad ska man tänka på Quote
Sonett7 Posted May 5, 2006 Posted May 5, 2006 Vi lämnade iväg våra styrväxlar till en mekanisk verkstad som kortade och gängade den kapade änden, sedan kortar vi själv ytterröret. Tycker att det ser ut som om du har koll på läget med att lederna skall ligga i linje med bärarmarnas infästning i chassit. Quote
pixbo Posted May 5, 2006 Posted May 5, 2006 Hej!Om du har Escort Mk1-2 styrväxel är det till att kapa samt slå gänga i svarven.Stigning 1.25. Kapa nu på den sidan som inte har gängan för styrningen. mvh pixbo ;) Quote
Zyxx Posted May 5, 2006 Author Posted May 5, 2006 (edited) Jo att lederna ska vara i linje med bärarmarna har jag nog fått klämm på... men fattar inte varför för om man svänger samtidigt som det fjädrar så ligger inte lederna i linje med bärarmarna.. någon som kan förklara ? Om jag kortar stången där jag tror så blir ytterröret väldigt kort därför har jag inte börjat på det änu Vad har ni för mått på era ytterrör efter kapning ? Det är en styrväxel från Cortina GT 72:a som jag har... Edited May 5, 2006 by Zyxx Quote
DIRAVI Posted May 7, 2006 Posted May 7, 2006 Det går inte att placera lederna "perfekt" så att de aldrig kommer orsaka guppstyrning, däremot så är det en bra kompromiss att ha dem i linje med infästningspunkterna fär bärarmarna, då kommer man slippa guppstyrning när bilen körs rakt framm i allafall. Quote
Borken Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 Tänker man rätt om man påstår att ev. bumpsteer kommer att styra åt det håll man redan styr? /janne Quote
leto Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 Röret till styrväxeln blir VÄLDIGT kort om du gör rätt ;) Quote
Ferm Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 Vi lämnade iväg våra styrväxlar till en mekanisk verkstad som kortade och gängade den kapade änden, sedan kortar vi själv ytterröret.Tycker att det ser ut som om du har koll på läget med att lederna skall ligga i linje med bärarmarnas infästning i chassit. Jag kanske är lite sen i skallen men vad menar ni med i linje med infästningen i chassit? Vilken linje pratar man om? Mvh Mange Quote
Borken Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 Styväxelns leder skall vara i linje med övre och nedre bärarms ledpunkter. Jag försökte snabbt slänga ihop en skiss som illustrerar ovannämnda. H Janne Quote
Sonett7 Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 Ja - förutom vinkeln på övre bärarmen... Den ser verkligen ihopslängd ut! ;) Quote
Borken Posted May 8, 2006 Posted May 8, 2006 (edited) Ja - förutom vinkeln på övre bärarmen... Den ser verkligen ihopslängd ut! ;) Uppåt skulle det vart ja! Jag lägger in den korrigerade så att alla får sinnesfrid /Janne Edited May 8, 2006 by Borken Quote
Mrlynx Posted May 9, 2006 Posted May 9, 2006 Hej!Om du har Escort Mk1-2 styrväxel är det till att kapa samt slå gänga i svarven.Stigning 1.25.Kapa nu på den sidan som inte har gängan för styrningen. mvh pixbo ;) Behöver man korta styrväxeln från escort 1-2? är inte bokramen anpassad efter escort mk1 styrväxel? Quote
Borken Posted May 9, 2006 Posted May 9, 2006 Det går att placera växeln så att man får minimal bumpsteer men det är fruktansvärt pilligt. Korta och det blir ganska enkelt att dynga dit växeln. H janne Quote
Rikard Larsson Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Lånar både tråden och en bild... Har letat runt ganska mycket men jag fattar inte riktigt var "den gängade delen" finns... Kan tillägga att jag har styrväxel från Volvo 240. Har pillat lite på den men allt känns som det sitter stenhårt... Är det det jag ringat in blått man ska kunna skruva av (fast i andra änden då)? Quote
Rikard Larsson Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Då blir det mer våld nästa gång då. Och går det inte med våld så får det bli ännu mer våld och går det sönder så var det trasigt från början... Den är inte felgängad va? Quote
Borken Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Nej den är rättgängad. Borra ur svetsarna ordentligt så lossnar den säkert. /Janne Quote
Lars H Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Hej... På min styrväxel som är från 240 utan servo sitter "ändarna" fast med ett pressat märke ner i ett spår i kuggstångs axeln. Jag slipade bort pressningen och sedan var det bara att skruva av ändarna. Här är ett par bilder :) så att det är lättare att förstå. Quote
Antas Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Som nämnts blir styrväxeln väldigt kort. Vi har använt en styrväxel från en Escort mk1. När allt är kapat och monterat efter all kunskap som finns inom detta forum visade det sej att vår "bump-steer" var nästan 0. Kapning och gängning av tvärstången (vet inte om det heter så?) gjorde grannen i sin svarv. Vi är nöjda (hm...än så länge!) Bifogar en bild på den kortade styrväxeln. Antas i Luleå Quote
Patrik Rydh Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Nu när ändå styrväxlar är på tapeten... Var köper man enklast och billigast en Escort styrväxel eller löst drev/kuggstång med snabbare utväxling? Såg att Burton hade ett Quaife kit för 88pund men det borde väl finnas att köpa här i Sverige? Quote
Rikard Larsson Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Hej...På min styrväxel som är från 240 utan servo sitter "ändarna" fast med ett pressat märke ner i ett spår i kuggstångs axeln. Jag slipade bort pressningen och sedan var det bara att skruva av ändarna. Här är ett par bilder :) så att det är lättare att förstå. Det är sådana här svar som gör att jag blir så lycklig! Kände inte riktigt igen det där med att borra bort svetsar (har inte tittat jättenoga så jag trodde jag missat dem). Jag verkar ha exakt samma modell som du med inpressningar av något slag. Med hjälp av dina två UTMÄRKTA bilder så klarnade allt! Tack som fan :notworthy: Quote
Borken Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Förlåt Rikard! Det var jag som inte läste din post ordentligt jag antog att du hade escortstyrväxel :unsure: /Janne Quote
Rikard Larsson Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Lugnt. Har lärt mig att även om man har delar från samma modell kan det skilja, så jag hade nog inte reflekterat över avsaknandet av svetspunkter... Man får väl ändå lägga dit några när man är klar... Quote
Lars H Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 :D Hej........... Skoj att man kan hjälpa någon i bland!!! Lycka till med bygget. Lars H Quote
Rikard Larsson Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Fick isär min Volvo 240 styrväxel nu... Men min är nog inte samma som Lars H. Mina ändar var "bulten" och själva styrväxeln var "muttern". Så jag borde kunna kapa styrväxeln, borra ett hål och gänga M14x1,5. Fast någon annan får svetsa ytterröret, det är aluminium... Lars H: Var ditt ytterrör i aluminium? Quote
Lars H Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Hej.... mitt rör är av stål......mycket lättare att korta. Lars H. :P Quote
Arrowsmith Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Lars H: Du får problem om du har en volvo styrväxel med metallrör och i framtidn vill montera en "kort" drevsats i den... Det finns bara till de styrväxlarna som är helt i aluminium. Quote
Lars H Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 Tack för tipset... Om jag får tag i en drevsats till styrväxeln som har större utväxling gör jag en ny, det tar bara någon timme att korta och svetsa. Lars H. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.