Jump to content

Illa tilltygad Caterham


Jonte

Recommended Posts

Car:

2004 Caterham Super 7

Description:

Driver and passenger walked away from this rollover accident. A credit to the Caterham Seven's construction and design team.

Location:

Montignac, Gironde, France

52965.jpg

52966.jpg

52967.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denna bild tar upp en fråga jag funderat på.

Bärande rör bit som sticker upp jäms med noskonen !

Det är ju mellan denna punkt och bågen man kommer rulla.

Jag som då är 193 lång riskerar ju att sticka ut en del även med en hög båge. ( om man mäter front till båge)

Skulle man kunna kosta på sig något kilo rör längst fram precis under noskonen mot klart större säkerhet ?

Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

jo, det är en tanke som slagit även mig.. fast jag är kort som en tax..

det borde inte vara något problem, men man får nog styva upp med en stötta på varje sida mot motorn så den håller om de börjar rulla... :)

Link to comment
Share on other sites

Låter som en vettig idé med nåt högre rör under noskonen... Annars får man göra som "Westfield" på Rejsa och montera en mattställning (oproportionellt hög båge) för att få 50 mm mellan huvudet+hjälm och den tänkta linjen mellan störtbåge och högsta starka del i framänden. Snyggt? Nä! Men handlar det om att slippa rullstol restan av livet så kan det ju vara värt det!

Link to comment
Share on other sites

Låter som en vettig idé med nåt högre rör under noskonen... Annars får man göra som "Westfield" på Rejsa och montera en mattställning (oproportionellt hög båge) för att få 50 mm mellan huvudet+hjälm och den tänkta linjen mellan störtbåge och högsta starka del i framänden. Snyggt? Nä! Men handlar det om att slippa rullstol restan av livet så kan det ju vara värt det!

Man vill ju ha en hyfsat låg båge, så nästa gång får man väl mäta när man är två i garaget.

Kan ju eventuellt oxå vara bra att ha om man låter bakre delen av bågen gå framför motorn , där tycker ju jag att jag skulle vilja styva upp bilen lite ( stort o kryssat område det där ).

Mao två bågar i U framför motorn och ett kryss.....( ähh det går inet att förklara får ta ett kort med böjd svets tråd :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...