Jump to content

Drivaxlar bak


Lars H

Recommended Posts

Hej..........

Jag har lite funderingar angående drivaxlar bak. Jag har placerat slutväxel med medbringaren för kardan ca 20 mm in i kardan tuneln. Nu när jag ska montera fästen för bärarmar bak vill jag att hjulcentrum kommer ca 20 mm framför drivaxel centrum genom slutväxeln (för att hjulhusen ska få plats innan karossen rundar av bak). Delarna är från en Scorpion och om jag mins rätt så är drivaxlarna monterade med vinkel framåt orginal. Finns det några nakdelar med det och i så fall vad är det mest optimala. När bilen är klar (om det blir som jag tänkt) ska drivaxlarna vid normal last peka lite fram men ligga i horisontellt plan rakt. Kan det vara ok?.

Lars Holmqvist

Link to comment
Share on other sites

Hållfasthetmässigt är det bästa att ha så raka drivaxlar som möjligt.

Jag har placerat min diff så långt fram som möjligt nästan vilket gör att mina drivaxlar kommer att peka bakåt nån cm.

Tyngd vill jag ha så centralt som möjlig i chassiet och genom att flytta fram den kan jag förankra de övre fästena i ryggstödet.

Link to comment
Share on other sites

Mina drivaxlar (Sierra m trummor) blir förskjutna 5-10 mm bakåt mest för att det blev så (mätfel: fort och fel...) Jag tror iofs inte att det gör så mycket eftersom axeln har knutar i båda ändar. Och jag förstår inte vad det kan ha för fördel att ha axlarna peka framåt, förutom estetisk placering av hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Borde det inte vara en fördel med en viss vinkel på drivaxlarna för att få en viss rotation i drivknutarna? Nu blir det väl inte så långa stunder man kommer att köra utan att hjulen rör sig upp och ner, men allt för statiskt läge på knuten gör att man kan få en förslitning på just det stället där knuten normalt arbetar...

Själv satsar jag på ca 7 graders vinkel på drivaxlarna (vinklade bakåt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...