Jump to content

blev tipsad om en bakaxel B)


Hellman

Recommended Posts

hehe .,.. tog kontakt me en polare som håller på me pro stock..

han tipsade ..

om man ska ha en locost me 300hk eller mer så ska man använda en ford 9" bakaxel..

den håller ..

bara ett tips--

dom är billiga oxå.. hittade en för 4000:-

men ett problem dom är ju 1550 i bredd ..

så jag få nog bygga lite bredare,...

ska bara köpa in en gamal 240 som jag ska rensa totalt... sälja resten på blocket..

sammt en m90 låda..

få se om man kan ragga fram en b230fk .. skroten här i jönköping skulle ha ca:6000 för en utan turbo...

Sen är de bara till o börja bygga =)

målet är att jag ska börja bygga nån gång i sommar..

jag fick min sfro bok idag oxå.. mycke bra läsning...

men till min fråga ...

är de nån som har en cad ritning på McSorley7+442 ..

/hellman

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vikten på bilen du bygger så kommer du inte behöva en stor och tung ford bakaxel.... du kommer långt med en volvo eller ford.

Vad gäller motorn så försök få tag på en så komplett som möjligt att köpa lösa delar som fattas blir dyrt... leta runt lite innan du bestämmer dig för motor.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per Wackt. Ford 9-tum är nog lite att ta i! Dessutom väger de nog en hel del jämfört med en volvoaxel. Vad jag har förstått håller volvoaxlarna för mycket effekt när de sitter i en volvo. I en Locost borde de klara 300 hästar lätt. Och knäcker du ändå en axel så är det bara att skaka på en buske så trillar det ut två nya... ;)

Link to comment
Share on other sites

Om du har tänkt köra rakt-fram-racing med din seven kan man väl tänka sig en Ford 9", dock rekommenderas tandskydd och njurbälte.

En Ford 9"-axel väger en hel del. dessa brukar inte rekommenderas på T23-or med smallblockscheva, eftersom den ofjädrade vikten blir för stor jämfört med den fjädrade. föreställ dig då vad den blir i en seven med fyrcyindrig motor. På våra svenska tjälskottsvägar kommer den att bete sig som en rodeotjur. :o

Som tidigare sagts så håller volvoaxlarna för påtagligt mycket stryk.

I isracing och rallycross så klarar volvoaxlarna ganska omild behandling, och detta i en bil som väger dubbelt så mycket som en seven.

Jag skulle inte satsa på en jänkeaxel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...