Hayabusa_Rush Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Hej alla. Så länge man inte har ren dragbelastning i en detalj har man alltid en viss formfaktor. När man beräknar Tröghetsmomentet ( styvheten ) på en detalj är höjden på ett tvärsnitt i kubik och bredden bara bredden, så höjden har en väldigt stor betydelse. Ett exempel: Om två detaljer har samma bredd och är solida ( plåt ) och gjorda i Al resp Stål behöver Al detaljen vara 44.22% högre (tjockare) än ståldetaljen om de skall ha samma styvhet. Då blir Al detaljen c:a 50% lättare än ståldetaljen. Detta är i vid statisk belastning och tar inte hänsyn till att Al detaljer vid dynamisk belastning ( tex vibrationer och böjning fram och tillbaka ) alltid går till brott oavsätt belastningen, det tar bara olika lång tid tills att det inträffar. MVH Fredrik Quote
gka Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Så det du säger innebär i fallet med bottenplattan, att man skulle kunna ta en ca 2,2 mm aluminiumplåt och det skulle bli lika starkt som 1,5 mm stålplåt? Iallafall tills den vibrerats och böjts en gång för mycket... :blink: Quote
Gripenland Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 Så det du säger innebär i fallet med bottenplattan, att man skulle kunna ta en ca 2,2 mm aluminiumplåt och det skulle bli lika starkt som 1,5 mm stålplåt? Iallafall tills den vibrerats och böjts en gång för mycket... :blink: Jag tror inte att det är så Fredrik menar. Han talar om om andra fall än drag och tryck. I botten plattan kommer man framförallt att ha just drag och tryck. Sen förekommer självklart lite böjning också , men tänk på hur svårt det är att böja en 1,5 mm stålplåt så förstå du hur mycket den hjälper till att hämma böjning i chassit :) Dvs helt försummbart. I bottenplattan är drag och tryck dimensionerande för ramens styvhet, enligt min ödmjuka mening :) Quote
Hayabusa_Rush Posted January 30, 2004 Author Posted January 30, 2004 Hej Alla. Det som Gripenland säger stämmer inte helt. Det är endast vid dragbelastning som man inte har någon formfaktor alls att ta hänsyn till.Det som då spelar in är endast tvärsnittsarean , materialets E-modul som kan sägas vara en fjäderkonstant och materialets sträckgräns.Detaljen fjädrar fram och tillbaka så länge belastningen inte överstiger sträckgränsen gör den det då blir det en permanent formförändring. Vid tryck , eller knäckning som det inom hållfastheten heter , har man alltid en formfaktor. Denna varierar dock med hur slank en detalj är. (ungefär=tvärsnittets styvhet delat med längden som korigerats med hur detaljen sitter fast i ändarna ) Om detaljen är mycket lite slank tex. trycka på en platta, är formfaktorn så liten att den inte har någon betydelse. Om man skall räkna på en ram så blir det böjning på alla delarna tillsammans, men de delar som ligger utanför ramens tyngdpunkt blir det antingen drag eller tryck i. Hoppas att jag inte har krånglat till det för er. MVH Fredrik Quote
Gripenland Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 Jag instämmer i allt du säger :) För att återknyta till grundfrågan: Håller du inte med om att det blir e-modulen som blir dimensionerande om man ska byta från stål till aluminium på golvplåtarna? Quote
Hayabusa_Rush Posted February 2, 2004 Author Posted February 2, 2004 Hej Alla. Så stora plåtdetaljer så långt ifrån centrum ger en otroligt stor styvhet detta förutsatt att de inte bucklas eller att nitarna skär hål i plåten. Jag hade tänkt göra såhär: Yttersidan 1.5mm AL, innersidan 1.5mm AL och där imellan limmas hårt PVC skum max 5cm mellan nitarna och att de sätts i sicksak. ( kolla på ett flygplan ) Det är också bra om det går att vika plåtarna runt hörnen. Detta ger en otroligt hög styvhet, det skrammlar inte, och om man skulle bli påkörd från sidan ger det ett vist inträngningsskydd i och med att kraften sprids ut och fördelas på 2 plåtar och en mycket större yta. Totalt kommer det att väga lite mer än 1st 1.5mm stålplåt men kommer att vara starkare, snyggare, styvare och säkrare. MVH Fredrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.