Jump to content

4 hjul & en bult.. renault-motorer?


ezroller

Recommended Posts

Finns det några vettiga växellådor som kan tänkas passa rakt på en sådan?

Motorerna i sig är ju små, i aluminium, billiga och enligt min erfarenhet ganska pålitliga!

De 120 original-kusarna förökas ju ganska enkelt till ca 180 utan större risk för haverier..

I 440/460/480 är det ju växellåda/framvagn som säpper stopp för med pulver..

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 440 turbomotor ihopkopplad med en M47 låda men då har vi tillverkt en kåpa till den kombinationen. En annan fördel är att Renault har motorer som passar då.

Jo men frågan vbar ju om det fanns ngn låda som passade rätt på! :D

Link to comment
Share on other sites

Jo men frågan vbar ju om det fanns ngn låda som passade rätt på! :D

Då kan man ta kopplingskåpan från Volvo 343 med B172 motorn (ej för svenska marknaden) och placera växellådan där bak

Link to comment
Share on other sites

Eller modifiera kåpan så att du kan ha växellådan direkt mot motorn, att ha lådan från en 360 mellan stolarna gör ingen glad.

Måste väl funnits ngn bahjulsdriven Renault som hade lämplig låda?

Eller e det kanske så att de hade så små motorer att växelådorna inte skulle hålla?

Link to comment
Share on other sites

Måste väl funnits ngn bahjulsdriven Renault som hade lämplig låda?

Eller e det kanske så att de hade så små motorer att växelådorna inte skulle hålla?

de Bakhjulsdrivna renaulter jag kan minnas hadde svansmotor.

Link to comment
Share on other sites

de Bakhjulsdrivna renaulter jag kan minnas hadde svansmotor.

Var sådana modeller som 16, 21 och skåpet som företrädde Traffic alla framdjulsdrivna? Hmm..

vad för sorts modifikationer skulle sprängkåpan från en 3-serie kräva för att ackommendera tex. en volvo-låda eller fårrd-låda? Några idéer?

Och är det samma bultmönster på sprängkåpan från 3-serien som på 4-seriens motor verkligen?

3-serien hade ju en äldre motor med gjutjärnsblock.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

3 serien fanns med 1.7 liters renaultmotor, såldes ej i sverige, den har samma mönster som 440-motorn.

Enklast vore nog att tillverka ett nytt svep mellan den låda man vill ha och den motor man vill ha.

Ta delar från 440-växellådan och bygg en adapter.

Link to comment
Share on other sites

3 serien fanns med 1.7 liters renaultmotor, såldes ej i sverige, den har samma mönster som 440-motorn.

Enklast vore nog att tillverka ett nytt svep mellan den låda man vill ha och den motor man vill ha.

Ta delar från 440-växellådan och bygg en adapter.

Jag köpte en B172 kåpa via en bilskrot i Stockholm som fick den från Finland då motorn finns i deras program. Kort kommer i morgon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...