T08R Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 Jag har skruvat med Volvo 360 en hel del och kan dom bilarna där av tanken att använda en sådan som donator. Frågan är då hur lämpar sig den som donator? Det jag tänkt ta är motor, transaxel, växellåda, diff, bakaxel, drivaxlar, styrväxel (utan servo). Motorn är på 81kw har jag nu räknat rätt så ger det mig en lägsta vikt på 540kg. Är det möljigt att komma ner på det med tunga volvo grejer? Tanken är att göra ett chassi med väldigt smal kardantunnel då transaxeln är väldigt kompakt=mer plats för mig. Sen så skulle jag vilja köra bilen i Locost serien, får man det med DeDion bakaxel? En sista fråga/fundering, får man bygga ramen i alu? Har en SFRO handbok fast den är gammal, slutet 80tal och jag hittar inget om det i den. Quote
agust Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 Jag har skruvat med Volvo 360 en hel del och kan dom bilarna där av tanken att använda en sådan som donator.Frågan är då hur lämpar sig den som donator? Det jag tänkt ta är motor, transaxel, växellåda, diff, bakaxel, drivaxlar, styrväxel (utan servo). Motorn är på 81kw har jag nu räknat rätt så ger det mig en lägsta vikt på 540kg. Är det möljigt att komma ner på det med tunga volvo grejer? Tanken är att göra ett chassi med väldigt smal kardantunnel då transaxeln är väldigt kompakt=mer plats för mig. Sen så skulle jag vilja köra bilen i Locost serien, får man det med DeDion bakaxel? En sista fråga/fundering, får man bygga ramen i alu? Har en SFRO handbok fast den är gammal, slutet 80tal och jag hittar inget om det i den. Hej jag bygger på 360 först besiktningen var inga problem, bes-manen var bara posetiv menade att det är samma upphängning som corvet, men jag har 50mm bedat ram för du får växellådan melan sätena, kortade tranaxelen till 880mm, bor i klippan kom garna förbi Quote
Acke Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 enda nackdelen är väll att kardantunneln blir ganska bred, bortser man från det eller om man inte ser det som ett problem så fungerar det säkert utmärkt.. :) finns bild på en röd sjua som är byggd med 360 delar i någon tråd här på forumet.. gör en sökning på 360 så kan du nog hitta den.. Quote
Michael Th Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 enda nackdelen är väll att kardantunneln blir ganska bred, bortser man från det eller om man inte ser det som ett problem så fungerar det säkert utmärkt.. :)finns bild på en röd sjua som är byggd med 360 delar i någon tråd här på forumet.. gör en sökning på 360 så kan du nog hitta den.. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3465 annonsen borta från blocket men det finns en bild längre ner i tråden... :racesmile: Quote
DIRAVI Posted March 31, 2006 Posted March 31, 2006 Blir en mycket bred bil, med väldigt lite utrymme för folket... Skippa växellådan och skaffa fram en annan låda, 3-serielådorna är jättefina, under baksätet på en 3-serie, låt den bli kvar där. Har du ingen donator så kan du passa på att hitta en donator med lite modernare maskineri från början, så blir det mindre jobb och pengar när du vill ha upp effekten senare. Quote
svinto Posted March 31, 2006 Posted March 31, 2006 Perfekt donator :) Om jag inte redan hade garaget fullt av delar skulle jag nog köpt den... http://www.blocket.se/vi/7675133.htm?ca=4_s Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.