Jump to content

"Flytta" bilen till Sverige


Tobias R

Recommended Posts

Jag fick en snilleblixt igår eftermiddag.

All denna byråkrati som det innebär att bygga en bil i Sverige har avskräckt mig att påbörja något. Jag har funderat kring om det skulle gå att komma runt hela systemet, genom att registrera bilen utomlands. Idén jag fick lyder som följer;

1. Registrera bilen i ett icke EES/EU-land.

a. Genom att köra dit bilen och få den registrerad.

b. Genom att muta någon tjänsteman.

c. Genom att helt enkelt trycka upp egna plåtar.

2. Kör in bilen i Sverige och kontakta Tullen för att försäkra den(svensk gränsförsäkring).

Trafikförsäkringsförordning (1976:359) §12:2

Vägverkets förtydligande se Temporär import. Enligt VV behöver den inte ens vara registrerad i ursprungslandet.

Frågan som kvarstår är vad en gränsfärsäkring kostar...

EDIT: Den kostar 5.200:- per år. TFF

Föreläsningar i moral undanbedes...

MVH

Tobias

Edited by Tobias R
Link to comment
Share on other sites

Jag fick en snilleblixt igår eftermiddag.

All denna byråkrati som det innebär att bygga en bil i Sverige har avskräckt mig att påbörja något. [/url]

Föreläsningar i moral undanbedes...

MVH

Tobias

Måste bara få fråga... vad är det som är så jobbigt.. för mig verkar det inte vara några större problem att få igenom ett bygge om man bara följer de regler som du ska uppfylla och för mig verkar det svåraste vara att det ska vara trafiksäkert ( och det vill vi nog alla här att det ska vara ) det övriga verkar ju bara vara en del pappersarbete och avgifter givetvis... eller har jag missat något här ?

Edited by Zyxx
Link to comment
Share on other sites

Måste bara få fråga... vad är det som är så jobbigt.. för mig verkar det inte vara några större problem att få igenom ett bygge om man bara följer de regler som du ska uppfylla och för mig verkar det svårase vara att det ska vara trafiksäkert ( och det vill vi nog alla här att det ska vara ) det övriga verkar ju bara vara en del pappersarbete och avgifter givetvis... eller har jag missat något här ?

Jag har inte registrerat något amatörbyggt fordon i Sverige men av vad jag läst så verkar det vara väldigt mycket byråkrati och paragrafrytteri vad gäller bilens detaljer. Max effekt per kilo, tveksamt om limmat chassi är godkänt (trots "världsledande sportbilar" limmar sina). Ja, en massa smådelajer som man måste anpassa sitt bygge efter. Känns som det förtar glädjen i att bygga själv.

Link to comment
Share on other sites

Läs SFRO boken, där står det mesta om vad du måste hålla dig efter.

Du pratar om en massa smådetaljer som man måste anpassa sig efter... Vad är det som är så bökigt?

För min del låter det som bra mycket jobbigare att hålla på och bluffa sig igenom än att bygga efter de regler som finns.

Link to comment
Share on other sites

Läs SFRO boken, där står det mesta om vad du måste hålla dig efter.

Du pratar om en massa smådetaljer som man måste anpassa sig efter... Vad är det som är så bökigt?

För min del låter det som bra mycket jobbigare att hålla på och bluffa sig igenom än att bygga efter de regler som finns.

Jag bara leker med tanken... Försöker få feedback.

Link to comment
Share on other sites

Jag bara leker med tanken... Försöker få feedback.

Tja, min feedback på dina tankar är att:

1. Skaffa SFRO boken.

2. Prata med folk som byggt och reggat.

3. Bygg, det är inte alls så krångligt som många tror.

4. Regga, det är inte alls så krångligt som många tror.

Du är välkommen in i montern på Elmia så kan vi ta ett snack om hur man bygger bil och reggar den.

Link to comment
Share on other sites

frågan är om du kommer "förbi" ex hk/kilo å limmat chassi om du tar den som import..

jag tror faktiskt att samma regler gäller men realpinto vet 100%igt..

va gäller att supersportbilar e limmade behöver ju inte per automatik betyda att "pelle" i garaget runt hörnet klarar av samma sak...

Link to comment
Share on other sites

frågan är om du kommer "förbi" ex hk/kilo å limmat chassi om du tar den som import..

jag tror faktiskt att samma regler gäller men realpinto vet 100%igt..

Jag tänker som så att om bilen blir reggad i ett annat land så är den ju "typbesiktigad" där. När den kommer hit behandlas den som vilken serietillverkad sportbil som hellst. Den borde slippa undan de flesta krav i sverige och istället gå under kraven från ursprungslandet. Ser man t.ex. på krav på mönsterljup vid sommar-/vinterväglag så gäller inte det utlänska bilar.

Link to comment
Share on other sites

Vist händer det att en och annan får lite problem vid besiktningen :( Men jag tror att det stora antalet får igenom sina bilar hur bra och enkelt som helst. Det är åxå min åsikt att man bör anpassa sig efter SFROs regler, läsa och sedan bygga efter dem. Det är bra mycket bökigare på andra ställen (en del andra länder) att besikta hembyggen som blir godkända för gatan har jag hört.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker som så att om bilen blir reggad i ett annat land så är den ju "typbesiktigad" där. När den kommer hit behandlas den som vilken serietillverkad sportbil som hellst. Den borde slippa undan de flesta krav i sverige och istället gå under kraven från ursprungslandet. Ser man t.ex. på krav på mönsterljup vid sommar-/vinterväglag så gäller inte det utlänska bilar.

vilka andra länder finns det som är så mycket enklare att regga ett amatörbygge i då?

Eftersom du funderar över att regga i ett annat land för att sedan importera så får du nog

börja med att kolla upp hur många länder det egentligen är möjligta att alls göra det i ..

När du sedan har den listan så jämför sedan hur mycket enklare det är att göra det där

över huvud taget... och sist ... OM det nu alls är genomförbart... skulle det vara värt jobbet?

vad blir resekostnader mm sumerat jämfört med att göra det här? Går det att importera en bil

som är "ny" och ändå inte flyttgods... från USA finns det någon 1000mils gräns eller liknande om

jag minns rätt... annars gäller helt andra regler om de gått för kort sträcka...

Jag tror vi har skolexempel "1A" på att "gå över ån efter vatten" här är jag rädd.....

Link to comment
Share on other sites

vilka andra länder finns det som är så mycket enklare att regga ett amatörbygge i då?

Eftersom du funderar över att regga i ett annat land för att sedan importera så får du nog

börja med att kolla upp hur många länder det egentligen är möjligta att alls göra det i ..

När du sedan har den listan så jämför sedan hur mycket enklare det är att göra det där

över huvud taget... och sist ... OM det nu alls är genomförbart... skulle det vara värt jobbet?

vad blir resekostnader mm sumerat jämfört med att göra det här? Går det att importera en bil

som är "ny" och ändå inte flyttgods... från USA finns det någon 1000mils gräns eller liknande om

jag minns rätt... annars gäller helt andra regler om de gått för kort sträcka...

Jag tror vi har skolexempel "1A" på att "gå över ån efter vatten" här är jag rädd.....

Det är inte tal om flyttgods. Det jag talar om är att ta in bilen "tillfälligt", ungefär som att köra till tyskland för att köpa öl. Inte behöver du "importera" bilen till tyskland för att få köra med den där, även om deras fordonsbestämmelser är annorlunda än våra? Reggar du ett amatöbygge i sverige så får du väl köra med den i alla EES/EU-länder med trafikförsäkringen du har här hemma?

Reggar jag då bilen i säg Kina och "kör" hit den med Kinesiska skyltar, inte kommer tullen att stoppa den och säga "App-app-app, vad är detta för bil, den ser inte serietillverkad ut!". Eller? Den är registrerad i kina enligt kinesiska bestämmelser (obefintliga?) och körs hit tillfälligt. Det jag däremot måste göra är att skaffa mig en trafikförsäkring om gäller i Sverige, den som jag nämnde i första inlägget. Detta eftersom jag inte kommer från ett EU-land där bilen är trafikförsäkrad.

Edited by Tobias R
Link to comment
Share on other sites

Det är inte tal om flyttgods. Det jag talar om är att ta in bilen "tillfälligt", ungefär som att köra till tyskland för att köpa öl. Inte behöver du "importera" bilen till tyskland för att få köra med den där, även om deras fordonsbestämmelser är annorlunda än våra? Reggar du ett amatöbygge i sverige så får du väl köra med den i alla EES/EU-länder med trafikförsäkringen du har här hemma?

Reggar jag då bilen i säg Kina och "kör" hit den med Kinesiska skyltar, inte kommer tullen att stoppa den och säga "App-app-app, vad är detta för bil, den ser inte serietillverkad ut!". Eller? Den är registrerad i kina enligt kinesiska bestämmelser (obefintliga?) och körs hit tillfälligt. Det jag däremot måste göra är att skaffa mig en trafikförsäkring om gäller i Sverige, den som jag nämnde i första inlägget. Detta eftersom jag inte kommer från ett EU-land där bilen är trafikförsäkrad.

Kan vara vandringssägen men jag har hört om fall där tullverket tagit bilen i beslag när svensk medborgare kört utlandsreggad bil inom landets gränser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...