Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ja, en sjua. Vet inte om han hänger här, men en locost var det, med Gsi.

Låter ju inget bra men man får hoppas på att det var en "dålig" låda som gick sönder pga någor "fel" som inte har med för mycket moment att göra. en GSI snurra skall ju inte kunna paja en sådan låda moment mässigt tycker jag.

Posted

Vem vet orsaken? kanske man missat att sätta stödlager i vevaxeln för ingående axel.

det finns de framhjulsdrivna bilar som inte har det och vill minnas att GSI;n inte har det. men OMegalådan behöver det. eller något annat som orsakat det. man vet aldrig hur den blivit skött i sitt tidigare liv.

  • 1 month later...
Posted

Själv är jag allmänt weberintresserad och ger inte mycket för tvångsmatade saker såvida de inte gäller V8 BB.

Byggde en busbil av en volvo 242 och letade ett tag efter en vettig motor.

Hittade tillslut en motor från en rallycrossbil , B23 strokad till 2.5 med weber 48 osv , komplett med sinterkoppling osv.

Lämnar ca 250-270hk (besiktigad med denna motorn)

Har snokat lite efter en sånhär seven replica att kanske stoppa den i..men detta verkar vara för dyrt för min plånbok :(

Posted

Har läst igenom denna intressanta tråd... men undrar över en sak. De flesta kit som finns att köpa är baserade på en ford motor, pinto, zetec och allt vad dom nu heter..

Men effekten på en sån är väl inte 150 hk från början eller? Så om man vill ha en sån motor i sin seven med den maximalt tillåta effekt så krävs väl en del trimning eller.. ?

Om man bestämmer sig för att använda en fordmotor och trimma upp till 150-160hk, vad kommer det att kosta.. ?

/Robban

Posted

Annars kan jag fixa en diesel motor med 400hp som väger 71 kg för 4000£+ VAT.

Alternativt en 710hp, 275kg motor för 2500£ +VAT.

Intresserad? :)

Posted

kan du precisera lite gripen....

400 diesel hkr. på 71kg är en lätt motor,

var kommer den ifrån?

Är det en stationär deutz eller något annat

tvåtakts luftkylt eller vad?

Posted
Annars kan jag fixa en diesel motor med 400hp som väger 71 kg för 4000£+ VAT.

Alternativt en 710hp, 275kg motor för 2500£ +VAT.

Intresserad? :)

Hjälp, vad är det för motorer? :blink:

Posted
Har läst igenom denna intressanta tråd... men undrar över en sak. De flesta kit som finns att köpa är baserade på en ford motor, pinto, zetec och allt vad dom nu heter..

Men effekten på en sån är väl inte 150 hk från början eller? Så om man vill ha en sån motor i sin seven med den maximalt tillåta effekt så krävs väl en del trimning eller.. ?

Om man bestämmer sig för att använda en fordmotor och trimma upp till 150-160hk, vad kommer det att kosta.. ?

/Robban

Välkommen Robban! :)

Zetec är en motor som du finner i bl.a. Mondeo. Den har dubbla överliggande kamaxlar och är på 136 hk som std. Med ett grenrör från Elwa Motors (ca 4000:-) kommer du upp till 150 hk. Byt till sportigare kammar för gatbruk och modifiera för E85 och du har ca 200 hk för en rimlig kostnad.

Pinto hittar du i Sierra. Enkel överliggande kam, 100 hk som std i 2-liters motorn men med potential för betydligt mer. Motorn är sedd över axeln av de flesta, men bl.a. David Vizard har sett potentialen och beskriver i sin bok "How to modify Ford SOHC engines" (ISBN 0863430856) hur man relaivt lätt och billigt tar ut 150-200 hk. Upp till 150 hk bör man komma om man portar toppen enligt hans beskrivningar och monterar ett 4-1 avgassystem. Byt kam och kör på E85 och du närmar dig Zetecs effekter. Och billigt! Motorn är ju nästan gratis. :D

Med en 7:as vikt får du ett vikt/effekt-förhållande som en Ferrari :thumbup:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...